پارگی فرنوم در اثر ضربه و جراحی فرنکتومی لب بالا

برای درمان مشکلات مربوط به فرنوم یا پارگی فرنوم در اثر ضربه باید به دندانپزشک مراجعه کرد. جراحی فرنوم یک عمل سرپایی است و این عمل فرنکتومی نام دارد. در صورتی که فرنوم لب کودک مشکل داشته باشد و برای درمان آن اقدام نشود، در آینده موجب بروز مشکلات زیادی در قسمت فک او می شود.

فرنوم لبی چیست؟

فرنوم لبی از جمله بافت های نازکی می باشد که موجب می ‌شود لب بالای فرد به لثه میان دو دندان جلویی فک بالا اتصال پیدا کند. البته فرنوم دیگری نیز وجود دارد که به آن فرنوم باکال گفته می ‌شود و لثه ها را به داخل گونه ها وصل می کند. اگر فردی فرنوم داشته باشد می تواند از طریق بالا آوردن لب خود آن را مشاهده نماید. البته لازم به ذکر است که کلیه کودکان دارای فرنوم هستند، ولی در افراد مختلف سطح پیوند بافت با لثه متفاوت می باشد. کودکانی که دارای سن کمتری هستند، در مقایسه با کودکان بزرگتر دارای فرنوم برجسته ‌تر و بزرگتری بوده و درمان پارگی فرنوم لب بالا در آنها سریعتر صورت می گیرد.

برخی از کودکان با مشکل گره لبی مواجه می ‌شوند و نمی توانند به درستی شیر بخورند. در اکثر کودکان این مشکل با بزرگتر شدن آنها ممکن است از بین برود. ولی در برخی مواقع برای درمان این مشکل باید به پزشک مراجعه کرده و روی کودک عمل جراحی صورت گیرد. گره لبی می تواند بین دو دندان فاصله بیندازد و در زیبایی ظاهری فرد نیز اثرات زیادی می گذارد. برای پارگی فرنوم در اثر ضربه می توان از جراحی فرنکتومی استفاده کرده و این مشکل را در کودکان از بین برد. در صورت پارگی فرنوم در اثر ضربه در کودکان می توان از جراحی فرنکتومی استفاده کرد.

 فرنکتومی لبی چیست؟

عمل فرنکتومی لبی برای درمان پارگی فرنوم در اثر ضربه یا دیگر مشکلاتی که برای فرنوم لب بوجود می آید، انجام می شود.‌ در عمل فرنکتومی لبی، پزشک متخصص با استفاده از تیغ و چاقوی جراحی خود روی بافت فرنوم لب برشی به وجود می ‌آورد تا بتواند بین لب و لثه اتصال او را آزاد کند. با باز شدن گره لب، کودک می ‌تواند به خوبی دهان خود را باز کرده و غذا بخورد. تعداد بسیار کمی از کودکان ممکن است پس از انجام این جراحی به دارو نیاز داشته باشند. پس از انجام عمل جراحی فرنکتومی در کودکان که برای درمان  پارگی فرنوم در اثر ضربه صورت می گیرد، والدین لازم است به مدت چند هفته و در طول روز چندین بار به محل جراحی دست کشیده و آن را ماساژ دهید تا اطمینان پیدا کنند که بافت دوباره به محل نمی ‌چسبد. همچنین لازم به ذکر است که این جراحی با بی حسی انجام می‌ شود و فرد هیچگونه دردی را در طی عمل احساس نمی کند.

ست ارتودنسی

 فرنکتومی لبی چیست؟

نشانه های گره لبی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، همه افراد دارای فرنوم هستند. ولی همه فرنوم ها دارای گره نیستند و ممکن است برخی از فرنوم ها مشکلاتی مانند فرنوم لب کج داشته باشند. برای اینکه افراد متوجه شوند که فرنوم آنها کج است یا دارای گره است یا نه، می تواند به دندانپزشک متخصص مراجعه نمایند تا این مشکلات را بر روی آنها بررسی کند. گره های زبانی معمولا به صورت بافت های کوتاه و نازک بوده و موجب ایجاد محدودیت برای حرکات زبان می شوند و در این صورت فرد در زمان صحبت کردن با مشکل روبرو می شود.

نشانه های گره لبی

پارگی فرنوم در اثر ضربه و جراحی فرنکتومی لب بالا

در بیشتر مواقع روی فرنومی که موجب اتصال لب بالا می شود عمل فرنکتومی صورت می گیرد. با رشد دندان های کودک و لثه ها این مشکل بروز پیدا می کند. در صورتی که بند لب به میزان زیادی کوتاه و یا محکم باشد، موجب بروز مشکلاتی برای کودک خواهد شد. از جمله این مشکلات این است که این بافت رباط به سمت دو دندان قدامی بالا کشیده می ‌شود و سبب می ‌شود که بین دندان ها فاصله بیفتد. همچنین حرکت لب بالا محدود می‌ شود و کودک نمی‌ تواند دهان خود را به طور کامل ببندد و همیشه دهان او باز خواهد ماند. در این صورت کودک از طریق دهان تنفس کرده و در نتیجه استنشاق از راه بینی و رشد فک، راه های عبور هوا به دهان به خوبی صورت نمی گیرد. از دیگر عوارضی که دارد می ‌توان به تحلیل لثه اشاره کرد.

پارگی فرنوم در اثر ضربه و جراحی فرنکتومی لب پایین

علت برداشتن فرنوم پایین نیز مانند لب بالا می باشد و به علت پارگی فرنوم در اثر ضربه موجب می شود که افراد برای درمان آن اقدام کنند. به طور کلی می ‌توان گفت که جراحی فرنوم در اثر ضربه برای لب پایین و بالا انجام می شود و این جراحی برای جلوگیری از مشکلات دندانی و تحلیل رفتن لثه می باشد. همچنین می توان گفت که برای افراد بزرگسال نیز این جراحی انجام می ‌شود که در این افراد برای درست قرار گرفتن دندان مصنوعی روی لثه ها می باشد. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می ‌کنند به علت وجود فرنوم با هر بار حرکت کردن لب دندان مصنوعی از روی لثه جدا می‌ شود و این موضوع باعث می شود تا آرامش بیمار سلب شود. در این صورت افراد برای برداشتن فرنوم به پزشک مراجعه می‌ کنند.

قالب گیری ارتودنسی چگونه انجام می شود؟

درمان پاره شدن فرنوم

در درمان پارگی فرنوم در اثر ضربه با مراجعه به دندانپزشکی جراحی انجام می‌ شود که عملی سرپایی بوده و این عمل معمولا در کلینیک های پیشرفته انجام می شود. برای درمان پارگی فرنوم لب کودک در مشکلاتی که نوزاد نتواند سینه مادر را به خوبی نگه دارد، جراحی فرنوم بلافاصله پس از متولد شدن او در بیمارستان انجام می ‌شود، تا نوزاد برای تغذیه مشکل نداشته باشد. اما پس از اینکه نوزاد شروع به صحبت کردن کرد، اگر با مشکلی مانند پارگی فرنوم در اثر ضربه مواجه شود، برای درمان باید به متخصص ارتودنسی یا متخصص گفتار درمانی مراجعه کرد. ممکن است در برخی مواقع برای درمان پارگی فرنوم در اثر ضربه از درمان ‌های پروتز و یا پریودنتال استفاده شود. در این صورت ممکن است تمام بندهای زیر زبانی به درمان نیاز داشته باشند. برای پارگی فرنوم در اثر ضربه پس از اینکه مزایا و معایب آن تعیین شد، پزشک شروع به جراحی آن می کند. در صورتی که فرنوم به طور نامناسبی و در نقطه ای پایین به لب بالا وصل شده باشد، بین دو دندان قدامی فک بالا فاصله زیاد می شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *