ارتودنسی-مشکلات بعد از ارتودنسی

مشکلات حین درمان ارتودنسی

کنده شدن براکت ها و بند ارتودنسی

در بخش قبل راجع به اصول نگهداری براکت ها و عوارض کنده شدن آنها اشاره شد. چنانچه براکتی جدا شود ناچارا می بایست تا زمان ملاقات بعدی شرایط را تحمل کنید. اگر براکت شکسته، موجب آزار شما می گردد، صرفا جهت خارج کردن براکت کنده شده می توانید به کلینیک مراجعه کنید. مراقبت از براکتها و کنده نشدن آنها، یکی از مهمترین اصول موفقیت درمان ارتودنسی است.

ارتودنسی-مشکلات ارتودنسی

شل شدن بندها

چنانچه بند روی دندانهای آسیای اول شما نصب گردیده، آنها را از جهت محکم بودن مرتب چک کنید. اگر بند ها شل شده باشند، این موضوع را حتما در اولین ملاقات خود یادآوری کنید. بند شل می تواند سبب پوسیدگی زودهنگام دندان آسیا گردد.

ارتودنسی-شل شدن بندها

بلند شدن سیم ها

یکی از مسائلی که بویژه در ماه های نخست پس از شروع درمان با آن روبرو خواهید شد، بلند شدن تدریجی سیم ها در قسمت انتهایی آنهاست که به دلیل حرکت دندانها و مرتب شدن تدریجی آنها اجتناب ناپذیر است. می توانید بلافاصله به کلینیک مراجعه کنید تا قطعه آزار دهنده سیم کوتاه گردد و در صورت عدم امکان مراجعه، استفاده از موم های مخصوص تا رسیدن وقت ملاقات بعدی کمک کننده است.

ارتودنسی-بلند شدن سیم ها

تغییر رنگ اورینگ (O-ring)

یکی از مسالئه منتظره، تغییر رنگ حلقه های دور براکت ها در فاصله بین ویزیت های ارتودنسی است. کش های شفاف اگر چه در روزهای اول جذابترند، لیکن به تدریج با جذب رنگیره های خوراکی های مختلف مثل چای، انواع سس های رنگی و … تغییر رنگ می دهند. چنانچه از این موضوع ناراحت هستید، می توانید از اورینگ های رنگی استفاده کنید که اگرچه بیشتر به چشم می آیند (که البته می تواند مطلوب باشد) لیکن تغییر رنگ کمتری تا جلسه آینده در آنها رخ می دهد.

مسواک بین دندانی ارتودنسی
ارتودنسی-تغییر رنگ اورینگ

خونریزی و تورم لثه ها

همانطور که قبلا گفته شده، چنانچه بعد از شروع درمان ارتودنسی لثه های شما حین تمیز کردن خونریزی داشته باشد، به کمک رعایت دقیق اصول بهداشتی گفته شده، پس از چند هفته خونریزی بر طرف می گردد.
بی توجهی در رعایت اصول بهداشتی به ویژه عدم استفاده دقیق، با حوصله و مرتب از نخ دندان، موجب تورم و التهاب لثه ها می گردد که علاوه بر ایجاد وقفه در روند درمان می تواند به جراحی لثه ختم گردد. این موضوع کاملا جدی است.

ارتودنسی-تورم لثه ها

ایجاد لکه های سفید

یکی دیگر از عوارض نقص بهداشت دهانی آن است که به تدریج لکه هایی سفید که بیانگر شروع روند پوسیدگی است، اطراف براکت ها ایجاد می گردد. این لکه ها برگشت ناپذیر بوده و موجب می شوند پس از پایان درمان و برداشتن دستگاه ها علیرغم ردیف شدن دندان ها ظاهر ناخوشایندی ایجاد شود.

ارتودنسی-لکه های سفید

از دست دادن ملاقات ها

با توجه به آنکه نوبت های ملاقات بیماران از حدود یک ماه قبل تنظیم می گردد، چنانچه به هر علتی امکان مراجعه در وقت تعیین شده نداشته باشید امکان تعیین وقت جدید برای فاصله زمانی کوتاه بعدی متأسفانه امکان پذیر نیست. لذا برای دریافت نوبت ملاقات بعدی در ماه آینده شرایط مختلف تحصیلی و شغلی خود را حتی الامکان مدنظر قرار دهید تا نیاز به وقت ملاقات جدید نداشته باشید.

ارتودنسی-ملاقات با متخصص ارتودنسی

کندی پیشرفت درمان

احساس مشترکی که بین اکثر بیماران ارتودنسی وجود دارد آن است که به جز چند ماه ابتدایی که تغییرات دندان ها سریع و چشمگیر بوده است، ادامه درمان به کندی پیش می رود. واقعیت آن است که پس از فاز ردیف شدن اولیه دندان ها مراحل بعدی درمان که عمدتا شامل بسته شدن فضاهای حاصل از کشیدن و یا تغییرات مربوط به ریشه دندان ها در فکین است، آهسته تر صورت می گیرد و در عین حال خیلی به چشم غیر حرفه ای شما نمی آید. لطفا اندکی صبور باشید.

مسواک زدن ارتودنسی
ارتودنسی-کندی پیشرفت درمان ارتودنسی

لقی دندان

مختصری لقی دندانها حین ارتودنسی کاملا منتظره است. چرا که حرکت دندانها مستلزم تحلیل استخوان اطراف آنهاست که این مسئله لقی مختصر دندانها را به همراه خواهد داشت. این لقی ظرف مدت ۳ تا ۴ ماه پس از برداشتن دستگاه های ارتودنسی بر طرف می گردد. چنانچه احساس کردید یک دندان خاص به شدت لق شده است موضوع را فورا با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید.

ارتودنسی-لقی دندان ها