ترس از دندانپزشکی

همانطور که به سلامت کلی بدن اهمیت می دهیم باید نسبت به سلامت دهان و دندان نیز اهمیت خاصی بدهیم. سلامت دهان و دندان نشان از سلامت کل بدن است. متاسفانه جمع کثیری از مردم یا فوبیا دندانپزشکی دارند یا به حدی از دندانپزشکی می ترسند که مانع از رفتن آن ها به مطب می شود. اما علت ترس از دندانپزشکی چیست؟ چگونه می توان بر ترس دندانپزشکی غلبه کرد؟ با مطالعه مطالب زیر می توانید دلایل ترس از دندانپزشکی را پیدا کنید.

تجربه بد از دندانپزشکی

همیشه تجربه های تلخ مسبب ترس در افراد است. کافی است یک تجربه بد داشته باشید آنگاه تا آخر عمر از رفتن به دندانپزشکی خودداری می کنید. اما بهتر است قبل از اینکه نسبت به همه متخصصین دندانپزشکی بدبین باشید، علت درمان ناموفق خود را پیدا کنید. گاهی ممکن است دندانپزشک خود را به درستی انتخاب نکرده باشید یا اینکه بعد از درمان مراقبت های لازم را انجام ندادید که درنهایت موجب درد و ناراحتی شده است.

درد در طول درمان

درمان های دندانپزشکی مانند هر درمان پزشکی دیگری با درد و ناراحتی همراه است. این درد بستگی به این دارد که میزان ناهنجاری و مشکلات دندانی فرد چقدر باشد. در مواردی مشاهده شده است که درمان های دندانپزشکی بدون درد هستند. تنها ترس در ذهنیت بیمار موجود دارد. بهتر است قبل از هر گونه اقدام دندانپزشکی درباره آن تحقیق کنیم تا متوجه شویم که درد خطرناکی وجود ندارد. خارج کردن ترس از ذهن و نداشتن استرس کمک می کند تا ترس از دندانپزشکی را از بین ببرید.

ترس از سوزن و آمپول یکی ازمشکلاتی است که خیلی از افراد گریبان گیر آن هستند. ترس از سوزن و آمپول تنها مختص کودکان نیست بلکه خیلی از بزرگسالان هم این ترس را دارند. متاسفانه این ترس از دوران کودکی در فرد باقی مانده است که نتیجه ترساندن والدین است. به همین دلیل است که می گویند نباید کودکان را از سوزن و آمپول ترساند.

ارتودنسی ارزان

ترس از ابزار های دندانپزشکی

یکی از بدترین صداهای که ابزار های دندانپزشکی دارد صدای دریل دندانپزشکی است که وقتی روشن می شود انگار ناخن بر روی تخته کشیده می شود. زمانی که صدای دریل با صدای ساکشن مخلوط می شود برای بیماران استرس زا می شود.

از دیگر مواردی که افراد از دندانپزشکی ترس دارند به هنگام معاینه است. ابزاری که برای معاینه وارد دهان می شوند. احساس خفگی و حالت تهوع یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد به هنگام معاینه دچار آن می شوند. به همین دلیل نگران آن هستند که در طول درمان استفراغ کنند. ترس از بالا آوردن از دلایل نرفتن به دندانپزشکی است.

وضعیت بد دندان ها

شاید برایتان جای تعجب باشد که افراد به دلیل وضعیت بد دندان هایشان خجالت می کشند که به دندان پزشک مراجعه کنند. ولی متاسفانه باور ندارند که وظیفه اصلی دندانپزشک رسیدگی و برطرف کردن مشکلات دندانی است. هیچ گاه نباید از دندانپزشک خجالت کشید. چرا که آنان دندان های بدتری را هم دیده اند. گاهی افراد درمان دندان های خود را آنقدر به تعویق می اندازند که یک پوسیدگی ساده تبدیل به عفونت ریشه می شود.

بوی دندانپزشکی

وقتی داخل بیمارستان یا هر محیط درمانی دیگری می شوید بوی الکل و مواد ضد عفونی یک بوی خاصی را در محیط به وجود می آورند که خوشایند همه افراد نیست. در دندانپزشکی از یک نوع ماده ضد عفونی کننده خاصی استفاده می کنند که بوی خاصی در محیط به وجود می آورد. این بو باعث ایجاد استرس در افراد می شود. که عاملی برای عدم رفتن به دندانپزشکی است.

نداشتن کنترل بر روی درمان

زمانی که فرد روی یونیت دندانپزشکی مینشیند نمی تواند روند درمان را مشاهده کند و هیچ کنترلی نسبت به درمان ندارند، این کار باعث می شود تا بیمار دچار استرس شود. اما بهترین کار این است که از دندانپزشک بخواهید تا مراحل درمان را به شما توضیح دهد تا بدانید که چگونه روند درمانی تان طی می شود.

ارتودنسی در سنین بالا

با انتخاب یک متخصص دندانپزشک خوب هیچ وقت دچار استرس نمی شوید. زیرا به تجربه و مهارت وی اعتماد کامل دارید و اطمینان حاصل می کنید که پس از درمان هیچ گونه دردی در ناحیه دندانی خود احساس نمی کنید. دلایل ترس از دندانپزشکی تنها در ذهن بیمار وجود دارد. ابتدا باید ذهنیت خود را نسبت به درمان های دندانی تغییر داد تا بدون هیچ نگرانی و ترسی به دندانپرشک مراجعه کرد.