درمان آفت دهان
درمان آفت دهان به روش های بسیاری امکان پذیر می باشد. آفت های دهانی، زخم هایی هستند که در ناحیه گلو، زبان، لب ها، سقف دهان و ناحیه داخلی لب ها مشاهده می شوند. این زخم ها به دلایل بسیار مختلفی به وجود می آیند. ما در این مقاله می خواهیم به علت های مختلف به وجود آمدن آفت دهانی و درمان آن به وسیله روش های متفاوت بپردازیم.

دلایل آفت دهان کدامند؟

آفت دهان دلایل زیادی دارد. شناسایی دلیل به وجود آمدن آفت می تواند قدم بزرگی در نحوه درمان آفت دهان باشد. آفت دهان هیچ گونه محدودیت سنی ندارد و می تواند برای هر فردی با هر سنی رخ دهد. و ممکن باعث بروز دندان درد نیز شود که ما در مقاله درمان سه سوته دندان درد روش های بهبود آن را دادیم. در ادامه می خواهیم به دلایل مختلف به وجود آمدن آفت دهان بپردازیم.

علت آفت دهان در زبان و گلو

آفت دهان ممکن است در هر بخشی از حفره دهان رخ دهد. دلایل وقوع آفت دهان روی زبان و گلو می تواند خوردن غذاهایی باشد که بدن به آن ها حساس می باشد. غذاهای اسیدی، بسیار تند، بسیار ترش و شور می توانند باعث به وجود آمدن آفت بر روی زبان و گلو شوند. غذاهای داغ می توانند غشای داخلی حفره دهان را حساس کرده و باعث آفت شوند.

علت آفت دهان مکرر

درمان آفت دهان مکرر یکی از پیچیده ترین و طولانی ترین درمان ها می باشد. از دلایل آفت زدن دهان به صورت مکرر می توان به عفونت حفره دهان اشاره کرد. ویروس ها و میکروب ها هر کدام می توانند باعث بروز آفت در دهان و پخش شدن آن در سر تا سر دهان شوند.

علت آفت دهان کودکان

166065575832

آفت دهان در کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از شایع ترین آن ها عدم رعایت بهداشت دهان می باشد. کودکان ممکن است در بهداشت دهان و دندان خود کوتاهی کنند. به همین دلیل به مرور زمان دچار آفت در دهان خود می شوند.

علت آفت دهان بزرگسالان

درمان آفت دهان بزرگسالان بستگی به دلیل به وجود آمدن آفت دارد. خوردن غذاهای ناسازگار، استرس و نگرانی و دندان های مصنوعی می توانند از دلایل آفت دهان بزرگسالان باشند. کسانی که دارای ارتودنسی ثابت (مینی اسکرو) یا ارتودنسی نامرئی هستند نیز ممکن است در اوایل دوره درمان آفت دهانی را تجربه کنند. زیرا بریس های دندانی و ریتینر می توانند باعث حساس شدن ناحیه داخلی لب ها شوند.

علت آفت دهان در طب سنتی

166065578025

متخصصین طب سنتی در مورد علت و درمان آفت دهان نظر های نسبتا متفاوتی دارند. متخصصین طب سنتی باور دارند که مشکلات کبد، مشکلات گوارشی، استرس، کمبود روی و اسید فولیک و کمبود زینک می توانند عامل آفت دهان باشند. همچنین عواملی مانند استرس، کمبود ویتامین ب 12 و مشکلات خودایمنی نیز می توانند عامل وقوع آفت باشند.

علت آفت دهان در بارداری

علت آفت دهان در بارداری را می توان مربوط به تغییرات هورمونی و استرس و نگرانی های ناشی از بارداری هنوان کرد. خانم ها در صورت بارداری با تغییرات شدید هورمونی در بدن خود مواجه می شوند. این تغییرات می توانند باعث آفت دهان شوند.

ارتودنسی رایگان در چه مراکزی انجام می شود؟

درمان سریع آفت دهان

درمان آفت دهان به روش خانگی از کم خطر ترین درمان ها می باشد که برای خانم های باردار و کودکان بهترین گزینه است. البته فراموش نکنید این درمان ها برای مواقعی است که آفت دهان خفیف باشد.

درمان سریع آفت دهان با رب انار

عصاره انار برای درمان آفت دهان یکی از پرطرفدار ترین درمان های طب سنتی می باشد. عصاره انار خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. در نتیجه می تواند به خوبی آفت های دهان را درمان کند و آن ها را ضدعفونی کند.

درمان سریع آفت دهان با عسل

عسل در طب سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ماده ارزشمند با خاصیت ضد میکروبی و ترمیم کننده ای خود به درمان بسیاری از زخم ها کمک می کند. از عسل برای درمان آفت دهان نیز استفاده می کنند. عسل می تواند ناحیه زخم یا آفت را تمیز کند و التهاب آن را کاهش دهد.

درمان سریع آفت دهان با ماست

ماست خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند در کمترین زمان التهاب، قرمزی و سوزش آفت دهان را بهبود بخشد. برای درمان با استفاده از ماست هم می تواند آن را به آفت بمالید و هم آن را بخورید. خوردن ماست پروبیوتیک برای سلامت سیستم گوارش و جلوگیری از آفت بسیار موثر است.

درمان سریع آفت با نمک

166065580345

نمک خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارد و می تواند به طرز قابل توجهی التهابات را از بین ببرد و زخم را تمیز کند. برای استفاده از نمک بهتر است نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم تمیز مخلوط کنید. سپس محلول آب و نمک را در داخل دهان خود به مدت یک دقیقه نگه دارید.

درمان سریع آفت دهان کودکان

آفت دهان می تواند کودکان را بسیار آزار دهد و آن ها را بی قرار کند. درمان آفت دهان کودکان باید در کمترین زمان صورت گیرد. زیرا آفت دهان باعث اختلال در تغذیه و در نتیجه کاهش وزن آن ها می شود. برای درمان آفت کودک بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پزشک داروهای مخصوص خردسالان را برای کودک شما تجویز نماید.

درمان سریع آفت دهان با دارو

اگر به دنبال روشی سریع برای درمان آفت دهان هستید، باید به فکر دارو باشید. زیرا آفت هایی که منشا میکروبی و عفونی دارند تنها با استفاده از دارو درمان می شود. در ادامه انواع روش های درمان با دارو را ذکر می کنیم.

قرص آفت دهان

قرص هایی که برای درمان آفت به کار می روند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. این قرص ها عفونت های سیستم بدن را از بین برده و به کاهش التهابات کمک می کنند. قرص باید توسط پزشک تجویز شود.

آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان

آنتی بیوتیک ها به صورت قرص، قطره، پماد و آمپول موجود می باشند. آنتی بیوتیک ها به خوبی می توانند روند درمان آفت را سریع کرده و آن را بهبود بخشند. آنتی بیوتیک ها حتما باید توسط پزشک تجویز شوند. بهتر است به صورت خودسر از دارو استفاده نکنید.

شرایط ارتودنسی

آمپول بتامتازون برای آفت دهان

از محتویات آمپول بتامتازون برای ترکیب با آنتی بیوتیک های دیگر استفاده می شود و آن را به صورت دهانشویه به کار می برند. البته تزریق آمپول بتامتازون نیز برای درمان آفت های دهان تاثیر دارد. اما استفاده از آن به صورت دهانشویه بیشتر است.

درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

آموکسی سیلین یکی از رایج ترین آنتی بیوتیک هایی می باشد که برای درمان آفت توسط پزشکان تجویز می شود. این آنتی بیوتیک خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می تواند به خوبی آفت های دهان را در کمترین زمان ممکن رفع کند.

داروی خارجی برای درمان آفت دهان

داروهای خارجی متنوعی برای درمان آفت دهان در داروخانه های موجود می باشند. این داروها اکثرا به صورت پماد موضعی، ژل و قطره موجود هستند. در ادامه می خواهیم به برخی از قطره ها و ژل هایی که برای درمان آفت مناسب اند، بپردازیم.

قطره آفت دهان کودکان و قطره آفت دهان بزرگسالان

قطره ها یکی از اصلی ترین درمان ها برای برطرف کردن آفت های دهانی می باشند. نحوه استفاده از هر قطره متفاوت است. از قطره ها به عنوان دهان شویه برای رفع التهابات و ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می شود.

درمان آفت با استفاده از قطره میرتکس

قطره میرتکس محصول شرکت باریج می باشد که دارویی ایرانی و بسیار با کیفیت است. این قطره را می توان در داروخانه و بدون نسخه پزشک تهیه کرد. این قطره برای درمان آفت و درمان تبخال بسیار مناسب است.

قطره آفت دهان پرسیکا

برای تولید این قطره از گیاه مسواک و نعناع استفاده شده است. این قطره به صورت دهانشویه مصرف می گردد و صد در صد گیاهی و بدون ضرر می باشد. قطره پرسیکا دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهاب است.

قطره آفت دهان نیستاتین

قطره نیستاتین بیشترین استفاده را برای درمان آفت هایی دارد که دلیل آن ها عفونت قارچی می باشد. این دارو بسیار قوی بوده و خاصیت ضد قارچی دارد. این دارو به صورت قطره، قرص و پماد موجود می باشد.

قطره آفت دهان ریوکس

قطره ریوکس به طور ویژه برای درمان آفت دهان، فروکش کردن التهابات و ضدعفونی کردن زخم ها به کار می رود.

ژل مخصوص آفت دهان

ژل هایی که برای درمان آفت دهان به کار می روند به صورت موضعی استفاده می شوند. این ژل ها باید بر روی آفت ها مالیده شوند و حداقل تا نیم ساعت بمانند. تکرار این کار روزی سه بار لازم است.

عوارض ژل آفت دهان

ژل آفت دهان اگر به درستی و طبق تجویز پزشک استفاده شود هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت. اما اگر این ژل به مدت زیادی استفاده شود می تواند باعث حساس تر شدن ناحیه آفت شده و زخم را وخیم تر کند.

ژل لیدوکائین برای آفت دهان

ژل لیدوکائین تاثیر زیادی برای درمان آفت ندارد و تنها به عنوان یک مسکن عمل می کند. ژل لیدوکائین ناحیه مورد نظر آفت را بی حس می کند و تا مدتی درد را از بین می برد.

دیدگاه ها

7 پاسخ به “آفت دهان چیست و بهترین روش برای درمان سریع آفت دهان”

  1. جواد صادق اسدی گفت:

    ۱- برای معالجه آفت ، در قدیم (سی سال پیش) پزشکان محلولی به نام ” ویوله د ژانسین” را تجویز میکردند.
    Violet de Gentian ,با اندکی غلط املایی, آیا این دارو ملغی شده؟
    ۲- نیستات (nistat )پودر قابل تبدیل به قطره خوراکی است یا موضعی؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      آفت دهان، درمان بخصوصی ندارد اما دندانپزشکان مربوطه دلایل آفت دهان را بررسی کرده و برای آن دارو تجویز می‌کنند.
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  2. نفیسه گفت:

    اول اینکه اصلا آنتی بیوتیک برای آفت دهان نخورید من بارها به خاطر خوردن آنتی بیوتیک آفت زدم یعنی از عوارض آنتی بیوتیک برای من آفت بوده . دوم به خاطر اینکه حدود ۴۰ سال از عمرم رو دائم با درمان آفت گذروندم تمام راههای مختلف و پزشکان متخلف رو تجربه کردم . برای من نسخه ی طب سنتی یه نفر بهترین روش بود . استفاده از پودر گل سرخ و پودر سماغ روی آفت. گل سرخ و سماغ رو پودر کنید و با هم مخلوط کنید هر وقت احساس کردید دارید آفت می زنید فوری روی موضع بریزید باعث می شه آفت زود خوب بشه و مدت طولانی اذیت نشید .

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سپاس از به اشتراک گذاری تجربه خود، ولی به هر حال، آفت یکی از بیماری‌های شایع دهانی است و لازم است حتماً برای درمان آن به دندانپزشک متخصص مراجعه شود و از درمان‌های خود سرانه جدداً خودداری شود چون ممکن است بیماری را تشدید کند.

  3. رحیمی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    تمام مطالب دندانپزشکی تون وتولید محتوای های شما درکاهش استرس درمان‌های دندانپزشکی مؤثر می باشد.
    خداوند متعال یارویاور گروه حرفه ای سیمادنت

  4. سامان گفت:

    یکی از علائم سندرم بهجت ، آفت دهانهای بزرگ و عود کننده وطولانی مدت هست.که باید از طریق متخصص روماتولوژیسبت بررسی شود.با تستهای مخصوص مشخص ودرمان خاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *