ارتودنسی-ارتودنسی چیست

درمان ارتودنسی انواع مختلفی دارد که هر کدام متناسب با یک نوع ناهنجاری است. خیلی از افراد هستند که ترجیح می دهند قبل از آغاز درمان حتی قبل از رفتن نزد متخصص ارتودنسی نوع درمان ارتودنسی مناسب خود را بدانند. خوشبختانه درمان ارتودنسی علاوه بر مرتب کردن دندان ها، سبب بر طرف کردن ناهنجاری های فکی گیجگاهی نیز می شود.

در اولین جلسه معاینه متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که به کدام نوع ناهنجاری دندانی گرفتار هستید و بهترین و مناسب ترین روش درمانی را به شما پیشنهاد می دهد.

اما برای آنکه بدانید مناسب ترین نوع درمان ارتودنسی برای شما چیست، ابتدا بهتر است انواع مختلف روش های درمانی ارتودنسی را بدانید و اطلاعات کافی درباره نوع ناهنجاری ها کسب کنید.

ارتودنسی ثابت با براکت های فلزی

درمان ارتودنسی ثابت  با براکت های فلزی را همه افراد می توانند برای بر طرف کردن ناهنجاری های دندانی خود استفاده کنند. اما به دلیل اینکه قابل رویت هستند افرادی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند ترجیح می دهند از این نوع براکت ها استفاده نکنند.

براکت های سرامیکی چه تفاوتی با براکت های سنتی دارند؟

براکت های سرامیکی همانند براکت های فلزی هستند با این تفاوت که براکت های آنان از جنس سرامیک شفاف هستند. اما براکت های فلزی از جنس استیل ضد زنگ هستند.

ارتودنسی دیمون چیست؟

در ارتودنسی دیمون از براکت های کشویی استفاده می کنند به همین جهت نیازی به ویزیت های مکرر نیست. این نوع روش باعث کاهش تعداد جلسات ویزیت در نتیجه کاهش هزینه های درمانی می شود. نصب دستگاه ارتودنسی دیمون برای ارتودنتیست آسان تر است و سریع تر صورت می گیرد. در این روش از کش ارتودنسی استفاده نمی کنند چرا که براکت ها یک مکانیسم کشویی دارند. که سیم ارتودنسی به راحتی در آن قرار می گیرد. فشار، اصطکاک و درد کم تری در این روش وجود دارد و همه افراد می توانند از این روش استفاده کنند. فقط به دلیل ساختار کشویی براکت ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

مزایای درمان ارتودنسی با لیزر

چه افرادی می توانند از ارتودنسی کاربردی یا فانکشنال استفاده کنند؟

برای اصلاح فرم صورت و فک در سنین پایین از ارتودنسی کاربردی استفاده می کنند که دستگاه درمانی آن متحرک است. معمولا افرادی که دچار شلوغی دندان ها هستند از درمان فانکشنال یا ارتوپدی فک و صورت استفاده می کنند تا دندان ها در موقعیت بهتری قرار بگیرند.

استفاده مداوم از دستگاه فانکشنال و تمریناتی که افراد برای فرم دادن به زبان و لب ها انجام می دهد باعث می شود تا فرم صورت اصلاح شود. در نتیجه فضای اضافی که به وجود میاید شلوغی دندان ها را نیز اصلاح می کند.

این نوع درمان معمولا در سن نوجوانی امکانپذیر است. افرادی که در بزرگسالی می خواهند فرم فک و صورت خود را اصلاح کنند معمولا با جراحی درمان می شوند.

ارتودنسی داخل دندانی یا زبانی یا ارتودنسی نامرئی لینگوال را همه افراد می توانند استفاده کنند؟

در این روش دستگاه ارتودنسی مانند ارتودنسی ثابت است فقط محل قرار گیری دستگاه در قسمت داخلی دندان است. به دلیل اینکه در داخل دندان قرار می گیرند، نمایان نمی شود و افراد مشهوری که می خواهند ارتودنسی آنها مشخص نشود از این روش استفاده می کنند. البته باید در نظر داشته باشید  که قرار دادن دستگاه و تنظیمات آن به سختی انجام می شود که به همین علت تعداد دفعات جلسات مراجعه افزایش یافته و هزینه و طول درمان افزایش پیدا می کند. همچنین تمیز کردن براکت های ارتودنسی با دشواری زیادی همراه است.

ارتودنسی متحرک چگونه عمل می کند؟

از ارتودنسی متحرک نیز برای اصلاح دندان ها استفاده می شود. اما این روش یک تکه پلاستیک شفاف است که قالب دندان های بیمار اختصاصی ساخته می شود. به دلیل اینکه به هنگام غذا خوردن و تمیز کردن به راحتی می توانید از دهان خود خارج کنید، به آن ارتودنسی شفاف متحرک می گویند. البته در نظر بگیرید که ارتودنسی متحرک بعد از ارتودنسی ثابت باید تا مدت ها برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها استفاده شود.

ارتودنسی ارزان

ارتودنسی متحرک هیچ گونه سیم یا براکتی ندارد و به راحتی توسط خود بیمار قرار داده می شود. برای اصلاح فک بالا زمانی که هنوز رشد فک کامل نشده است، مورد استفاده قرار می گیرد.

چون دستگاه متحرک است فقط در موارد ضروری باید آن را از دهان خارج کرد بیاد داشته باشید که برای نتیجه بهتر درمان باید مداوم از این دستگاه استفاده شود.

فقط افرادی که روش درمانی ارتودنسی آن ها دو مرحله ای است می توانند از دستگاه متحرک استفاده کند. بیشتر برای ثبات موقعیت دندان و درمان های اولیه مناسب است.

 

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *