ارتودنسی-جراحی زیبایی بینی

یکی از شایع ترین و مورد استقبال ترین عمل هایی زیبایی در دنیا و ایران عمل بینی است، هدف از این عمل میتواند به رفع مشکلات تنفسی و … باشد یا هدف از آن میتوان جهت فرم دهی و بهبود ظاهر و زیبایی فرد نیز باشد. در کنار عمل بینی ارتودنسی دندان نیز یکی از پر طرفدار ترین و البته مهم ترین روش های درمانی و زیبایی است که در صورت وجود بهم ریختگی در دندان افراد این مورد باید انجام شود.

سوالی که بسیاری از کابران با آن درگیر هستند این است که آیا ارتودسنی همزمان با عمل بینی امکان پذیر است یا خیر؟ چندی پیش یکی از کاربران این سوال را داشت که آیا اول دندونمو درست کنم یا دماغمو عمل کنم؟ در ادامه با ما همراه باشید به این سوال شما جواب کامل دهیم.

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان چقدر طول میکشد

اول ارتودنسی کنیم یا عمل بینی انجام دهیم؟

عمل جراحی بینی به دو منظور انجام می شود. در حالت اول وجود یک مشکل پزشکی از جمله شکستگی یا انحراف در بینی، باعث می شود تا فرد مجبور شود اقدام به انجام عمل بینی کند. در حالت دوم فرد هیچ مشکل پزشکی ندارد و تنها از ظاهر بینی خود ناراضی می باشد و به منظور ایجاد تناسب و زیباتر کردن، عمل زیبایی بینی را انجام می دهد.

با توجه به اینکه جراحی زیبایی بینی به صورت کلی به دو دلیل اصلی انجام میشود که عبارت اند از:

  1. به دلیل رفع مشکل پزشکی مانند ایرادات تفسی بخاطر انحرافی
  2. به دلیل زیبایی و بهتر کردن زاویه و اندازه بینی

با توجه به این دو موارد که در صورت وجود مورد اول میتوان اول عمل بینی را انجام داد چرا که مشکلات تنفسی خطرناک و در عین حال تحمل آن سخت است. ولی مورد دوم که لزوم انجام آن تنها بخاطر زیبایی است میتوان کمی دست نگه داشت و اول ارتودنسی را انجام داد تا مشکلات بهم ریختگی دندانی حل شود.

دیسپلازی دندانی و ارتودنسی

چه مدت بعد از ارتودنسی می توانم عمل بینی انجام دهم

بهتر است با مشورت پزشک متخصص ارتودنسی و همچنین پزشک جراح بینی خود اقدام به عمل جراحی بینی کنید اما در بین این دو گروه به اتفاق نظر فاصله بین جراحی بینی و ارتودنسی را 6 ماه می شمارند و این زمان را مناسب می دانند.

ارتودنسی سریع چیست

تاثیر ارتودنسی بر بینی

دلیل انجام ارتودنسی و حق تقدم آن نسبت به عمل بینی این است که ارتودنسی به دلیل اصلاح ساختار فک ها و همچنین بهبود نحوه چینش دندان ها به صورت ردیفی است. قابل ذکر است که خدمت شما عرض کنیم یکی از دلایل ایجاد بهم ریختگی دندانی میتواند انحراف فک باشد که با وجود این مشکل فرد دیگر نمیتواند از بینی خود نفش بکشد و در صورت تنفس طولانی مدت از دهان باعث تنگی فک بالا شده و در نهایت در بلند مدت بهم ریختگی دندانی به وجود می آید.

همچنین عمل ارتودنسی نیز به دو دلیل رفع ایرادات پزشکی و بهبود ظاهر و زیبایی انجام میشود. زمانی که دندان های افراد در یک راستا و به ترتیب قرار میگیرند فرد اعتماد به نفس زیادی پیدا میکند. نکته ای که وجود دارد و اکثر متخصصین بر این باورند که نباید این دو عمل را همزمان انجام داد به این دلیل است که ایجاد تغییرات در بینی باید بدین صورت باشد که مطابق استاندارد و اندازه دهان، لب و نوع زاویه فک افراد انجام شود و باتوجه به اینکه ارتودنسی در تغییر زاویه فک و … تاثیر گذار است ممکن است انجام این دو عمل همزمان باعث ایجاد مشکلات جدیدی شود.

تاثیر ارتودنسی بر بینی

یکی از پرسش های متداول از سوی بیمارانی که قصد درمان ارتودنسی و عمل جراحی زیبایی بینی دارند این است که کدام درمان اول صورت بگیرد بهتر است. از آنجا که ارتودنسی با حرکت دادن دندانها می تواند موقعیت و فرم لبها را متأثر کند بهتر است ابتدا درمان ارتودنسی صورت گیرد تا موقعیت لب ها تثبیت گردد و سپس بیمار اقدام به درمان رینوپلاستی کند، زیرا یکی از آیتم های مهمی که جراح زیبایی برای فرم نهایی بینی شما در نظر می گیرد رابطه آن با لب ها می باشد.
همچنین چون که در خلال ارتودنسی احتمال اعمال فشارهایی توسط دست متخصص ارتودنسی به بینی شما وجود دارد باز هم توصیه می گردد عمل جراحی زیبایی بینی پس از خاتمه ارتودنسی صورت گیرد.

آیا می توان ارتودنسی و عمل بینی را همزمان انجام داد؟

جراحی بینی این روزها طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و البته در مواردی مثل:

  • جراحی زیبایی چانه
  • جراحی زیبایی گونه ها
  • جراحی زیبایی گوش
  • حذف غبغب و تزریق چربی بر روی پیشانی به جهت جوان سازی پوست
  • و…
درباره ویروس کرونا و دندانپزشکی بیشتر بدانید

این عمل به صورت همزمان انجام میگیرد و دلیل جراحی همزمان بینی با موارد ذکر شده جلوگیری از بیهوشی مجدد است. اما این مورد را در نظر داشته باشید که برخلاف این موارد بایستی جراحی بینی و ارتودنسی در دو زمان جداگانه انجام گیرند.

درد ارتودنسی چقدر طول میکشد

نتیجه گیری

در این مطلب ما سعی شما را با دو عمل جراحی بینی و عمل درمانی ارتونسی دندان آشنا کنیم، همانطور که مشاهده کردید هردوی آن ها هم به دلیل انجام عمل زیبایی و هم به دلیل رفع مشکلات پزشکی انجام میشود. موردی که وجود دارد این است که انجام ارتودنسی نسبت به بینی ارجعیت دارد ولی زمانی که شما با مشکلاتی همچون انحرافی بینی و ایجاد اختلال در تنفس مواجه هستید بهتر است اول عمل بینی را انجام دهید و سپس بعد از گذشت حداقل 6 ماه درمان ارتودنسی را شروع کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *