ارتودنسی-دندان نیش نهفته
نقل قول دکتر داودیان درباره درمان دندان نیش نهفته
نقل قول دکتر داودیان درباره درمان دندان نیش نهفته

دندان نیش نهفته یکی از انواع ناهنجاری‌های دندانی است که در ظاهر دهان، شکل بایت و قوس دندانی بسیار تاثیرگذار است. نهفته شدن دندان‌های نیش (مخصوصاً در فک بالا) یک ناهنجاری شایع دندانی است. دندان نیش نهفته علاوه بر ظاهر نازیبا، ریسک بروز مشکلاتی نظیر کیست، تومور و التهاب لثه را نیز افزایش می‌دهد. ارتودنسی دندان نهفته یکی از بهترین روش‌های درمان دندان نیش نهفته است که توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود.


دندان نیش نهفته چیست؟!

دندان‌ نهفته همانطور که از نامش مشخص است، به حالتی اطلاق می‌شود که دندان به هر دلیلی نتوانسته از لثه خارج شده و در نتیجه در داخل لثه پنهان بوده و در صورت عدم درمان به موقع مشکلات بعدی را به همراه خواهد داشت. برخی مواقع نیز نیمی از دندان شرایط بیرون آمدن از لثه را پیدا کرده و نیمی دیگر همچنان در لثه باقی می‌ماند که به این حالت نیز دندان نیمه نهفته گفته می‌شود. دندان نهفته ممکن است در جایگاه‌های مختلفی در محیط دهانی بیمار وجود داشته باشند؛ عموماً دندان نیش نهفته و دندان عقل نهفته از شایع‌ترین انواع نهفتگی دندانی هستند. از آنجا که دندان نیش جزء آخرین دندان‌های دائمی هستند که در سن 11 تا 13 سالگی رشد می‌کنند، ممکن است سایر دندان‌ها فضای رشد این دندان‌ها را پر کرده و فضای کافی برای رشد دندان نیش وجود نداشته باشد و ناهنجاری دندان نیش نهفته بروز کند.

دندان نیش نهفته

جالب است درباره دندان نیش نهفته بدانید

  1. ناهنجاری نیش نهفته در خانم‌ها بیش از آقایان رایج است و تنها 2% افراد دچار این ناهنجاری خواهند شد.
  2. یک سوم نهفتگی دندان نیش در قسمت لبیال و دو سوم آنها در قسمت پالاتال مشاهده می‌شود.
  3. دندان نیش نهفته در فک بالا بسیار شایع‌تر از نهفتگی آن در در فک پایین است و می‌توان گفت این عارضه به میزان دو برابر در فک بالا مشاهده می‌شود.

انواع دندان نیش نهفته

دندان‌های نیش نهفته به دو صورت لبیال و پالاتال وجود دارند که در زیر به توضیح هریک از این حالات پرداخته شده است:

  • در صورتی که دندان نیش در فک بالا و در قسمت بیرونی و به سمت لب قرار داشته باشد، به آن دندان نیش نهفته لبیال گفته می‌شود. در نیش نهفته لبیال که نوع شایع‌تر نهفتگی دندان نیش است، کمبود فضای قوس دندانی سبب بروز چنین مشکلی می‌شود.
  • در صورتی است که دندان نیش نهفته در فک بالا در قسمت کام قرار داشته باشد، این نوع نهفتگی با نام پالاتال شناخته می‌شود. در نهفتگی دندان نیش پالاتال انحراف مسیر تکاملی جوانه دندان نیش بیش‌ترین علت بروز این ناهنجاری می‌باشد.
انواع نیش نهفته لبیال و پالاتال

تشخیص نهفتگی دندان چگونه است؟

متخصصین ارتودنسی پیشنهاد می‌کنند تا در سن 7 سالگی برای انجام رادیوگرافی کلی برای بررسی روند رشد دندان‌ها و ناهنجاری‌های پیش‌رو اقدام شود. در اکثر مواقع، علت اصلی رشد دندان به صورت نهفته، عدم وجود فضای کافی در فک‌ها می‌باشد. برای باز کردن فضای فک می‌توان به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد تا از دستگاه بازکننده کام یا اکسپندر برای درمان استفاده شود. در صورت عدم تشخیص زود هنگام، ممکن است در برخی مواقع نیاز به جراحی وجود داشته باشد تا دندان‌هایی که به صورت مانع قرار دارند برداشته شود تا فضای مناسب برای قرارگیری دندان نیش در محل صحیح آن باز شود. بعد از بررسی وضعیت دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی، بیمار را جهت انجام عکس‌برداری و رادیوگرافی ارجاع می‌دهد.

در صورتی که شرایط زیر در رادیوگرافی مشخص شده باشد، لازم است برای درمان اقدام کرد:

  • عدم وجود برآمدگی استخوانی دندان نیش
  • وجود برآمدگی در قسمت کام و فک بالا
  • رشد و جابجایی غیر طبیعی
  • عدم رشد دندان نیش دائمی و باقی ماندن دندان نیش شیری تا 13 سالگی
  • مشاهده دندان نیش نهفته

در صورتی که برای درمان و تشخیص زود هنگام اقدام شود، نیازی به جراحی و درمان‌های بعدی نخواهد بود. بهترین شیوه در این بین، کشیدن دندان نیش شیری است تا با این کار فضای کافی برای دندان نیش دائمی باز شود. در این صورت دندان نیش نهفته افقی به حالت عمودی نزدیک‌تر شده و در جایگاه مناسب خود قرار خواهد گرفت. با انجام مراقبت‌های پیشگیرانه می‌توان از جراحی دندان نیش نهفته افقی و جراحی دندان نیش نهفته فک بالا فاصله گرفت و به روند رشد دندان‌ها از حالت نهفته به حالت نرمال کمک کرد.


ارتودنسی دندان نیش نهفته توسط دکتر داودیان متخصص ارتودنسی


روش‌های درمان دندان نیش نهفته

درمان دندان نیش نهفته روند خاص خود را دارد که به طور کلی به شرح زیر می‌توان بیان کرد:

عقب بودن فک پایین | جلو کشیدن فک پایین با ارتودنسی

1. در ابتدا جهت باز کردن و ایجاد فضای کافی برای دندان نیش نهفته اقدام می‌شود. در این مواقع با بازکننده کام یا اکسپندر می‌توان کام را وسیع کرد. در برخی مواقع نیز لازم است با کشیدن دندان نیش شیری فضای مناسب را برای دندان دائمی باز کرد.

2. در مواردی نیز ممکن است نیاز به جراحی لثه یا ژنژیوکتومی (جهت برداشتن بخشی از بافت لثه) باشد تا دندان نهفته نمایان شده و برای درمان‌های بعدی اقدام شود.

3. با انجام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی و با نمایان شدن دندان نهفته می‌توان دندان را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

4. در صورتی که با باز شدن ناحیه فک، دندان به جایگاه درست خود هدایت نشود، درمان‌های دیگری توسط متخصص انجام خواهد شد.

عوامل موثر در شیوه درمان دندان نیش نهفته

عوامل متعددی نظیر سن بیمار، نوع دندان نیش نهفته (لبیال یا پالاتال)، زاویه و عمق نهفتگی و میزان فضای قوس دندانی بر نحوه درمان دندان نیش نهفته تأثیر می‌گذارد. کشیدن دندان نیش شیری، بازکردن فضای رویش دندان نیش نهفته با ارتودنسی، اکسپوژر جراحی تاج دندان نهفته و هدایت آن به داخل قوس با نیروی ارتودنسی از جمله درمان‌های شایع برای هدایت دندان نیش نهفته به داخل قوس دندانی می‌باشد.

درمان نیش نهفته با ارتودنسی

برای درمان دندان نیش نهفته می‌توان از ارتودنسی ثابت کمک گرفت. در این شرایط نیاز به جراحی ساده‌ای می‌باشد تا دندان نیش نمایان شود. پس از نمایان شدن دندان نیش نهفته، متخصص ارتودنسی جهت انجام ارتودنسی اقدام می‌کند. بدین صورت که براکت ارتودنسی بر روی دندان نیش نصب شده و توسط زنجیر مینیاتوری به سیم ارتودنسی متصل خواهد شد.

پس از مدت کوتاهی می‌بایست مجدداً به پزشک مراجعه کرد تا اعمال نیروی بیشتری را با بند رابری به زنجیر ایجاد کرد. با انجام این روند درمان ارتودنسی، دندان نهفته از حالت افقی به حالت عمودی و به جایگاه مناسب هدایت خواهد شد. طول دوره درمان دندان نیش نهفته در حدود یک سال به طول می‌انجامد. در پایان این فرآیند درمانی شاهد بیرون آمدن دندان نیش نهفته و هدایت آن به محل صحیح آن خواهیم بود. دقت داشته باشید که در این درمان هدف نگه داشتن دندان نیش بوده و قرار نیست این دندان نهفته کشیده و از دهان خارج شود.

تصاویر ارتودنسی دندان نیش نهفته

1.نمای داخل دهانی روبه‌رو

2.نمای داخل دهانی نیمرخ

3.نمای داخل دهانی کام بالا

جراحی قبل از ارتودنسی دندان نیش نهفته

جراحی به جهت نمایان شدن دندان نیش نهفته می‌بایست توسط جراح فک و نصب براکت توسط متخصص ارتودنسی صورت گیرد. عموماً این جراحی با بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد و آرامبخش نیز به بیمار تزریق خواهد شد. جراحی و نصب براکت به شیوه‌ای که در بالا ذکر شد حدود 45 دقیقه به طول می‌انجامد و در صورتی که هر دو دندان نیش در حالت نهفته قرار داشته باشند، این زمان بیشتر خواهد شد.

درآوردن دندان نهفته و خارج کردن آن

در شرایطی ممکن است نیاز به در‌آوردن دندان نیش نهفته وجود داشته باشد که با انجام جراحی و ارتودنسی قابل درمان نمی‌باشد. در این مواقع پزشک متخصص جهت خارج کردن دندان از ناحیه فک اقدام می‌کند.

در زیر مواردی ذکر شده است که نیاز به خارج کردن دندان نیش نهفته وجود دارد:

  • تحلیل ریشه دندان
  • انحنای شدید ریشه دندان
  • نهفتگی شدید و عمیق
  • چسبندگی شدید به فک
  • دندان‌ها در ردیف مناسب قرار داشته و اکلوژن مناسب و قابل قبولی برای وضعیت فعلی دندان‌ها مشاهده شود.
  • وجود عفونت، کیست و ضایعات پاتولوژیک
  • مواقعی که با برگرداندن دندان به جایگاه اصلی آن سبب آسیب به دیگر دندان‌ها شود.

ویدیوهای ارتودنسی دندان نیش نهفته


مراقبت‌های بعد از ارتودنسی دندان نیش نهفته

1- رژیم غذایی پس از انجام جراحی و ارتودنسی دندان نیش نهفته می‌بایست به صورتی باشد که از غذاهای کاملاً نرم استفاده شود. بیمار باید از مواد غذایی استفاده کند که نیاز به جویدن کمتری داشته باشد. رعایت رژیم غذایی به فرد بیمار بستگی دارد. در صورتی که بیمار با عمل جویدن مشکلی نداشته باشد می‌تواند به حالت نرمال رژیم غذایی خود بازگردد. اما در هفته‌های اول و روزهای اول ارتودنسی و جراحی نیاز است تا بیمار الزامات جویدن و خوردن غذا را رعایت کند تا التهابات کم‌تر شده و به حالت عادی بازگردد.

جلو بودن فک بالا

2- پس از انجام جراحی و ارتودنسی دندان نیش نهفته، در صورت وجود تورم در ناحیه دندانی، بیمار می‌تواند از کمپرس یخ استفاده کند.

3- رعایت بهداشت در ارتودنسی از مهم‌ترین مسائل حین درمان می‌باشد. در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است بیمار دچار عفونت دندانی و یا آسیب‌های ثانویه شود.

نقل قول دکتر داودیان درباره درمان دندان نیش نهفته
نقل قول دکتر داودیان درباره درمان دندان نیش نهفته

هزینه ارتودنسی دندان نیش نهفته

هزینه جراحی دندان نهفته با توجه به انتخاب روند درمانی توسط پزشک متخصص متفاوت می‌باشد. بدین صورت که در برخی بیماران ممکن است تنها با کشیدن دندان مشکل رفع شود، در برخی دیگر نیاز به ارتودنسی و در برخی نیاز به جراحی و درمان های دیگر باشد.

لازم به ذکر است که درمان ناهنجاری ها و تشخیص آنها نیاز به ویزیت حضوری و بررسی توسط متخصص ارتودنسی دارد که در این صورت می توانید از مشاوره پزشک نیز برخوردار شوید و در همان جلسه مشاوره از هزینه ارتودنسی متناسب با دندان خود آگاه شوید.

هم چنین از طریق صفحه پرسش و پاسخ سایت دکتر داوودیان می توانید از مشاوره دکتر داوودیان، متخصص ارتودنسی، با ارائه عکس رادیوگرافی دهان و دندان خود بهره مند شوید.

d min

مشاوره حضوری ارتودنسی دندان نیش نهفته در شمال تهران

در صورتی که ساکن مناطق شمالی تهران همانند نیاوران، اقدسیه، زعفرانیه، جردن، شریعتی، میرداماد، پاسداران و سایر محله‌های این مناطق هستید و جهت درمان دندان نیش نهفته قصد مراجعه به کلینیک ارتودنسی در شمال تهران را دارید، می‌توانید به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران،شریعتی،بین میرداماد و ظفر، خیابان منظرنژاد،ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه 3، واحد 11

min

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

مشاوره حضوری درمان دندان نیش نهفته در غرب تهران

علاوه بر مناطق شمالی تهران، دکتر داودیان در غرب تهران نیز شعبه دیگری از کیلینیک تخصصی ارتودنسی دارد و در نتیجه اگر ساکن مناطقی همانند صادقیه، ستارخان، مرزداران،جنت آباد، سعادت آباد یا حتی کرج هستید، شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری و شروع درمان ارتودنسی دندان نیش نهفته به شعبه ستارخان کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان مراجعه کنید.

آدرس: تهران، خیابان ستارخان، بین خیابان شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

min

دریافت نوبت

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

دیدگاه ها

4 پاسخ به “دندان نیش نهفته چیست؟ | هزینه ارتودنسی دندان نهفته در 1402”

  1. سحر گفت:

    سلام خستع نباشید ببحشید به طور میخوام بدونم که درمان دندان نیش نهفته بدون ارتودنسی امکان پذیره؟

    • سلام
      یکی از رایج ترین نوع ارتودنسی، ارتودنسی دندان نیش نهفته می باشد، که با استفاده از ارتودنسی دندان نیش به طور کامل در جای مناسب خود قرار می گیرد، جهت دریافت مشاوره دقیق تر عکس های رادیوگرافی خود را به واتساپ دکتر داودیان ارسال نمایید و مقاله زیر را در خصوص ارتودنسی دندان نیش مطالعه کنید.

  2. سحر گفت:

    ببخشید دکتر یه سوال دیگه ایا جراحی دندان نیش نهفته درد داره؟ دردش چقده میشه تحمل کرد یا نه مرسی که جواب میدین

    • سلام
      با توجه به اینکه درمان شما تحت نظارت پزشک و با داروی بی حسی انجام میشود به همین دلیل کاملا قابل تحمل میباشد و جای هیچ نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *