لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای، لبخند گوشتی یا خنده لثه ای حالتی است که در هنگام لبخند، لثه به میزان بیش از حد طبیعی نمایش داده می شود. به طور نرمال در آقایان حدود ۲-۰ میلیمتر و در خانم ها حدود ۴-۲ میلیمتر، لثه هنگام لبخند باید دیده شود.
وجود لبخند لثه ای یکی از حالت هایی است که در آناتومی صورت فرد می تواند وجود داشته باشد و یک امر طبیعی است.
اما همین امر طبیعی ممکن است برای برخی از افراد ناخوشایند باشد و سبب شود تا آنها نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشند. در نتیجه همین موضوع باعث خجالت و عدم اعتماد به نفس در فرد می شود اما با پیشرفت علم دندانپزشکی می توان برای اصلاح لبخند لثه ای اقدام کرد و اعتماد به نفس و حال خوب را به افراد هدیه داد.

علت لبخند لثه ای:

لبخند لثه ای می تواند علل مختلفی داشته باشد و در هر فرد که با این موضوع درگیر است، با دیگری متفاوت باشد. از جمله علت های لبخند لثه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش حجم لثه
  • ارتفاع کم لب
  • ارتفاع زیاد فک بالا (شایع ترین دلیل)
  • رشد زیاد قسمت بیرونی استخوان فک بالا
  • التهاب لثه ها بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • اندازه و ظاهر دندان ها
  • عضلات صورت

انواع لبخند لثه ای

انواع لبخند لثه ای را می توان بر اساس میزان ارتفاع لثه و ارتفاع دندان بررسی کرد که شدت نمایش لثه در هر یک از این موارد متفاوت خواهد بود.

1- لبخند لثه ای خفیف:

در لبخند لثه ای خفیف، طول دندان ها به میزان 25 درصد توسط لثه پوشانده شده اند.

2- لبخند لثه ای متوسط:

در لبخند لثه ای متوسط، طول دندان ها به میزان 25 تا 50 درصد توسط لثه پوشانده شده اند.

3- لبخند لثه ای پیشرفته:

در لبخند لثه ای پیشرفته، دندان ها به میزان 50 تا 100 درصد توسط لثه پوشانده شده اند.

4- لبخند لثه ای شدید:

در مواقعی اگر میزان این پوشانندگی دندان ها توسط لثه بیش از 100 درصد باشد، به لیخند لثه ای شدید شناخته می شود.

درمان لبخند لثه ای

ارتودنسی-لبخند لثه ای
درمان این ناهنجاری بسته به اتیولوژی آن متفاوت است. چنانچه افزایش حجم لثه وجود داشته باشد باید نسبت به رفع التهاب لثه، بیماری یا عامل این مشکل اقدام نمود.
برای مثال برخی داورهای ضد صرع مانند فنی توئین سبب هیپرتروفی لثه می شود که در این صورت لازم است با داروی دیگری عوض شود. در مواردی که ارتفاع لب کم است، متخصص ارتودنسی نمی تواند کمکی کند و بیمار می بایست با متخصص جراحی فک و صورت و یا جراح پلاستیک مشاوره کند.
همانگونه که اشاره شد شایع ترین دلیل لبخند گوشتی، ارتفاع زیاد فک بالا (VME) است.
درمان این ناهنجاری بستگی به وضعیت رشدی بیمار دارد. اگر بیمار در حال رشد است، می توان به کمک دستگاههای ارتوپدیک اقدام به کنترل رشد عمودی فک بالا نمود ولی در بیماران بالغ چنین امکانی وجود ندارد و بسته به شدت ناهنجاری فکی زمینه ای با ارتودنسی کاموفلاژ یا ارتودنسی همراه جراحی فک درمان می گردد.

انواع روش های درمان لبختد لثه ای:

راه های زیادی برای درمان لبخند لثه ایی نیز وجود دارد. از جمله روش های درمانی لبخند لثه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جراحی لثه برداری

جراحی لثه برداری روشی آسان و ساده می باشد که برای اصلاح لبخند لثه ای کم و متوسط به کار می رود.

این روش برای درمان لبخند و برداشتن بافت های اضافی لثه به کار می رود. برای برداشتن بافت های اضافی از لیزرهای مخصوص استفاده می شود.

در استفاده برای درمان از این روش نیازی به بخیه زدن وجود ندارد. این درمان بدون درد می باشد و پس از دو هفته التهابات و شرایط لثه بهبود می یابد.

2- جراحی افزایش طول تاج

در حالت لبخند لثه ای شدیدتر روش های پیشرفته تری نیز وجود دارد. در این مواقع از روش افزایش طول تاج دندان استفاده می کنند.

برای جراحی افزایش طول تاج، از بی حسی موضعی استفاده می شود تا بیمار دردی را احساس نکند.

در مواقع انجام جراحی لثه بافت های لثه ای کنار زده می شود تا جراح به قسمت بافت استخوانی دندان ها دسترسی داشته باشد.

3- پایین آوردن لب فوقانی با تزریق بوتاکس

تحرک زیاد عضله های لب، از طریق چند روش بوتاکس کوچک در عضلات بالا برنده ی لب قابل کنترل می باشند و می توان میزان این تحرکات را کاهش داد.
از کارایی مهم بوتاکس می توان به انقباض عضلات بالا برنده ی لب اشاره کرد، طوری که لب بالا در هنگام خندیدن کمتر به سمت بالا رود و کشیده شود. در نتیجه چهره ی شما طبیعی تر جلوه خواهد کرد.
5/5 (1 Review)

ارسال پرسش ارتودنسی