بوی بد دهان

بوی بد دهان معمولا یکی از آزار دهنده ترین بو هایی است که هیچ کسی تمایل به آن ندارد. زمانی که با کسی هم صحبت می شوید ممکن است فرد مقابل  از این مشکل شما ناراحت شود که این باعث شرمندگی فرد می شود.

هالیتوس یا بوی بد دهان چیست

در علم پزشکی تنفس بد بو با عنوان هالیتوسیس معروف است. متاسفانه 20 درصد از جمعیت جهان دچار بد بویی دهان هستند. اما راه حل های رفع آن چیست؟ چگونه می توان بد بویی دهان را از بین برد و علت آن چیست؟ در ادامه به جواب سوالات بالا می پردازیم.

علل به وجود آمدن بوی بد دهان چیست؟

گاهی ممکن است تنفس بد بو نشان از بیماری در افراد باشد که برای یافتن علت دقیق بیماری باید به متخصص مراجعه کنید. علاوه بر دلیل پزشکی ممکن است تغذیه نامناسب سبب بروز بوی‌بد دهان شود. در ادامه لیستی از آن ها را قرار میدهیم؛

  • خشکی دهان
  • پوسیدگی دندان
  • دیابت
  • بیماری های لثه
  • مصرف سیگار و تنباکو
  • باقی ماندن غذا روی دندان ها یا زبان
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • مصرف الکل
  • بازگشت اسید به مری
  • عفونت ریه
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی
  • مصرف غذاهای خاصی مانند پیاز و سیر

این ها همگی از علل های متعددی است که هر کدام به تنهایی می توانند عامل بوی بد دهان باشند.

راه حل های مناسب برای از بین بردن بوی بد دهان چیست؟

برای از بین بردن بوی بد دهان راه حل های مختلفی وجود دارد که هر شخصی نسبت به سلیقه و مزاج خود باید از این روش ها استفاده کند برخی از افراد دوست دارند با درمان های خانگی مشکل را بر طرف کنند یا بعضی دیگر به سمت پزشکی و جرم گیری دندان قبل از ارتودنسی میروند. در ادامه برخی از روش ها را برایتان شرح خواهیم داد.

کیست دندان

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

پرهیز از خوردن برخی مواد غذایی

اگر بد بویی دهان شما مربوط به تغذیه نا مناسبتان است، نگران نباشید. با تغییر در برنامه غذای خود می توانید به راحتی این عامل را از بین ببرید. خوردن سیر و پیاز خام یا سیر ترشی همراه با غذا موجب می شود تا دهان تا ساعت ها بوی بدی بگیرد. حدالامکان از مواد غذایی که سبب بد بویی دهان می شود، پرهیز کنید.

استفاده از آدامس بدون شکر

آدامس بدون شکر از مناسب ترین راه حل هایی است که علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان سبب تمیز شدن دندان ها نیز می شود. یا جویدن آدامس بدون شکر موجب ترشح بیشتر بزاق دهان همچنین از بین رفتن باکتری های دهانی می شود.

جرم گیری دندان

اگر علت بوی بد مشکوک باشد بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا بعد از بررسی دندان ها، جرم گیری انجام دهد. گاهی التهاب لثه، پوسیدگی دندان ها یا دندان هایی که به درستی پر نشده باشند ممکن است علت بوی بد دهان باشند که با جرم گیری یا درمان آن ها سبب از بین رفتن آن شوید.

رعایت بهداشت دهان

مسواک زدن و استفاده از دهان شویه به صورت مرتب می تواند دهان را همیشه خوشبو نگهدارد. افرادی که به خوبی بهداشت دهان را رعایت نمی کنند در بیشتر مواقع دهان آن ها بد بو می ‌شود.

اگر جزو افرادی هستید که بین دندان هایتان فاصله افتاده است. بهتر است از نخ دندان برای تمیز کردن و بهداشت دندان هایتان استفاده کنید. مواد غذایی در بین دندان ها تجمع می کنند و موجب بروز باکتری و پلاک ها می شوند. این امر در طولانی مدت سبب بوی بد دهانی می شود.

عدم استفاده از سیگار و الکل

سیگار کشیدن و استفاده بیش از اندازه از الکل و نوشیدنی قهوه بوی بد در دهان به وجود می آورد که برای اطرافیان بسیار آزاردهنده است.

فرسایش و ترمیم مینای دندان

چه زمانی بوی بد دهان نگران کننده است؟

اگر از طریق راه حل های گفته شده از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید زیرا در این شرایط دلیل پزشکی عامل اصلی است.
مشکلات گوارشی از جمله ورم معده، مری، رفلاکس اسید معده، زخم معده، ترشح آنزیم های گوارشی که همراه با اسیدی شدن و سوزش معده، بیماری های تنفسی بینی، سینوس ها، لوزه ها و ناحیه حلق، تغییر رنگ لثه، بیماری های دیابت یا سرطان سر و گردن نیز ممکن علائم بوی بد دهان را داشته باشد. این دلایل پزشکی حتما باید به پزشک مراجعه شود.

نتیجه گیری

رفع بودی بد دهان یکی از ضروری ترین اقداماتی است که هر فرد باید انجام دهد تا بتواند به راحتی در جامعه حضور داشته باشد و ارتباط اجتماعی بهتری با افراد بر قرار کند، از این رو در این مقاله علت های بروز بوی دهان و روش های رفع آن را مورد بررسی قرار دادیم که شما باید از استفاده یک سری مواد غذایی و … پرهیز کنید یا سیگار کشیدن را ترک کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *