راه حل های رفع بوی بد دهان

ترس از دندانپزشکی

بوی بد دهان معمولا یکی آزار دهنده ترین بو هایی است که هیچ کسی تمایل به آن ندارد. زمانی که با کسی هم صحبت می شوید ممکن است فرد از بوی دهان شما ناراحت شود که این باعث شرمندگی فرد می شود. درعلم پزشکی تنفس بد بو با عنوان هالیتوسیس معروف است. متاسفانه 20 درصد از جمعیت جهان دچار بد بویی دهان هستند. اما راه حل های رفع بوی بد دهان چیست؟ چگونه می توان بوی بد دهان را از بین برد؟ علت بوی بد دهان چیست؟ در ادامه به جواب سوالات بالا می پردازیم.

علل به وجود آمدن بوی بد دهان چیست؟

گاهی ممکن است بوی بد دهان نشان از بیماری در افراد باشد که برای یافتن علت دقیق بیماری باید به متخصص مراجعه کنید. علاوه بر دلیل پزشکی ممکن است تغذیه نا مناسب سبب بروز بوی بد دهان شود. خشکی دهان، پوسیدگی دندان، دیابت، بیماری های لثه، مصرف سیگار و تنباکو، باقی ماندن غذا روی دندان ها یا زبان، رژیم غذایی کم کربوهیدرات، مصرف الکل، بازگشت اسید به مری، عفونت ریه، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی، مصرف غذاهای خاصی مانند پیاز و سیر همگی از علل های متعددی است که هر کدام به تنهایی می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

راه حل های مناسب برای از بین بردن بوی بد دهان چیست؟

پرهیز از برخی مواد غذایی: اگر بوی بد دهان شما مربوط به تغذیه نا مناستان است، نگران نباشید. با تغییر در برنامه غذای خود می توانید به راحتی این عامل را از بین ببرید. خوردن سیر و پیاز خام یا سیر ترشی همراه با غذا موجب می شود تا دهان تا ساعت ها بوی بدی بگیرد. حدالامکان از مواد غذایی که سبب بوی بد دهان می شود، پرهیز کنید.

استفاده از آدامس بدون شکر: آدامس بدون شکر از مناسب ترین راه حل هایی است که علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان سبب تمیز شدن دندان ها نیز می شود. یا جویدن آدامس بدون شکر موجب ترشح بیشتر بزاق دهان همچنین از بین رفتن باکتری های دهانی می شود.

جرم گیری دندان: اگر علت بوی بد دهان مشکوک باشد بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا بعد از بررسی دندان ها، جرم گیری انجام دهد. گاهی التهاب لثه، پوسیدگی دندان ها یا دندان هایی که به درستی پر نشده باشند ممکن است علت بوی بد دهان باشند که با جرم گیری یا درمان آن ها سبب از بین رفتن بوی بد دهان شوید.

رعایت بهداشت دهان: مسواک زدن و استفاده از دهان شویه به صورت مرتب می تواند دهان را همیشه خوشبو نگهدارد. افرادی که به خوبی بهداشت دهان را رعایت نمی کنند در بیشتر مواقع دهان آن ها بوی بد می دهد.

اگر جزو افرادی هستید که بین دندان هایتان فاصله افتاده است. بهتر است از نخ دندان برای تمیز کردن و بهداشت دندان هایتان استفاده کنید. مواد غذایی در بین دندان ها تجمع می کنند و موجب بروز باکتری و پلاک ها می شوند. این امر در طولانی مدت سبب بوی بد دهانی می شود.

عدم استفاده از سیگار و الکل: سیگار کشیدن و استفاده بیش از اندازه از الکل و نوشیدنی قهوه بوی بد در دهان به وجود می آورد که برای اطرافیان بسیار آزاردهنده است.

چه زمانی بوی بد دهان نگران کننده است؟

اگر از طریق راه حل های گفته شده بوی بد دهانتان از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا در این شرایط دلیل پزشکی عامل اصلی بوی بد دهان است. مشکلات گوارشی از جمله ورم معده، مری، رفلاکس اسید معده، زخم معده، ترشح آنزیم های گوارشی که همراه با اسیدی شدن و سوزش معده، بیماری های تنفسی بینی، سینوس ها، لوزه ها و ناحیه حلق، بیماری های دیابت یا سرطان سر و گردن نیز ممکن علائم بوی بد دهان را داشته باشد. این دلایل پزشکی حتما باید به پزشک مراجعه شود.

0/5 (0 Reviews)

ارسال پرسش ارتودنسی