ارتودنسی-درد ارتودنسی

اغلب افرادی که میخواهند برای ارتودنسی اقدام کنند این ترس و سوال در ذهن آنها به وجود خواهد آمد که آیا ارتودنسی دندان درد دارد یا خیر؟

بر طبق تجربیات درد ناشی از ارتودنسی برای تقریبا تمام افراد در ابتدای درمان امری عادی و بدیهی است چرا که جسم خارجی وارد دهان و دندان آنها شده است و فشار دستگاه های ارتودنسی در ابتدای امر برای بدن غیرادی است البته که عکس العل بدن افراد متفاوت است و عواملی همچون سن بیمار، آستانه تحمل بیمار و استرس ناشی از درمان ارتودنسی میتواند تاثیرگذار باشد اما بر طبق گفته متخصصین ارتودنسی این درد گذرا است و پس از گذشت یک هفته رفع می شود.

در صورتی که از شدت این درد پس از یک هفته کاسته نشد به پزشک متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا با تغییراتی نسبت به کاهش درد شما اقدامات لازم را به عمل آورد. به طور کل نمی توان نبود این درد را انکار کرد و کلیه بیماران پس از اقدام به درمان با این درد مواجه خواهند شد که البته با راهکارهای مختلفی می توان در بهبود این درد گام برداشت.

برا رفع درد دندان ارتودنسی چه باید کرد

در درمان ارتودنسی از براکت ها استفاده می شود که این براکت ها باعث درد در ابتدای امر می شوند. برای اینکه از درد ناشی از ارتودنسی در این دوره رهایی یابید ما روشهای زیر را پیشنهاد میکنیم:

داروهای مسکن و شیمیایی اولین راهکار برای کاهش درد ارتودنسی :

برای برطرف شدن این ناراحتی از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن (بروفن) برای آرام شدن درد دهان و سر درد استفاده کنید تا زمانی که به آن عادت کنید.همچنین دهانتان را با محلول آب و نمک شستشو دهید تا ناراحتی و تورم کاهش یابد.دهان شویه ها و یا اسپری های بی حس کننده دهان به مدت 3 الی 4 ساعت دهان را بی حس می کند و درد ناشی از ارتودنسی را کاهش می دهد.

با براکت شل شده چیکار کنیم؟

رژیم و برنامه غذایی :

توجه به رژیم و مواد غذایی برای درمان درد ارتودنسی باید مورد توجه قرار گیرد. بیمار باید در طول درمان ارتودنسی غذاهای چسبنده و سفت دوری کند. چون این غذاها به بریس ها آسیب میرسانند و درد را بیشتر میکنند.در هفته اول درمان ،بیمار باید از مواد خوراکی نرم و رقیق استفاده کند. سوپ، آش، پوره سیب زمینی و مواد غذایی از این دست، برای هفته اول درمان بسیار مناسب هستند.

توجه به بهداشت دهان و دندان :

از جمله عوامل دیگر در کاهش درد ناشی از ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان است . در این دوره به بیماران توصیه می شود از سوپ و غذاهای نرم و سبک استفاده کنند. همچنین در زمان مسواک زدن آرامش داشته باشند تا سرعت و یا سختی مسواک به درد آن ها اضافه نکند.

استفاده از پک سرما و یا مواد غذایی سرد تر:

ایجاد سرما منجر می شود که بیمار درد کمتری را در درمان ارتودنسی احساس کند.

اجتناب از غذاهای ترش

از جمله عوامل دیگری که برای کاهش درد طی دوره اولیه درمان ارتودنسی به بیماران توصیه میگردد عدم استفاده از نوشیندنی ها و غذاهای ترش مزه است.

مراجعه به ارتودنتیست :

در صورتی که با رعایت تمامی موارد بیان شده درد هنوز نیز ادامه دارد به ارتودنتیست معالج خود رجوع کنید و مشکل خود را با ایشان مطرح سازید.متخصص ارتودنسی بعد از بررسی بریس ها آنها را کمی شل می کند تا درد کاهش یابد.

در نظر داشته باشید همکاری بیمار در طی دوره درمان ارتودنسی از جمله عواملی است که به شدت در درمان ارتودنسی تاثیرگذار است و البته که میتواند بر روی کیفیت و زمان ارتودنسی تاثیر گذار باشد. پس از همین ابتدای امر تلاش کنید تا به بهترین حالت ممکن با پزشک خود همکاری لازم را داشته باشید تا بتوانید نتیجه ای مطلوب و ایده آل را در پایان ارتودنسی تجربه کنید.

ارتودنسی به روش mbt

دیدگاه ها

9 پاسخ به “آیا ارتودنسی دندان درد دارد”

  1. […] مورد ادعای کاهش میزان درد ارتودنسی با استفاده از سیستم دیمون باید افزود که اصولا ارتودنسی […]

  2. […] که البته این درد گذرا و کوتاه مدت است اما برای رهایی از درد ارتودنسی اکثر افراد به داروها و آرام بخش ها روی می آورند و مصرف […]

  3. […] درد ارتودنسی و آزردگی خاطر ارتودنسی را برای داشتن دندان های مرتب و […]

  4. […] با دندان درد دسته و پنجه نرم کنید. اصلا نگران نباشید. درد ارتودنسی موقتی است و با گذشت زمان کاملا رفع می شود. در صورت بروز […]

  5. […] درمان ارتودنسی است. آیا درمان ارتودنسی نتیجه بخش است؟ آیا درمان ارتودنسی با درد و ناراحتی همراه است؟ آیا درمان ارتودنسی برگشت پذیر است؟ وقتی جواب این […]

  6. […] مکنیم مقالات مشکلات روز های اول ارتودنسی و آیا ارتودنسی درد دارد را نیز مطالعه […]

  7. […] این خصوص می توانید مقاله آیا ارتودنسی دندان درد دارد و تغذیه در ارتودنسی را مطالعه […]

  8. […] میتواند با مصرف مسکن در اوایل مخصوصا هفته اول از شدت درد ارتودنسی […]

  9. سلام
    روزهای اول ممکن است کمی احساس ناخوشایندی داشته باشید که به مرور برطرف میشود ولی درد غیرقابل تحملی نیست.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *