حساسیت دندان ها به گرما و سرما

خوردن و اشامیدن خوراکی های سرد و گرم یا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای افرادی که دچار حساسیت دندان هستند، بسیار آزار دهنده است. حساسیت به گرما و سرما یکی از اصلی ترین عوامل تشخیص آسیب دندان هاست که باید در اسرع وقت پیگیری شود.

در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل حساسیت دندان ها به گرما و سرما و همچنین درمان و راهکارهای مناسب جهت برطرف کردن این حالت بپردازیم .

دلایل حساسیت دندان ها به گرما و سرما چیست ؟

حساسیت دندان ها عموما در طی پوسیدگی و آسیب دیدگی بخش خارجی و مینای دندان و در نتیجه مشخص شدن بخش عاج دندان ایجاد می شود؛ در نتیجه عاج دندان در معرض سرما و گرمای ناشی از مصرف خوراکی های متعدد قرار گرفته و دچار حساسیت آزار دهنده زیادی می شود.

در ذیل به مهم ترین دلایل حساسیت دندان ها به گرما و سرما اشاره خواهد شد :

روی هم ساییدن دندان یکی از دلایل حساسیت دندان ها

عموما دندان ها در طی حرف زدن و جویدن غذا روی هم ساییده نمی شوند اما برخی از افراد دارای عادت ناخود آگاهی هستند که در طی تحمل اضطراب و استرس یا در هنگام خواب دندان های خود روی هم می سایند.

این ساییدگی دندان ها یا به اصطلاح دندان قروچه، سبب ساییدگی دندان ها و در نتیجه از بین رفتن مینای دندان می شود در نتیجه عاج دندان در معرض مستقیم خوراکی های سرد و گرم بوده و سبب تجربه ی احساس ناخوشایندی در فرد می گردد.

تحلیل لثه ها عامل حساسیت دندان ها به گرما و سرما

گاهی تحلیل لثه ها یا عقب رفتن انها نیز یکی از اصلی ترین دلایل حساسیت دندان ها به گرما و سرماست بنابراین با دقت دندان ها و لثه خود را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که متوجه تحلیل لثه ها شدید سریعا با پزشک معالج ارتباط بگیرید.

مسواک زدن اشتباه

مسواک زدن با زدودن پلاک های دندانی سبب سلامت دندان ها خواهد شد؛ ولی گاهی برخی از افراد از مسواک با برس بسیار سخت استفاده کرده و به جای حرکات آرام، دندان ها را با شدت زیادی مسواک می زنند این عمل نه تنها در سلامت دندان موثر نیست بلکه می تواند سبب سایش دندان ها بالاخص سایش مینای دندان ها گردد از طرفی مشاهده شده که خمیردندان هایی که دارای انزیم های قوی هستند نیز دارای اثر سوء بر سلامت دندان ها بوده و در نهایت سبب حساسیت به گرما و سرما خواهند شد .

دندان های نامرتب و درمان ارتودنسی

 ابتلا به بیماری های گوارشی

مشاهده شده افرادی که از بیماری های گوارشی نظیر رفلاکس معده رنج می برند یا افرادی که حجم وسیعی از برنامه غذایی خود را به خوراکی های حاوی اسید نظیر نوشابه های گاز دار و یا آبمیوه های اسیدی اختصاص داده اند نیز دچار ساییدگی مینای دندان و در نتیجه تجربه ناخوشایند حساسیت به گرما و سرما می شوند .

بلیچینگ دندان ها

اگر سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ دندان ها توسط افراد بی تجربه انجام شود نیز می تواند خطر بروز حساسیت دندان ها را به گرما و سرما افزایش دهد ؛ بنابراین بهتر است جهت سفید کردن دندان ها از پزشکان متخصص در این زمینه استفاده نمود .

 درمان حساسیت دندان به گرما و سرما چگونه انجام می شود ؟

یکی از مهم ترین مراحل در درمان حساسیت دندان ها به گرما و سرما از بین بردن علت بوجود آورنده حساسیت دندان ها می باشد به همین دلیل زمانی که به پزشک مراجعه می کنید راجع به لایف استایل و عادات شما سوال می کند تا بتواند شما را در زمینه رفع علت های بوجود آورنده این عارضه راهنمایی کند.

اصلاح روش مسواک زدن دندان ها

ابتدا مسواک تان و پرز های آن را بررسی کنید اگر مسواک تان دارای پرز های سخت و ضخیم است آن را با نوع نرم تر تعویض کنید یا به فکر خرید مسواک ارتودنسی باشید. بعلاوه شدت و فشار دستان خود را بررسی کنید اگر از فشار زیادی برای مسواک زدن استفاده می کنید از این کار سریعا اجتناب کنید و مسواک را با ملایمت روی دندان هایتان حرکت دهید

مصرف مواد غذایی خوراکی را به حداقل ممکن برسانید

ابتدا رژیم غذایی و عادت های غذایی و لایف استایل خود را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید مصرف خوراکی های اسیدی، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های گازدار، اب میوه های ترش مزه را به کمترین حد برسانید همچنین بعد از صرف غذا از خوابیدن یا کشیدن سیگار جلوگیری کنید چرا که این عادت ها سبب افزایش احتمال بروز رفلاکس معده شده و بازگشت اسید قوی معده به مری و دهان تاثیر بسیار زیادی در افزایش حساسیت دندان ها به سرما و گرما خواهد شد .

بلیچینگ دندان

مصرف درست جهت بهبود حساسیت دندان ها به گرما و سرما

از خمیر دندان مناسب دندان های حساس کمک بگیرید

انواعی از خمیر دندان وجود دارد که حاوی مواد فعالی در جهت کاهش میزان حساسیت دندان هاست این خمیر دندان ها در اکثر داروخانه ها و فروشگاه ها در دسترس می باشد عملکرد این قبیل خمیر دندان ها بدین شکل است که مواد فعال موجود در این خمیر دندان ها، توبول های موجود در عاج دندان فرد را مسدود کرده و از انتقال حس سرما و گرما به اعصاب و ازردگی فرد جلوگیری می کند.

توصیه می شود این خمیر دندان را مدتی (تقریبا سی دقیقه) روی دندان های خود نگه دارید و سپس دهان را شستشو دهید .

آب نمک قرقره کنید

ph آب نمک خنثی است به همین جهت بهتر است بعد از مصرف مواد اسیدی و یا بروز هر بار حساسیت دندانی از قرقره آب نمک کمک بگیرید آب نمک سبب بازی شدن محیط دهان شده و در نتیجه میکروارگانیسم های موجود در دهان را از بین می برد از طرفی سبب ترمیم زخم های لثه ای و تسکین درد ناشی از حساسیت دندان ها به گرما و سرما می گردد برای این کار به 1ق چ نمک و یک فنجان آب حاوی آب ولرم نیاز دارید توصیه می شود دو مرتبه از این محلول برای قرقره استفاده کنید تا نتیجه دلخواه فراهم گردد .

ژل فلوراید درمان حساسیت دندان ها به گرما و سرما

ژل فلوراید ماده ای است که سبب تقویت مینای میشود و به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک میکند. بدین طریق می تواند کمک موثری برای کاهش حساسیت دندان ها به گرما و سرما باشد .

کلام اخر

هزینه ارتودنسی و سایر خدمات دندانپزشکی در کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان دارای مناسب ترین قیمت بوده همچنین جهت رفاه حال بیماران گرامی امکان مشاوره انلاین صوتی و تصویری نیز توسط ایشان انجام می پذیرد.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *