درمان سه سوته دندان درد

دندان درد شرایطی است که بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می گذارد. برای درمان دندان درد که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، لازم است در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت شود. دندان درد درمان نشده می تواند منجر به مشکلات بزرگتری شود.

برای درمان باید با معاینه دقیق علت درد مشخص شود. پوسیدگی دندان شایع ترین علت دندان درد است. علاوه بر این، حساسیت دندان به سرما و گرما ناشی از فرسایش مینای دندان نیز باعث درد دندان می شود.

درمان فوری دندان درد

در صورت وجود دندان درد، روشن شدن علت زمینه ای این وضعیت بسیار مهم است. تنها پس از تشخیص علت می توان تصمیم گرفت که در مورد درد، ادم یا سایر شکایات چه باید کرد. اگر یکی از علائم با وجود استفاده از روش‌های مختلف بهبود نیافته باشد، یا اگر علائم به مدت 1 تا 2 روز ادامه داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

به طور کلی برای تسکین درد ناشی از حساسیت دندان می توان از خمیردندان های مخصوصی استفاده کرد. خمیردندان هایی که برای این منظور تولید می شوند حاوی فلوراید و پتاسیم هستند. در صورت باز بودن سطوح ریشه و فرورفتگی لثه، درمان حساسیت عاج با وارنیش‌های مخصوص می‌تواند توسط دندانپزشک به عنوان پیشگیری انجام شود. حتی سطوح باز ریشه را می توان با پر کردن یا پروتز پوشاند. علاوه بر این، اگر اینطور باشد، برخی اقدامات ساده که می توانید در خانه انجام دهید، می تواند حساسیت شما را کاهش دهد. به عنوان مثال، شستن دهان با آب نمکِ گرم چند بار در روز و مسواک زدن لثه ها به صورت گرد با یک مسواک نرم ممکن است کمی تسکین دهد.

استفاده از کمپرس سرد، روش دیگری است که می تواند برای تسکین شکایات دندان درد استفاده شود. این روش به ویژه در دندان دردهای ناشی از ضربه موثر است. چرا که باعث میشود، رگ های خونی در ناحیه مربوطه منقبض شده و التهاب کاهش می یابد. بنابراین با کاهش شدت درد همراه است. روش مورد استفاده برای کاهش این درد را می توان با قرار دادن کیسه یخ در حوله و استفاده از آن در ناحیه مربوطه انجام داد. این کار را که هر بار به مدت 20 دقیقه در ناحیه ای که درد احساس می شود اعمال می شود، می توان هر چند ساعت یکبار تکرار کرد.

درمان سه سوته دندان درد با داروی گیاهی

گیاهی که در طول تاریخ در درمان دندان درد استفاده می شده، میخک است. روغن موجود در این گیاه هم التهاب دندان را سرکوب می کند و هم می تواند اثر بی حس کننده ای بر احساس درد داشته باشد. اوژنول موجود در آن یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی در نظر گرفته می شود. مقدار کمی روغن میخک که روی یک تکه پنبه ریخته شود برای این کار کافی است. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند روغن میخک را قبل از استفاده در روغن حامل مانند روغن زیتون  رقیق کنند (چگالی آن را کاهش دهند یا رقیق کنند). این کار را می توان چندین بار در روز انجام داد.

درمان دندان درد

درمان سه سوته دندان درد با سیر

سیر که هزاران سال است به منظور از بین بردن مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، برای تسکین دندان درد و همچنین از بین بردن باکتری های مضر که با تشکیل پلاک روی دندان مشخص می شود، استفاده می شود. در این روش می توان یک حبه سیر را له کرد و به صورت خمیر درآورد و سپس روی ناحیه آسیب دیده قرار داد. یا می توان یک حبه سیر را بین دندانی که درد دارد قرار داد و به آرامی جوید.

درمان سریع دندان درد با آویشن

آویشن گیاهی نیز که با خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی قوی خود می تواند به درمان دندان درد کمک کند. قبل از استفاده از آویشن برای این منظور می توان چند قطره روغن آویشن را با چند قطره آب مخلوط کرد تا روغن رقیق شود. سپس این مخلوط را می توان با کمک پنبه روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرد. روغن آویشن را می توان به عنوان دهانشویه نیز با افزودن 1 قطره روغن آویشن به یک لیوان کوچک آب استفاده کرد.

درمان سه سوته دندان درد با زردچوبه

پودر زردچوبه را روی محل درد بمالید، 15 دقیقه صبر کنید و دهان خود را با آب داغ بشویید. روغن کنجد که برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده می شود، به درمان درد ناشی از پوسیدگی دندان نیز کمک می کند.

زردچوبه که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است، برای دندان درد نیز بسیار مفید است. درمان زردچوبه به لطف ترکیبات موجود در آن دندان درد را تسکین و از بین می برد .

کافی است 1 قاشق چایخوری زردچوبه پودر شده را در 1 لیوان آب ریخته و خوب مخلوط کرده و با این مخلوط غرغره کنید.

قرص دندان درد

ایبوپروفن یا کتوپروفن

بسیاری از مردم این قرص را بهترین مسکن بدون نسخه برای درد دندان می دانند. این قرص یکی دیگر از NSAID ها است که علاوه بر پاراستامول برای تسکین درد شدید، به عنوان ضد التهاب استفاده می شود. با این حال، اگر مبتلا به آسم هستید، نباید از ایبوپروفن استفاده کنید.

استامینوفن یا پاراستامول قاتل دندان درد

به طور کلی پزشکان این مسکن را برای سردردهای جزئی، دردهای عضلانی، کمردرد، تب و دندان درد تجویز می کنند. این مسکن ها به جای کاهش التهاب، با مسدود کردن سیگنال های عصبی به مغز، مانع از انتقال درد می شوند. معمولاً برای بیمارانی استفاده می شود که به NSAID ها حساسیت دارند و نمی توانند آسپرین یا ایبوپروفن مصرف کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از پاراستامول می‌تواند منجر به آسیب کبدی شود، به‌ویژه زمانی که با سایر مسکن‌ها ترکیب شود. به همین دلیل است که اگر بیماری شدید کبدی دارید، نباید استامینوفن مصرف کنید.

ناپروکسن برای رفع دندان درد

ناپروکسن یکی دیگر از NSAID ها است که تورم را کاهش می دهد و تا حدی به کاهش درد کمک می کند. با کاهش هورمون هایی که باعث التهاب در بدن می شوند، عمل می کند. به طور معمول پزشکان ناپروکسن را برای تورم مرتبط با دردهای قاعدگی، بورسیت، نقرس، آرتریت، تاندونیت یا اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می کنند. می تواند تا حدودی روی درد دندان نیز موثر باشد. توجه داشته باشید، اگر سابقه واکنش های آلرژیک به آسپرین یا سایر NSAID ها دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید. و نباید در دوزهای بالاتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید، زیرا می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

مراحل ارتودنسی

درمان فوری دندان درد با کوکودامول

این قرص مخلوطی از پاراستامول و کدئین فسفات است که پزشکان برای تسکین درد کوتاه مدت تجویز می کنند. این در قدرت های مختلف وجود دارد و مانند استامینوفن عمل می کند. تولید پروستاگلاندین ها (گیرنده های درد در مغز) را کاهش می دهد در حالی که کدئین فسفات از عملکرد اندورفین های تولید شده در نخاع و مغز برای کاهش درد تقلید می کند. برخی از عوارض جانبی رایج کودامول می تواند شامل یبوست، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و خواب آلودگی باشد. اگر به کدئین یا پاراستامول حساسیت دارید یا اگر دچار افسردگی تنفسی، آسم یا نارسایی کبد هستید، نباید کودامول مصرف کنید.

تسکین درد دندان با دیکلوفناک

پزشکان اغلب از دیکلوفناک برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می کنند. این یکی دیگر از NSAID ها است که موادی که باعث درد و التهاب در بدن می شوند را کاهش می دهد و از ایبوپروفن قوی تر است. پزشکان معمولاً آن را برای درمان علائم آرتریت، دردهای قاعدگی یا سردردهای میگرنی تجویز می کنند. عوارض جانبی شایع می تواند شامل سوء هاضمه، اسهال، سردرد، خواب آلودگی، گرفتگی بینی یا افزایش فشار خون باشد. دیکلوفناک همچنین می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد و باعث خونریزی معده یا روده شود. اگر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سابقه زخم معده یا خونریزی، آسم و بیماری کبدی یا کلیوی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

چه درد شدید و سریع باشد، چه به صورت درد مبهم و طولانی – درد دندان آزاردهنده است. این می تواند ناشی از:

  • ضربه دندان
  • زخم
  • عاج یا پوسیدگی دندان
  • شکستگی یا ترک خوردن دندان،
  • یا عفونت

باشد. اگر درد شدید است، اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید و در اسرع وقت به دنبال درمان علت زمینه ای باشید. سپس دندانپزشک می تواند برای تسکین شما این داروهای مسکن یا بدون نسخه را تجویز کند. مانند هر دارویی، باید آن را دقیقاً طبق دستور یا تجویز پزشک استفاده کنید. و اگر علائمی از واکنش آلرژیک، از جمله کهیر، تورم صورت، لب‌ها، زبان، یا گلو، یا مشکل در تنفس را نشان دادید، از کمک پزشکی اورژانسی استفاده کنید.

درمان دندان درد با قرص

قاتل دندان درد

شستن دندان با آب نمک گرم می تواند دندان درد را تسکین دهد، زیرا آب نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند و التهاب را کاهش می دهد. شاید کافی باشد یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان را با این مخلوط نمکی کاملا تمیز کنید.

تمیز کردن دهان با محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. برای این کار، پراکسید هیدروژن باید با مقدار مساوی آب رقیق شود. پس از مصرف باید دهان را کاملاً شست و هرگز نباید محلول را قورت داد.

قرار دادن کیسه یخ سرد در یک حوله به مدت 20 دقیقه بر روی ناحیه دردناک هر چند ساعت یکبار می تواند به تسکین تورم و درد کمک کند.

داروهای مسکن بدون نسخه می توانند درد و التهاب را کاهش دهند.

چند داروی گیاهی موثر دیگر برای درمان دندان درد

درمان دندان درد با روغن میخک

روغن میخک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که درد را بی حس کرده و التهاب را کاهش می دهد. مقدار کمی روغن میخک را روی یک گلوله پنبه مالیده و روی ناحیه دردناک بمالید. یا یک قطره روغن میخک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهان خود را به خوبی بشویید.

رفع درد دندانی با عصاره وانیل

عصاره موجود در عصاره وانیل به طور موقت درد را تسکین می دهد و آنتی اکسیدان های آن به بهبود این ناحیه کمک می کند. استفاده از یک گلوله پنبه برای چند بار در روز استفاده از عصاره روی دندان و لثه مفید خواهد بود. از نوک انگشتان خود یا یک گلوله پنبه ای استفاده کنید تا عصاره وانیل را چندین بار در روز روی دندان ها و لثه ها بمالید.

چای نعناع گیاهی برای بهبود دندان درد

برای بهره مندی از خواص آرامش بخش چای نعناع باید آن را بجوشانید و با جوشاندن برگ های نعناع اجازه دهید خنک شود. می توانید چای نعناع خنک شده را روی ناحیه دردناک بمالید.

با این حال، نباید فراموش کرد که همه اینها ممکن است راه حل های موقتی باشند که فقط در مواردی ممکن است جواب دهند و باید بدون اتلاف وقت به دندانپزشک مراجعه کرد.

مثل همیشه، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که داروهای گیاهی یا مکمل هایی که مستقیماً توسط پزشک توصیه نمی شوند، بتوانند مشکل پزشکی را حل کنند. با این حال، برخی داروهای گیاهی و مکمل‌ها می‌توانند با داروهایی که برای سایر شرایط پزشکی مصرف می‌شوند تداخل داشته باشند و عوارض جانبی مختلفی ایجاد کنند.

به همین دلیل، قبل از امتحان هر روش درمانی طبیعی، توصیه می شود که فرد با پزشک مشورت کند تا از مناسب بودن آن مطلع شود.

با این حال، روغن میخک، یک ضد عفونی کننده طبیعی است که درد را بی حس می کند و التهاب را کاهش می دهد. لذا می تواند برای تسکین دندان درد موثر باشد. می توان مقدار کمی روغن میخک را روی یک توپ پنبه ای مالید و روی ناحیه دردناک مالید یا می توانید بعد از ریختن یک قطره روغن میخک در یک لیوان کوچک آب داخل دهان غرغره کنید.

کیست دندان

عصاره وانیل به طور موقت درد را تسکین می دهد و آنتی اکسیدان های آن به بهبود این ناحیه کمک می کند. استفاده از یک گلوله پنبه به دندان و لثه چندین بار در روز مفید خواهد بود.

برای بهره مندی از خواص آرام بخش چای نعناع، ​​می توانید برگ های نعناع را بجوشانید و سپس سرد کنید و روی ناحیه دردناک بمالید.

خمیر تهیه شده از سیر له شده را می توان روی ناحیه آسیب دیده اعمال کرد. به لطف آلیسین ضد میکروبی موجود در سیر، می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد و درد را تسکین دهد.

درمان دندان درد در منزل

محصولات گیاهی متعددی وجود دارد که می تواند برای دندان درد مفید باشد. در ادامه برخی از آن ها را برایتان توضیح میدهیم.

درمان سه سوته دندان درد با زیره سیاه

یکی از این موارد زیره سیاه است. زیره سیاه که خاصیت تقویت سیستم ایمنی را دارد اثر تسکین دهنده دندان درد دارد. هنگامی که زیره سیاه به طور منظم استفاده می شود، علائم دندانی تسکین می یابد. روش استفاده بسیار ساده است. مقداری دانه زیره سیاه را در یک لیوان آب سرکه بریزید و بجوشانید. زیره سیاه را پس از جوشیدن باید طوری غرغره کرد که به دندان ها برسد. به این ترتیب درد دندان تا حد زیادی تسکین می یابد. همچنین ، دندان دردیکی دیگر از غذاهای خوب جعفری است.

درمان سریع دندان درد با جعفری

جعفری دندان را بی حس می کند و در نتیجه درد را تسکین می دهد. نحوه استفاده درست مثل زیره سیاه بسیار ساده است. یک دسته جعفری را داخل آبمیوه گیری می ریزند تا آب آن گرفته شود. آب جعفری خارج می شود و با آب جعفری که با دندان تماس پیدا می کند دهانشویه درست می کنند. پس از غرغره کردن، دندان درد از بین می رود زیرا دندان ها بی حس می شوند. این روش را می توان به راحتی در هنگام درد دندان استفاده کرد. استفاده از زیره سیاه و آب جعفری نیز برای سلامت عمومی بسیار مفید است. بنابراین تاثیر آن بر روی دندان ها را نباید نادیده گرفت. از نظر راه حل برای دندان درد ، بهتر است هر دو درمان را به طور منظم انجام دهید.

مسکن قوی برای درد دندان

اما نکته مهم راه حل های موقتی نیست، بلکه رویکردهای درمانی دائمی است. اگر دندان شما به دلیل پوسیدگی درد می کند، پوسیدگی باید درمان شود. برای تسکین درد می توان از داروهای مسکن استفاده کرد، اما اگر دندان درمان نشود، با قطع مصرف دارو، این دردها عود می کنند. برای درمان، باید با مواد پرکننده بافت پسند انجام شود تا شکاف ایجاد شده پس از پاکسازی کامل پوسیدگی تحت بی حسی موضعی (بی حسی دندان) بسته شود.
با این حال، گاهی اوقات پوسیدگی ممکن است به سمت پالپ دندان پیش رفته باشد. در این مورد، روشی که باید انجام شود، درمان ریشه است. به هر حال مسکن هایی از قبیل ایبوپروفن و استامینوفن در تسکین درد دندان موثر هستند.

درمان فوری دندان درد شبانه

به طور کلی تشدید درد در بدن انسان در شب اتفاق می افتد. تغییرات هورمونی در شب اتفاق می افتد که دلیل موثری برای این وضعیت است. به خصوص در شب، چون از نور روز استفاده نمی شود، متابولیسم بدن به سطح پایینی می رسد و کندتر کار می کند. این وضعیت باعث می شود افراد بیشتر یا بیشتر از درد رنج ببرند. به طور خاص، سلول های خونی به نواحی ناراحت کننده فشار می آورند و سعی می کنند زخم های آنجا را ترمیم کنند و سلول ها را تجدید کنند.
اما از آنجایی که متابولیسم آهسته عمل می کند، مثلاً برای حفره روی لثه، سلول های خون افزایش می یابد و باید سخت تر کار کنند یا فشار وارد کنند. فشار در آن ناحیه باعث دندان درد می شود. به همین دلیل است که دندان درد در شب بدتر می شود.

درمان دندان درد شبانه با آب نمک

آب نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است. بنابراین، وزن دادن به محل ناراحتی و غرغره آب نمک هم برای سلامت دهان و هم برای سلامت دندان، از شدت درد می کاهد.

رفع درد دندانی شبانه با کمپرس سرد

برای هر درد یا دندان درد، استفاده از کمپرس سرد می تواند شدت درد را کاهش دهد و همچنین آن را تسکین دهد. فشار سردی که روی دندان دردناک وارد می شود به این وضعیت کمک می کند.

درمان سه سوته دندان درد با کمپرس سرد

روغن زیتون برای دندان درد شبانه

زیتون یکی از روش های طبیعی است که برای دندان درد استفاده می شود. تصور می‌شود درمان با زیتون که از زمان‌های قدیم وجود داشته، دندان درد را از بین می‌برد. بسیاری از افراد هنگام دندان درد سعی می کنند با گذاشتن زیتون روی دندان درد را تسکین دهند. به گفته برخی افراد، گذاشتن زیتون روی ناحیه دردناک باعث تسکین درد دندان می شود.
استفاده از زیتون برای دندان درد یک روش درمانی است که توسط بسیاری از افراد استفاده می شود. با خواص زیتون قرار داده شده بر روی دندان دردناک، باعث کاهش درد در کمترین زمان می شود. زیتون که برای کاهش درد استفاده می شود، به عنوان یک نتیجه قطعی در درمان دندان استفاده نمی شود. برای راه حل های قطعی مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان های لازم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما در پایان باید بگوییم هیچ چیز نمی تواند جایگزین راهکارهای دندانپزشکی شود. برای دریافت تمامی خدمات دندانپزشکی از جمله ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی ثابت، مینی اسکرو، ارتودنسی کودکان و اطلاع از هزینه ارتودنسی و سایر خدمات می توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داوودیان، متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

دیدگاه ها

4 پاسخ به “درمان سه سوته دندان درد خانگی با طب سنتی و قرص”

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

  2. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *