آشنایی با تخصص های دندانپزشکی

دندانپزشکی یکی از شاخه های پزشکی است که تخصص های مختلفی در آن وجود دارد. متاسفانه اغلب افراد از تخصص های دندانپزشکی اطلاعی ندارند، و برای هر مشکل دندانی که برایشان به وجود می‌آید سریعا به دندانپزشک عمومی مراجعه می کنند، اما بهتر است بدانید که برای هر یک از مشکلات دندانی خود باید به متخصص آن مراجعه کنید، دندانپزشک عمومی نمی تواند تمامی ناهنجاری های دندانی بیمار را برطرف کند.

اندودنتیست _ متخصص ریشه دندان

اندودنتیست متخصص ریشه درمان است که تمامی مشکلاتی که مربوط به ریشه دندان می شود باید توسط اندودنتیست درمان شود. در این تخصص، پزشک باید توانایی درمان ریشه و عصب کشی دندان های سخت را داشته باشد. از جمله درمان هایی که باید توسط اندودنتیست صورت گیرد درمان مجدد دندان های عصب کشی شده است که درمان آن ها با موفقیت روبرو نبوده است. همچنین جراحی ریشه دندان ها، ایمپلنت های دندانی، درد های پیچیده و سخت در ناحیه فک و صورت که منشا دندانی داشته باشد، است.

فردی که میخواهد تخصص اندودنتیست را بگیرد باید ابتدا دکترای دندانپزشکی عمومی را باید بگذراند و سپس ۳ الی ۴ سال دوره تخصصی رزیدنتی اندودنتیست را بگذراند.

اگر برای درمان ریشه دندانی خود اقدام نکنید یا به اندودنتیست مراجعه نکنید ممکن است باعث آبسه، درد و عفونت دندان شود که در نهایت عدم درمان سبب از دست دادن دندان می شود.

متخصص ارتودنسی _ ارتودنتیست

متخصص ارتودنسی که وظیفه اصلی آن مرتب کردن و ردیف کردن دندان هاست. برای مرتب کردن دندان ها با استفاده از  سیم و ابزار های دیگر ارتودنسی با اعمال نیرو به دندان ها سبب مرتب شدن آن ها می شود. متخصص ارتودنسی به درمان ناهنجاری های دندانی و فک می پردازد به صورتی که ممکن است بر روی رشد استخوان فک و صورت تاثیر بگذارد. در واقع نوعی ارتوپد در ناحیه استخوان صورت به حساب می آید.

پوسیدگی دندان

متخصص دندانپزشکی اطفال

کودکان اصولا به سختی درمان های دندانپزشکی را تحمل میکنند، متخصص دندانپزشکی اطفال علاوه بر مهارت های لازم جهت درمان باید بداند که چگونه اطفال را بر روی یونیت دندانپزشکی بنشانند، متخصص اطفال دوره های تخصصی برای درمان کودکان دیده اند، سلامت دندان های شیری تضمینی بر سلامت دندان های دائمی کودکان است. متخصصین اطفال دوره های تخصصی در زمینه بیهوشی کودکان در اتاق عمل را دیده اند. متخصص دندانپزشکی اطفال علاوه بر درمان، پیشگیری های لازم را انجام می دهد تا فرد در بزرگسالی دچار ناهنجاری های شدید تری نشود. بعد از گرفتن دکترای دندانپزشکی عمومی پزشک باید دوره تخصصی ۳ ساله را در زمینه دندانپزشکی اطفال بگذراند.

از جمله کار هایی که متخصص دندانپزشکی اطفال انجام می دهد روکش و ترمیم دندان های شیری، استفاده از فضا نگهدار است. همچنین برای مقاوم سازی دندان های آسیای کودک از مواد مسدود کننده شیار های دندانی استفاده میکنند.

متخصص پروتز های دندانی _ پروستودانتیست

متخصص پرتز های دندانی در زمینه دندان های مصنوعی تخصص دارد. انجام پروتز های دندانی، ایمپلنت دندانی، ایمپلنت فکی و دندانی و زیبایی از جمله فعالیت هایی است که در حیطه تخصصی پروستودانتیست است.

زمانی که دندان هایتان از دست رفته باشد پروتز دندانی مناسب ترین گزینه برای جایگزینی دندان تان است. برای گرفتن تخصص باید یک دوره ۴ ساله گذرانده شود. تا پزشک به عنوان پروستودانتیست فعالیت کند.

پاتولوژیست _ متخصص آسیب شناسی فک، دهان و صورت

هدف اصلی این رشته تحقیق و تشخیص ماهیت بیماری ها از طریق معاینات کلینیکی و رادیو گرافی است. متخصصان این رشته بافت های خارج شده صورت و فک را در آزمایشگاه تشخیص میدهند و ماهیت بیماری را به دندانپزشک ها اطلاع می دهند. پاتولوژیست ها متخصصانی هستند که با بیماران ارتباط مستقیمی ندارند و‌فقط در آزمایشگاه ها به تشخیص بیماری می پردازند برای گرفتن این تخصص دوره ۳ ساله باید گذرانده شود.

شرایط ارتودنسی

متخصصین بیماری های لثه _ پریودنتیست

پرودنتیست توانایی تشخیص انواع بیماری های لثه و بافت نگهدارنده دهان را دارد. در برخی موارد به دلیل با رفتن سن یا ابتلا به بیماری های دیابت معمولا باقت لثه دچار آسیب می شوند، در نتیجه جراحی لثه، جراحی افزایش طول تاج دندان، پیوند لثه از فعالیت های تخصصی پریودنتیست است. اگر بیماری های لثه درمان نشوند موجب از بین رفتن دندان ها می شود.

دیدگاه ها

3 پاسخ به “آشنایی با تخصص های دندانپزشکی”

  1. […] خود و یا درمان های خانگی بر طرف نمی شود حتما باید به متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست مراجعه شود. در صورت عدم درمان عفونت به سر و گردن سرایت […]

  2. […] های درمانی دندانپزشکی است که امروزه به عنوان یکی از تخصص های دندانپزشکی شناخته شده است. برای بر طرف کردن ناهنجاری و مشکلات […]

  3. […] همچنین بخوانید: آشنایی با تخصص های دندانپزشکی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *