ارتودنسی-تاثیر سیگار روی ندان ها

افرادی که به سیگار و مصرف دخانیات اعتیاد دارند، از سلامت کامل جسمانی برخوردار نیستند. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات سلامت دندان ها را به خطر می اندازد همچنین ناراحتی هایی در دستگاه گوارشی و دستگاه تنفسی به وجود می آورد. که در شرایط حادتر امکان بروز انواع سرطان ها وجود دارد.

 

چه عواملی سلامت دندان ها را به خطر می اندازد؟

همه ما در طول روز انواع مختلفی از مواد غذایی را میل می کنیم. مواد غذایی شیرین و چسبنده، غذا های سفت و خشک و … همه این موارد احتمال دارد در بین دندان ها گیر کنند. اگر از نخ دندان و مسواک برای از بین بردن باقی مانده مواد غذایی استفاده نکنیم موجب تجمع پلاک ها در بین دندان ها می شود. در نتیجه روند پوسیدگی دندان را تسریع می کند.

علاوه بر عدم رعایت بهداشت، مصرف سیگار و دخانیات تاثیرات مخربی بر روی دندان ها می گذارد.

 

چگونه سیگار سلامت دندان ها را به خطر می اندازد؟

زمانی که سیگار مصرف می کنید این دود سیگار است که عامل اصلی بروز انواع مشکلات و به خطر انداختن سلامت دندان ها می شود. مواد شیمیایی درون دود و حرارت بالای دود سیگار مسبب تمام ناراحتی های به وجود آمده در بیماران است.

اولین تاثیر سیگار بر دندان، قسمت سقف دهان است که محل تولید آن می باشد و سپس به دلیل تماس مستقیم مواد شیمیایی موجود در دود سیگار با دندان ها، سبب بروز آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها می شوند.

زمانی که دود سیگار با فشار از دهان خارج می شود، ذرات ریز میکروسکوپی مواد خارجی درون غشای دهان و بافت لثه نفوذ می کند و در آنجا جمع می شوند. با تجمع این مواد درون بافت لثه و غشای دهان سبب تحلیل رفتن بافت لثه ای شده که در طولانی مدت تورم و التهاب لثه را به وجود می آورد.

اورجت یا جلوزدگی دندان های جلو

هرچقدر مصرف سیگار بیشتر باشد این التهاب و تورم به بافت استخوانی دندان ها می رسد و سبب از بین رفتن بافت و لق شدن دندان می شود. در نهایت به تدریج دندان ها پوسیده می شوند که در موارد شدید تر به دلیل زخم و پوسیدگی دندان بیمار مجبور به کشیدن دندان های خود می شود.

 

شکل ظاهری دندان ها به هنگام مصرف سیگار چگونه می شود؟

اگر به دندان های افراد سیگاری دقت کنید متوجه می شوید که ظاهر زیبایی ندارند. معمولا ظاهر دندان های این افراد به رنگ زرد یا تیره و بسیار شکننده هستند. ترک های زیادی بر روی دندان های افراد سیگاری مشاهده می شود. به این دلیل دمای بالای دود سیگار و استفاده از مایعات خنک موجب بروز ترک های بسیاری بر روی دندان های آن ها شده است. این اختلاف دماست که مقاومت دندان ها را از بین می برد. زمانی که دندان های بیمار ترک می خورند تجمع میکروب و رنگدانه ها بر روی آن ها بیشتر می شود سپس ناراحتی های بیشتری را در پی دارد.

دود سیگار که نتیجه سوختن تنباکو نیکوتین موجود در آن است، بر روی مینای دندان تاثیر می گذارد و باعث تغییر شکل ظاهری و رنگ آن می شود. در ابتدا رنگ دندان به شکل زرد می شود و در طولانی مدت به رنگ قهوه ای در میاید.

 

چه نوع مشکلات دندانی نتیجه سیگار کشیدن افراد است؟

همانطور که ذکر کردیم مواد شیمیایی تشکیل دهنده دود سیگار عامل مخرب دندان هاست. پوسیدگی دندان ها، جمع شدن جرم روی دندان ها، انواع بروز بیماری های لثه، خونریزی لثه و به خطر افتادن بافت لثه از مواردی هستند که افراد سیگاری به آن مبتلا می شوند. اگر دقت کنید متوجه می شوید که دهان افراد سیگاری همواره خشک است زیرا عوامل موجود در دود سیگار باعث می شود تا ترشح بزاق دهانی کاهش پیدا کند. علاوه بر این همیشه دهان این افراد بوی بد می دهند که به هنگام صحبت کردن موجب آزار و ناراحتی طرف مقابل خود می شود.

بندینگ در ارتودنسی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *