ارتودنسی-تمیز کردن بند ارتودنسی

رعایت بهداشت در زمان ارتودنسی با تمیز کردن زیر بند ارتودنسی

وقتی دندان های ارتودنسی شده دارید اصول مهمی که در درمان ارتودنسی تاثیر دارد رعایت نکات بهداشتی است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان سبب پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود. در برخی از روش های درمانی ارتودنسی از بند ارتودنسی استفاده می کنند. در این هنگام باید دقت داشته باشید کهتمیز کردن زیر بند ارتودنسی مهم ترین قسمت است که نباید از آن غافل شد.

 

به هنگام ارتودنسی از چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟

در مسئله رعایت نکات بهداشتی در طول درمان ارتودنسی تنها استفاده از مسواک، نخ دندان ارتودنسی و دهان شویه لازم است ولی کافی نیست. در دوره درمانی ارتودنسی از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک باید پرهیز کنید مخصوصا در روز های اول نصب دستگاه ارتودنسی.

بند ارتودنسی از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده است و بجای براکت در دندان های آسیاب عقبی استفاده می شوند. اما با این حال ممکن است به هنگام خوردن غذا های سفت و چسبانک به دندان آسیب برسد و باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و بند ارتودنسی گیر کند.

از خوردن مواد غذایی چون ته دیگ، ذرت های بو داده، پاستیل، گوشت سفت یا خشک و غیره پرهیز کنید. سعی کنید از مواد غذایی نرم تر که نیاز به جویدن زیاد ندارد مصرف کنید.

نحوه تمیز کردن زیر بند ارتودنسی چگونه است؟

به طور کلی استفاده از مسواک بین دندانی ارتودنسی، نخ دندان و دهان شویه برای تمیز نگهداشتن دندان لازم و ضروری است.چنانچه دستگاه ارتودنسی شما دارای بند باشد، باید به کمک نخ دندان ارتودنسی زیر آنرا تمیز نمود.

ارتودنسی-تمیز کردن زیر بند ارتودنسی

به این شکل که ابتدا نخ دندان را به شکل U در آورده و سپس آنرا دور تا دور بند قلاب می کنیم. آنگاه به کمک بخش اسفنجی شکل نخ دندان و با حرکات جلو و عقب زیر بند تمیز می گردد. به دلیل دسترسی اندک دندانهای عقبی هنگام مسواک زدن انجام این مانور با نخ دندان برای جلوگیری از تجمع غذایی در این ناحیه و بروز پوسیدگی دندان آسیا ضروری است.

مشکلات حین ارتودنسی

چرا تمیز کردن بند ارتودنسی با نخ دندان راحت تر است؟

معمولا بند ارتودنسی برای دندان های عقبی و آسیاب بکار می رود. به هنگام مسواک زدن دسترسی مسواک به دندان های عقبی دشوار است و ممکن است به خوبی بند ارتودنسی را تمیز نکند از این رو پیشنهاد می شود تا برای تمیز کردن زیر بند ارتودنسی از نخ دندان استفاده کنید.

نخ دندان دارای سه قسمت عمده است: قسمت تنیده شده و سخت تر، قسمت کاموایی، قسمتی که هم شکل دیگر نخ دندان هاست. اگر دشوار بودن این کار شما را از مسواک زدن باز می دارد یا برای رعایت بهداشت دهان و دندان تنبل هستید، باید بدانید که با تجمع مواد غذایی درون دندان سبب پوسیدگی و از بین رفتن آن ها می شوید.

وقتی درد ارتودنسی و آزردگی خاطر ارتودنسی را برای داشتن دندان های مرتب و منظم تحمل می کنید، پس نباید در امر بهداشت دندانی کوتاهی کنید. زیرا احتمال دارد عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.