عادت های مضر برای دندان

همان قدر که سلامت سایر اندام های بدن برایتان اهمیت دارد باید سلامت دندان هایتان نیز برایتان مهم تر باشد. همانطور که می دانید اگر دندان هایتان آسیب ببینند یا دچار عفونت شوند ممکن است این عفونت یا آسیب های دندانی مشکلات گیجگاهی فکی به وجود بیاورد همچنین سلامت قلب را نیز به خطر بیاندازد.

سلامت دندان ها از جمله مواردی است که با رسیدگی درست و بهداشت مرتب ممکن است هیچ گاه به دندانپزشک ارتودنسی نیاز نداشته باشید. در مقابل با عادت های مضر برای دندان ها موجب پوسیدگی و خرابی زود رس آن ها می شوید.

مضر ترین رفتار ها برای دندان

از عادت های مضر برای دندان نوع مواد غذایی است که مصرف می کنید. نداشتن تعادل در مصرف خوراکی ها موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شود. در مصرف خوراکی های زیر زیاده روی نکنید.

مواد غذایی یا خوراکی های شیرین

طعم فوق العاده میوه های خشک را نمی توان نادیده گرفت. تمامی میوه های خشک دارای قند فراوانی بوده و چسبندگی بالایی دارند. با خوردن بیروی آن ها قند در بین دندان و دهان باقی می ماند که مناسب ترین تغذیه برای رشد باکتری ها محسوب می شود. علاوه بر میوه های خشک، شکر و نوشابه های گاز دار و نوشیدنی های انرژی زا به دلیل اینکه حاوی قند هستند درون دهان اسید تولید می کنند که موجب تخریب مینای دهان می شود.

مواد غذایی سفت و چسبنده

مواد غذایی که بسیار سفت یا خشک هستند به هنگام میل کردن ممکن است در بین دندان ها گیر کنند و تا مدت ها لای دندان بمانند از این رو موجب تجمع پلاک و باکتری درون دهان می شوند که عمل پوسیدگی دندان را تسریع می کنند. ته دیگ، آبنبات های چسبنده یا سفت و شکلات های نرم و چسبنده حاوی مقدار زیادی قند هستند که با اسیدی کردن محیط دندان به مینای دندان آسیب می رسانند و رشد باکتری ها را افزایش می دهند. همچنین توجه داشته باشید که چسبندگی یا سفتی این دسته از مواد ساعت ها در بین دندان ها باقی می ماند که برای سلامتی دندان مضر هستند.

ارتودنسی سریع چیست و هزینه ارتودنسی کوتاه مدت چقدر است

مرکبات و انواع آب میوه ها 

آن دسته از افرادی که ذائقه آن ها ترش است عادت به میکدن تکه های لیمو ترش یا پرتقال را دارند. تکرار های مکرر این عادت موجب از بین رفتن مینای دندان می شود. مرکبات و آب میوه ها میزان اسید موجود در دهان را افزایش می دهند با اسیدی شدن محیط دهان، مینای دندان ها آسیب جدی می بیند که در دراز مدت موجب پوسیدگی و از بین رفتن مینای دندان ها می شود.

چای و قهوه 

سفیدی دندان ها علاوه بر اینکه بستگی به جنس دندان دارد به نوع تغذیه افراد نیز وابسته است. برای از بین رفتن خستگی وانرژی دوباره برخی ها عادت دارند چای یا قهوه بنوشند. مصرف بیش از اندازه چای یا قهوه غلیظ موجب تیرگی دندان ها می شود. تانن موجود در چای غلیظ لکه هایی را بر روی دندان به وجود می آورد. اگر نمی توانید این عادت را ترک کنید بهتر است از چای و قهوه غلیظ استفاده نکنید و به صورت کمرنگ میل کنید. نوشیدن چای کمرنگ بر سلامت قلب هم تاثیر دارد.

نوشیدنی آب معدنی 

با تفکر اینکه نوشیدن آب معدنی به سلامت بدن کمک می کند نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. شاید برایتان تعجب آور باشد اما آب شیر یا لوله کشی به دلیل اینکه فلوراید دارد برای سلامت دندان ها مفید هستند. فلوراید موجود در آب شیر موجب تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی می شود. اما متاسفانه در آب معدنی فلوراید وجود ندارد. برای تهیه نوشیدنی های ورزشی یا چای و قهوه بهتر است از آب شیر استفاده کنید.

استفاده ابزاری از دندان ها

تنبلی دلیل خوبی برای استفاده دندان به عنوان یک وسیله ابزاری نیست. هیچ گاه نباید از دندان برای باز کردن درب بطری، پاره کردن چسب یا کیسه های پلاستیکی امکان لب پر شدن و شسکتن دندان ها می شود.

فتوگرافی ارتودنسی چیست و هزینه آن چقدر است؟

رعایت صحیح نکات بهداشتی

درست رعایت نکردن نکات بهداشتی هم می تواند تاثیر مخربی بر روی سلامت دندان ها داشته باشد. به همین منظور باید بدانید که چگونه دندان هایتان را مسواک بزنید. هیچ گاه نباید با شدت دندان هایتان را مسواک بزنید، این کار باعث از بین رفتن مینای دندان می شود در نتیجه عاج دندان ها از بین می رود. بهتر است به آرامی به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

برخی از افراد فکر می کنند که اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا مسواک بزنند دندان های آن ها هیچ گاه خراب نمی شوند اما باید بدانید که بین غذا خوردن و مسواک زدن باید یک فاصله نیم ساعته باشد. وقتی شما غذا میل می کنید محیط دهان شما اسیدی می شود که بر روی دندان ها تاثیر میگذارد بزاق دهان این محیط اسیدی را به تعادل می رساند. برخی از مواد غذایی مثل ترشی جات یا برخی نوشیدنی ها اسید دهان را افزایش می دهد و دندان ها را نرم و آسیب پذیر می کنند. اگر اجازه ندهید که بزاق دهان محیط دهان را به تعادل برساند و سریعا مسواک بزنید، مینای دندان هایتان آسیب می بیند و موجب پوسیدگی می شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *