درمان ارتودنسی آندربایت

یکی از مشکلات رایج دانش دندانپزشکی آندربایت است. آندربایت در واقع نوعی ناهنجاری در فک و دندان هاست. فرد مبتلا به این عارضه ظاهرا خشمگین دیده می شود و شاید از دید شما این گونه به نظر برسد که می خواهد به شما حمله کند. درجه این عارضه در افراد مختلف متفاوت است. اگر می خواهید درباره این ناهنجاری و روش های درمانی آن بیشتر بدانید، مقاله پیش رو منتظر شماست.

آندربایت چیست؟

به طور طبیعی دندان های فک بالایی باید روی دندان های فک پایینی قرار بگیرند. اما در مواردی این اتفاق نمی افتد و دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار می گیرند. به این ناهنجاری آندربایت گفته می شود. این عارضه از نوع مال اکلوژن کلاس III بوده و نسبت به دیگر ناهنجاری های مال اکلوژن غیر طبیعی تر جلوه می کند. این ناهنجاری با توجه به میزان جلو بودن دندان های فک پایینی درجات متفاوتی دارد. افرادی که از این ناهنجاری از نوع شدید آن رنج می برند، حتی شاید در جویدن غذا، سایش بیش از حد نیز دچار مشکل شوند. خوشبختانه موارد خفیف این ناهنجاری مشکل خاصی را برای فرد ایجاد نمی کند.

درمان ارتودنسی آندربایت

علل به وجود آمدن ناهنجاری آندربایت

بروز عارضه آندربایت می تواند علل متفاوتی داشته باشد. یکی از اصلی ترین علت های به وجود آمدن این ناهنجاری وراثت است. اگر در بستگان و یا والدین خود فردی به این ناهنجاری مبتلاست امکان بروز آندربایت در دیگر افراد خانواده نیز وجود خواهد داشت. ژنتیک نقشی اساسی در اندازه و شکل دندان ها دارد.

یکی دیگر از علل بروز ناهنجاری برای دندانهای پایین عادت های بد در دوران کودکی است. چیزی که ممکن است بسیاری از والدین از آن اطلاعی نداشته باشند، استفاده از شیشه های شیر و پستانک با اندازه نامناسب است. پس از سه سالگی اجازه ندهید کودکتان از پستانک استفاده کند. مکیدن انگشت یکی از عادت های نامناسبی است که دندانهای پایین فرزندتان را به سمت جلو هدایت می کند. همچنین از دیگر علل بروز این بیماری وارد آوردن فشاری ثابت و دائمی بر روی دندان های فک پایین است. وارد آمدن ضربه و آسیب به فک و همچنین داشتن تومور در استخوان فک نیز از دیگر عوامل بروز این ناهنجاری است.

درمان ارتودنسی آندربایت

عوارض و مشکلات آندربایت چیست؟

با توجه به این که ناهنجاری آندربایت درجات مختلفی دارد، افراد مبتلا به این عارضه عوارض و آسیب های متفاوتی را تجربه خواهند کرد. به طور کلی در حالت خفیف این بیماری، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود و فرد می تواند به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. اما در صورت شدت این بیماری، برای فرد مبتلا مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد. فرد دیگر نخواهد توانست به درستی احساسات خود را نشان دهد و حالت طبیعی صورت وی به شکل تهاجمی جلوه خواهد کرد. خرو پف کردن در خواب و بروز مشکلات تنفسی نیز می تواند بر مشکلات افراد دارای این ناهنجاری بیفزاید. اختلال در غذا خوردن و حتی صحبت کردن، فرسایش مینای دندانها، بوی بد دهان به دلیل عفونت های باکتریایی، درد های مکرر و مزمن در فک، مفصل و حتی سر و گوش به دلیل عدم تقارن فک از مشکلات شایع این ناهنجاری هستند.

درمان ارتودنسی آندربایت

روش های درمانی آندربایت

خوشبختانه دانش دندانپزشکی برای رفع این عارضه روش های درمانی بسیار خوبی دارد. رایج ترین روش درمانی آندربایت ارتودنسی است. اگر از بریس و براکت های فلزی در ارتودنسی وحشت دارید نگران نباشید، از دیگر انواع ارتودنسی مثل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شفاف نیز می توان برای درمان استفاده کرد. از آنجا که ارتودنسی خود یک شاخه قدرتمند و مجزا در دندانپزشکی به حساب می آید،‌از ابزار های ارتودنسی چون ریتینرها، هدگیرها و اکسپندرها نیز برای درمان آندربایت استفاده می شود. اکسپندر ابزار توسعه دهنده فک می باشد. اکسپندر به کام دهان متصل شده و فک بالایی را توسعه می دهد. ریتینر ها قطعه های پلاستیکی هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. این قطعه های جادویی به مرور دندانها را در مکان درست خود مستقر می کنند. هدگیر نیز دور سر بسته شده و کل پیشانی، صورت و چانه فرد را درگیر می کند اما به مرور فک بالا را به سوی درست هدایت می کند. این بیماری در حالت شدید برای درمان به جراحی فک نیاز دارد. با جراحی نیز آرواره حامل دندانهای پایین عقب تر رفته و فک در جای درست خود واقع می شود.

درمان ارتودنسی آندربایت

آندربایت در کودکان

تشخیص به موقع این ناهنجاری در کودکان می تواند فرایند درمان را آسان تر کند. در کودکان معمولا با استفاده کوتاه مدت از فیس ماسک ارتودنسی می توان به تسریع حرکت فک پایین کمک کرد. اگر کودک شما به حالت خفیف این ناهنجاری مبتلاست برای درمان با بریس باید تا هفت سالگی صبر کنید.

فواید ارتودنسی

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *