جراحی فک بدون ارتودنسی

با پیشرفت تکنیک های جراحی دیگر روش های قدیمی برای رفع عیوب فک و دندان به کار گرفته نمی شود. تکنیک های جراحی فک و صورت در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. به طوری که با ترکیب ارتودنسی و جراحی انحراف فک و صورت توانسته اند بیشتر مشکلات دهان و دندان را رفع کنند.

اما سوال اصلی بیشتر بیماران در این خصوص این است که آیا جراحی فک بدون ارتودنسی امکان پذیر است؟ بیشترین نگرانی که باعث مطرح شدن این سوال می شود این است که تصور افرادی از جراحی سخت است و اینکه بعد جراحی هم از بریس استفاده کنند مشکل است. در نتیجه به دنبال روشی هستند که در بدون ارتودنسی و یا بدون جراحی به نتایج مورد انتظار برسند.

عمل جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی فک بدون ارتودنسی از چند سال پیش تاکنون توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت به صورت حرفه ای و گسترده انجام می شود. متخصص ارتودنسی قادر به رفع تمامی ناهنجاری های فکی نیستند. در گذشته تمام افرادی که ناهنجاری های دندان داشتند از پزشک متخصص ارتودنسی کمک می گرفتند.

به طور کلی به کار گرفتن ثابت، ارتودنسی متحرک و یا نامرئی برای بیشتر افراد یک امر طبیعی است. چون فوبیای جراحی در اکثر مردم وجود دارد. اما در چند سال اخیر در کنار ارتودنسی جراحی فک هم برای رفع بیشتر مشکلات دهان و دندان افزایش پیدا کرده است. که اکثرا دیده میشود که مردم برای درمان جلو بودن فک بالا یا دیگر مشکلات به ارتودنتیست مراجعه میکنند و به دنبال راه چاره هستند.

البته تا جای ممکن توصیه بر این است که اگر مشکل دندان با ارتودنسی قابل رفع است از جراحی استفاده نشود. اما در سال های اخیر حجم بیمارانی که جراحی فک را همراه ارتودنسی انجام می دهند افزایش یافته است. البته بیشتر مشکلات دهان و دندان تنها با روش ارتودنسی یا جراحی فک به تنهایی رفع نمی شود. گاها بعد از جراحی فک از بریس یا براکت ارتودنسی هم استفاده می شود.

تشخیص مشکل فک توسط ارتودنتیست

جراحی فک بدون ارتودنسی توسط متخصصین حرفه ای انجام می شود. اگر پزشک تشخیص دهد که ناهنجاری فک با جراحی کاملا رفع می شود از این روش استفاده می کند. اما انتخاب روش جراحی فک به تنهایی یک روش ایده آل نیست و اگر در کنار آن از ارتودنسی هم استفاده شود روند درمان بهتر و سریع تر انجام می شود و بیمار به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

به طور کلی نکته ای که در جراحی فک بدون ارتودنسی وجود دارد این است که هیچوقت نمی توان جراحی فک را جایگزینی برای ارتودنسی انتخاب کرد. بلکه جراحی فک به همراه ارتودنسی مکمل هم هستند. با جراحی می توان مشکلات مربوط به صاف بودن استخوان ها را رفع کرد اما این جراحی باعث نمی شود که دندان ها در جای درست خود قرار بگیرند. پس لازم است بعد از جراحی براکت های دندانی هم استفاده شود. قابل ذکر است اگر سوالی در رابطه با اینکه هنگام صدا دادن فک به چه دکتری برویم میتوانید از صفحه مربوطه نیز دیدن فرمایید.

فرسایش و ترمیم مینای دندان

عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

همانطور که گفته شد جراحی فک بدون ارتودنسی برای مشکلات استخوانی فک است. هیچ جراحی و هیچ روشی بدون عوارض نیست. درست است که مشکلاتی از قبیل:

  1. جلو بودن فک بالا
  2. عقب ماندگی شدید فک بالا
  3. کراس بایت
  4. اپن بایت (باز ماندن جلوی دهان در هنگام بستن فک ها)
  5. شکاف لب
  6. دیده نشدن دندان ها یا بیش از حد دیده شدن دندان ها در هنگام لبخند
  7. کمبود رشد میانه صورت و عقب ماندگی و جلوزدگی فک پایین
  8. و…

با جراحی فک درمان می شوند. اما برای تنظیم دقیق وضعیت دندان ها باید از براکت های ارتودنسی استفاده شود.

عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

با جراحی های زیبایی ناهنجاری های فک اصلاح می شود اما کمکی به تغییر موقعیت دندان ها نمی کند در نتیجه لازم است براکت ها برای هدایت دندان ها استفاده شود. به طور کلی عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی شامل عدم تغییر فرم دندان ها، به جا ماندن جای اسکار و جای بخیه، تورم و کبودی پس از جراحی، احتمال ایجاد عفونت و … می باشد. در رابطه با ارتودنسی یک فک بیشتر بخوانید.

عمل جراحی فک بدون ارتودنسی برای چه مشکلاتی کارساز است؟

برای جراحی فک بدون ارتودنسی، متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک و زیبایی باید ارزیابی دقیقی از صورت بیمار انجام دهند. این ارزیابی شامل تناسب و تقارن صورت از همه جهات جلو، نیمرخ، بالا و پایین است. جراحی فک بدون ارتودنسی بیشتر در مواردی کاربرد دارد که در زاویه عمودی صورت تناسب وجود ندارد. مشکل عدم تناسب در زاویه عمودی یا انحراف بیش از حد فک بالا به راحتی قابل شناسایی است. این مشکل بیشتر در افراد چینی و مالزی و سنگاپور دیده می شود.

در انحراف های افقی مانند اوربایت و آندربایت، دندان های بیمار دچار انحراف، ازدحام و شلوغی هستند که حتما باید ارتودنسی انجام شود. اما در انحراف عمودی فضای کافی برای حرکت دادن دندان ها به سمت عقب وجود دارد و با این کار ازدحام موجود کاهش پیدا می کند. در نتیجه بدون استفاده از براکت می توان مشکل را رفع کرد.

پس از جراحی فک کدام درمان ارتودنسی مناسب است؟

عمل جراحی فک بدون ارتودنسی یک تکنیک موثر برای رفع مشکلات فک است. در سنین کودکی ناهنجاری های دندان و فک با جراحی اصلاح نمی شود و ارتودنسی کودکان موثرترین روش برای اصلاح فرم دندان ها است.در کلینیک ارتودنسی، جراح فک و متخصص ارتودنسی بعد از ارزیابی مشکلات بیمار بهترین روش را برای نتیجه بهتر به کار میگیرند.

ارتودنسی و ایمپلنت

متخصص ارتودنسی بسته به وضعیت افراد از انواع ارتودنسی ثابت، متحرک و ارتودنسی نامرئی و مینی اسکرو استفاده می کند. مثلا برای برخی از افراد که دندان های بسیار کج و نامنظمی دارند از روش مینی اسکرو یا پیچ کوچک در کنار براکت های ارتودنسی استفاده می کنند. مدت زمان استفاده از ارتودنسی بعد از جراحی فک برای هر شخصی متفاوت است. معمولا پزشک متخصص ارتودنسی بعد از برداشتن براکت های ثابت از براکت های متحرک برای تثبیت دندان ها استفاده می کند.

هزینه جراحی فک بدون ارتودنسی

هزینه جراحی فک بدون ارتودنسی در تمام بیماران ثابت نیست. نوع مشکل بیمار و هزینه های جانبی جراحی عامل مهم در تعیین هزینه ارتودنسی فک بالا و جراحی است. اگر مشکلات بیمار تنها با جراحی رفع شود و نیازی به ارتودنسی نداشته باشد هزینه ی کمتری هم صرف می شود. اما اگر برای بیمار از هر دو روش جراحی و ارتودنسی استفاده شود هزینه تا حدودی بیشتر است.

عواملی مهمی روی هزینه جراحی فک تاثیر می گذارند که مهم ترین آن ارتودنسی قبل یا بعد از عمل جراحی است. اگر شدت ناهنجاری دهان و دندان زیاد باشد باید از ارتودنسی هم به عنوان روش مکمل استفاده شود. البته در کنار همه ی این ها، متریال مورد استفاده در ارتودنسی و نوع ارتودنسی و ارتودنسی کودکان هم در هزینه نهایی تاثیر می گذارد.

در پایان بهتر است بدانید که:

انجام روش جراحی فک بدون ارتودنسی تنها برای بیمارانی کاربرد دارد که مشکلات انحراف عمودی دارند. برای سایر مشکلات فک و دندان باید در کنار جراحی، از ارتودنسی هم استفاده شود. متخصص ارتودنسی با تشخیص خود می تواند روش موثر را برای درمان انتخاب کند پس بدون ارزیابی پزشک و بررسی دقیق فک و صورت نباید دست به جراحی و ارتودنسی زد.

یکی از سوالات رایج از سوی بیمارانی که قصد انجام جراحی فک دارند از متخصص ارتودنسی این است که آیا می توان بدون ارتودنسی اقدام به عمل فک کرد. پاسخ منفی است زیرا برای قرارگیری صحیح فکین در موقعیت جدید لازم است دندان ها هم در وضعیت جدیدی تنظیم گردد. بنابراین نه تنها ارتودنسی قبل از عمل لازم است بلکه ارتودنسی بعد از عمل هم برای تنظیم نهایی رابطه دندان ها در موقعیت جدید فکین ضروری می باشد.