ارتودنسی-تحمل درد ارتودنسی

تحمل درد ارتودنسی از مسائلی است که در همه ی افراد یکسان نمی باشد و بسته به آستانه ی درد و صبر بیمار متفاوت خواهد بود. دکتر متخصص ارتودنسی در جلسه ی مشاوره، تمامی موارد مرتبط با مشکلات ارتودنسی و راه های مقابله با درد را توضیح خواهند داد. هم چنین در این جلسه تمامی مسائل مرتبط با طول درمان ارتودنسی ذکر خواهد شد. درد دندان ممکن است دلایل وعوامل زیادی داشته باشد که برای درمان درد آن می توان روش های مختلفی نیز پیشنهاد کرد. در این مطلب به بررسی درد دندان پس از انجام ارتودنسی و تحمل درد ارتودنسی می پردازیم که به طور کلی افراد بعد از جلسه ی اول درمان خود و تنظیم مجدد بریس های دندان، در ناحیه فک و دندانی درد را احساس می کنند. در این حالت می توان با رعایت چند مورد این درد را تسکین داد. ارتودنسی علی‌رغم وجود درد و سختی‌هایش اصلی‌ترین و بهترین راهکار برای اصلاح فک و مرتب کردن دندان‌ها به شمار می‌آید که علاوه بر زیبایی، به سلامتی دهان و دندان کمک می‌کند. حتما تاکنون خودتان یا یکی از نزدیکانتان تجربه ارتودنسی دندان‌هایتان را داشته‌اید؛ در مطالعه‌های تخصصی انجام‌شده بیشتر از 95 درصد افراد تجربه ناشی از درد را در طول درمان ارتودنسی خود بیان کرده‌اند. شاید در ذهنتان عوارض و درد حاصل از ارتودنسی کمی سخت و غیرقابل تحمل به نظر بیاید. در این مقاله راهکارهای ساده‌ای به شما معرفی می‌کنیم تا فشار ناشی از ارتودنسی را به راحتی تحمل کنید و درد ناشی از آن را کاهش دهید.

علت درد دندان پس از ارتودنسی

بیماران برای درمان ارتودنسی می دانند که پس از گذراندن جلسه های ابتدایی به مدت سه تا پنج روز پس از ارتودنسی درد را به همراه خواهند داشت. معمولا این درد در درمان به روش ارتودنسی ثابت بیشتر دیده می شود که در ارتودنسی متحرک به میزان کمتری شاهد آن خواهیم بود. علت اصلی این موضوع به طور کامل مشخص نیست. ولی می توان به مواردی اشاره کرد که باعث ایجاد درد در قسمت فک و دندان پس از ارتودنسی ثابت می شوند. متخصص ارتودنسی، هنگام مراجعه بیمارانی که دچار بی‌نظمی دندان‌های فک بالا و پایین هستند، با استفاده از ابزاری مانند سیم و براکت در حالتهای مختلف با درنظر گرفتن وضعیت هر بیمار، اقدام به اتصال دندان‌ها و ردیف‌کردن آنها می‌کند. این موضوع را در نظر بگیرید که طبق تحقیق و گزارش‌های متخصصین اردتودنسی درد ناشی از ارتودنیسم برای بیماران در درجه اول به ویژگی‌های خاص خود بیمار از قبیل:

  • میزان سن
  • مقدار نیروی اعمالی به دندان‌ها
  • آستانه تحمل دندان‌های بالا و پایین
  • درجه استرس بیمار و تلقین برای وجود درد شدید
  • حساسیت عاطفی هر فرد و تجربه‌های قبلی بیمار از ویزیت دندانپزشک
  • و…

دارد؛ بیشتر عوامل ذکرشده به طور کامل مرتبط با وضعیت روانی مراجعین برای ارتودنسی است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بیشتر والدین ترجیح می‌دهند از سنین پایین برای اصلاح لبخند فرزندانشان به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. در حالت کلی، می‌توانیم درد و فشارهایی را که بیماران در طول درمان ارتودنسی تجربه می‌کنند.

ارتودنسی-تحمل درد ارتودنسی

عوامل تاثیرگذار در درد ارتودنسی

  1. فشار آوردن بر روی دندان ها
  2. سن بیمار
  3. شرایط روحی
  4. میزان استرس

از علت های احساس درد ارتودنسی می توان به فشار بالا بر روی دندان ها برای قرار گیری در جای مناسب و هم چنین تغییر در جریان خون در ناحیه فک و دندانی اشاره کرد.

فشار و ناراحتی دندان‌ها، خراش و خونریزی ناشی از سیم و براکت

در روزهای ابتدایی به دلیل اینکه براکت یا سیم که عموما از جنس سرامیک و فولاد هستند، به تازگی بر روی دندان‌ها قرار گرفته است، نیروی بازدارنده‎ای که براکت برای ردیف‌کردن دندان‌ها اعمال می‌کند، باعث می‌شود که فرد دردی را در دندان حس کند. این درد عموما شدید نبوده و قابل تحمل است. بعد از سپری کردن چندین روز که دندان‌های فرد به ابزار ارتودنسی عادت می‌کند و به تدریج جابجاییشان را برای در یک ردیف قرارگرفتن شروع می‌کنند، این درد تسکین می‌یابد.

تصورات نادرست درباره ارتودنسی

عفونت و خونریزی لثه

افرادی که ارتودنسی را تجربه می‌کنند، بیشتر از سایرین باید به بهداشت دهان و دندان‌هایشان اهمیت دهند. در غیر این‌صورت از عوارض مهمی که آنها را تهدید می‌کند، می‌توان به ایجاد عفونت و خونریزی در لثه اشاره کرد؛ در صورت عدم رفع این مشکل پروسه درمان ارتودنسی و جابجایی درست دندان‌ها به تاخیر می‌افتد. ارتودنسی در سنین پایین تر به خاطر اینکه کودکان در سن رشد هستند و رشد دندان ها هنوز کامل نشده است راحت تر نیز می باشد و در نتیجه درد ارتودنسی در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر می باشد.جدا از سن می توان بیان کرد که شرایط روحی و استرس نیز بی تاثیر نمی باشد.به همین دلیل به هرمیزانی که فرد دچار استرس باشد باعث آزار و کلافگی آن فرد نیز خواهد شد.

درد فک در ارتودنسی

روزهای اول ارتودنسی همیشه با درد همراه بوده است و این یک مورد طبیعی بوده و جای نگرانی خاصی ندارد و به این دلیل که در روزهای ابتدایی درمان ارتودنسی هنوز بریس ها سفت و کیپ هستند و جای نگرفتن و باعث میشوند دندان ها شروع به حرکت کنند درد دارد و این درد به فک شما نیز میرسد ولی اگر شما از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید این درد کاهش می یابد.

درد ارتودنسی فک پایین

همانطور که در بالا عرض کردیم درد ارتودنسی طبیعی است و حال این درد ممکن است در برخی از افراد در قسمت فک پایین بیشتر احساس شود که در صورت غیرقابل تحمل بودن آن می توانید با متخصص ارتودنسی خود ارتباط بگیرید.

درد ارتودنسی فک بالا

همانند موارد بالا درد های پس از ارتودنسی برای همه افراد یکی نبوده و برای هر شخص نسبت به شدت ناهنجاری یا مدل چینش دندان ها و زاویه فک متفاوت است و بعضی ها ممکن است در قسمت فک بالایی بیشترین درد را احساس کنند.

بیشتر بخوانید: جلو بودن فک بالا

درد کش های ارتونسی

به این دلیل که براکت و کش ارتودنسی بر روی فک شما سوار شده و به آن متصل میشوند تا بتواند با ایجاد فشار و قدرت کششی خود دندان ها را به یک سو هدایت کرده و نظم خاصی به آن ها دهد باعث ایجاد درد شده و فک را اذیت میکند ولی نکته ای که وجود دارد این است که تحمل این درد در روز های اولیه باید صورت پذیرد تا در پایان مدت زمان ارتودنسی دندان هایی صاف و منظم داشته باشیم.

درد ارتودنسی چقدر طول میکشد

درد ارتودنسی بعد از اتمام نصب براکت ها شروع شده و نهایتا تا یکی دو هفته خاتمه می یابد و علت درد در این وقفه زمانی عادت نکردن فک به بریس ها هست.

درمان خانگی برای درد ارتودنسی

در ادامه برای کاهش درد و فشارهای ناشی از ارتودنسی که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره شد، به بیان راهکارهایی ساده پرداخته می‌شود که با رعایت آنها می‌توانید تجربه خوب و راحتی از ارتودنسی داشته‌باشید.

تغییر رژیم غذایی

دسته اول راهکارها مربوط به رژیم غذایی بیمار می‌شود که در طول درمان ارتودنسی قرار دارد.

پرهیز از خوردن غذاهای سفت و چسبناک در روزهای اول

سهم عمده درد ناشی از براکت در 24 تا 72 ساعت اول است؛ در این چند روز بهتر است فرد از غذاهای نرم که نیاز زیادی به جویدن و قرار گرفتن در دهان ندارند، مانند سوپ، پوره سیب‌زمینی و غیره استفاده کند چرا که غذاهای سفت و چسبناک ممکن است باعث صدمه به براکت و تاخیر در روند درمان شوند.

آفت دهان چیست و بهترین روش برای درمان سریع آفت دهان

روش های تسکین درد ارتودنسی

  • استفاده از داروهای مسکن
  • رعایت بهداشت دهان و دندانی
  • مراجعه به متخصص ارتودنسی
  • خوردن غداهای سرد و یخی مانند بستنی برای بی حسی دهان
  • پرهیز از خوردن غذا و نوشیدنی اسیدی

درمان خوراکی برای تسکین درد تغییر در نحوه مسواک زدن

دسته بعدی برای راهکارها برای برطرف کردن درد ناشی از ارتودنسی استفاده از درمان‌های خوراکی و طبیعی و تغییر روش مسواک زدن می باشد.

  • استفاده از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن
  • شستشوی دهان با آب‌نمک
  • استفاده از موم و کش‌های اردتودنسی(لاستیک) زیر نظر متخصص ارتودنسی
  • استفاده از مسواک نرم
  • استفاده از نخ دندان بعداز وعده غذایی

تغییر در رژیم غذایی

  • استفاده از غذای نرم و میکس شده
  • استفاده از بستنی، قالب یخ و غذاهای سرد
  • پرهیز از مواد غذایی ترش و اسیدی
  • پرهیز از مواد غذایی سفت و چسبنده
ارتودنسی-تحمل درد ارتودنسی

استفاده از داروهای مسکن دندان درد

  • قرص های مسکن
  • بی حس کننده های موضعی
  • از آب نمک استفاده کنید
  • موم ارتودنسی
  • نوار های لاستیکی همراه بریس ارتودنسی
ارتودنسی-تحمل درد ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندانی

1- استفاده از خمیر دندان های مناسب دندان های حساس: از ماده پتاسیم نیترات برای تولید خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده می شود.که از عصب لثه ها مراقبت می کند و در نتیجه درد را تسکین می دهد. 2- از مسواک ها نرم و مخصوص ارتودنسی استفاده کنید: زیرا زمانی که از مسواک نرم استفاده میکنید باعث می شود اصطکاک کمتری با لثه و دندان پیدا کند و حساسیت دندان را کمتر می کند. 3- آهسته مسواک بزنید: از مسواک زدن سریع وخشن پرهیز کنید چون این کار در روزهای اول ارتودنسی آزار دهنده می باشد. 4- پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید: در صورت رعایت نکردن بهداشت در حین ارتودنسی، خواسته یا ناخواسته باعث می شود تا دندان های شما دچار پوسیدگی و التهاب لثه نیز شود.

بیشتر بخوانید: مسواک زدن ارتودنسی

ارتودنسی-تحمل درد ارتودنسی

مراجعه به متخصص ارتودنسی

درد در روزهای اول درمان ارتودنسی ثابت وجود دارد که علت آن طبیعی می باشد. اما در صورتی که این دندان درد تا چندین هفته همراه شما بود، به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمایید.

  • در این زمان پزشک متخصص ارتودنسی، به شل کردن بریس ها اقدام می کند تا کمی از فشار بر روی دندان ها کاسته شود.
  • در صورتی که سیم ارتودنسی از بریس بیرون بزند و باعث آزار در ناحیه دهانی شود، از پزشک خود بخواهید تا آنها را تنظیم نماید.
  • در صورتی که درد شما به میزانی شدید است که با مسکن های معمولی تسکین نمی یابند، از پزشک خود درخواست نمایید تا مسکن های قوی تر برایتان تجویز کند.

اغلب افرادی که قصد مراجعه به متخصص اردتودنسی، از درد و فشار ناشی از دوره درمان نگران بوده و وحشت می‌کنند. در این مقاله بعد از معرفی دسته‌بندی‌های مختلف از فشارها و دردهایی که افراد در طول درمان ارتودنسی با آنها مواجه می‌شوند، راهکارهای ساده‌ای برای برطرف کردن درد ارتودنسی بیان شد. لازم به ذکر است در صورتیکه روش‌های بیان شده برای تسکین درد کافی نبود، بیمار باید فورا به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و مشکلاتش در طول دوره درمان را بیان کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان های ارتودنسی و هزینه ارتودنسی با کلینیک دکتر داوودیان در تماس باشید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *