ارتودنسی-مشکلات بعد از ارتودنسی

از مشکلات بعد از ارتودنسی که بیمار با آن مواجه است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • درصورتی که بیمار توصیه های متخصص ارتودنسی و بهداشت دهان و دندان را به بهترین نحو رعایت ننماید با عوارضی مانند پوسیدگی،تحلیل لثه و بیماری های لثه رو به رو خواهد شد. بیمارانی كه متقاضی درمان ارتودنسی هستند باید بهداشت بسیارخوبی داشته باشند،چون در شرایط قرارگیری پلاك‌های متحرك و به‌خصوص براكت و سیم‌های ثابت رعایت بهداشت دهان مشكل‌تر می‌شود و اگر بیمار دقت و تمركز كافی در رعایت بهداشت خود نداشته باشد، دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.
  • درد و شل شدن دندان از مشکلات بعد از ارتودنسی است که با استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب به راحتی قابل کنترل و رفع شدن است.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی به بد رنگی و زردی دندان به علت اینکه در زیر بریسها بهداشت به صورت صد در صد اتفاق نمی افتد،می توان اشاره کرد که با سفید کردن دندان این مشکل قابل برطرف شدن است.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به احتمال برگشت درمان اشاره کرد. این وضعیت درصورتی كه بیمار دستور متخصص را برای استفاده منظم از پلاك‌های نگهدارنده بعد از درمان ثابت نادیده بگیرد یا در بیمارانی كه توسط دندانپزشك عمومی که تخصص ارتودنسی ندارد ، درمان شده‌اند، مشاهده می‌شود.برگشت درمان ارتودنسی به سه حالت برگشت مشکلات فکی، کجی مجدد دندان و بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد.
  • مشکلات فکی: این مشکل در افرادی که درمان ارتودنسی آنها در حین بلوغ و یا قبل از بلوغ است اتفاق می افتد و در افرادی که دارای فک پایین جلوآمده هستند،بیشتر قابل مشاهده است.ماهیت این مشکلات طوری است که متخصص ارتودنسی از خطر برگشت آگاه است و مزایا و خطرات درمان را در ابتدا به والدین بیمار توضیح داده و با توافق آن ها شروع به درمان می‌کند. یادآوری این نکته مهم است که تغییرات دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد به عنوان موفق نبودن درمان قابل قبول نیست.
  • کجی دندانی: این مشکل در افرادی که متخصص ارتودنسی برای مراعات حال بیمار از کشیدن دندان خودداری می کند رخ خواهد داد،بنابراین در صورتی که درمان ارتودنسی با برگشت همراه باشد درمان مجددی را با کشیدن دندان یا استفاده از روش‌های دیگر مثل جراحی فک به بیمار پیشنهاد می شود. همچنین تغییرات انجام شده دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد به عنوان برگشت درمان ارتودنسی طبقه‌بندی نمی‌شوند. این تغییرات دندانی عمدتا در دوره چندین ساله بعد از درمان ارتودنسی به طور ناچیز اتفاق می‌افتد.
  • بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده: در افرادی که دندانشان کشیده شده است، برگشت درمان معمولا با باز شدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد که شیوع این مساله خیلی مهم نیست.
  • از مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به تحلیل یا کوتاه شدن طول ریشه اشاره کرد. تحلیل و کوتاه شدن ریشه در بیماران ارتودنسی به اندازه 3 تا 5 درصد مراجعین است اما نباید از این مساله ضروری چشم پوشی کرد.
  • از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به عدم تخصص کافی متخصص ارتودنسی اشاره کرد.اگر متخصص ارتودنسی در حوزه درمان از تخصص کافی برخوردار نباشد امکان بروز خطا در مرحله تشخیص،طرح درمان،انجام درمان و نگهداری نتایج درمان وجود دارد. متاسفانه این خطاها شایع ترین و غیرقابل جبران ترین مشکلاتی هستندکه در درمان های ارتودنسی در جامعه دیده می شوند.افرادی که دارای تخصص ارتودنسی هستند،علاوه بر قید کلمه متخصص ارتودنسی در تابلو، در مهر نظام پزشکی خود نیز همین کلمه را دارند.
  • از دیگر مشکلات بعد از ارتودنسی از بین رفتن مطابقت دندان است که بایستی برای جلوگیری از این مشکل از دستورات پزشک متخصص ارتودنسی به درستی پیروی کرد.
آیا کشیدن دندان در دوران بارداری عوارض دارد؟

همچنین بخوانید :

راهنمای پایان درمان ارتودنسی ثابت

عوارض ارتودنسی

ارتودنسی مجدد

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *