ارتودنسی-مشکلات روزهای اول

تمام افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت قرار می گیرند، در چند روز نخست با مشکلاتی مواجه می شوند. به عنوان یک اصل کلی برای عادت کردن به هر وسیله ای که برای نخستین بار در دهان شما قرار می گیرد یا شما به استفاده از آن موظف می شوید، یک هفته به خودتان مهلت دهید.

مشکلات روز های اول ارتودنسی

یقین داشته باشید با کمی صبر و حوصله پس از این مدت شما نیز مانند سایر بیماران ارتودنسی به شرایط عادی زندگی برمی گردید. مشکلات احتمالی روزهای نخست شامل موارد ذیل می باشد:

 

مشکلات جدا کننده

مشکلات روز های اول ارتودنسی

همانطور که قبلا گفته شد، جدا کننده ها حلقه هایی هستند که ممکن است در اولین جلسه بین دندانهای عقب شما قرار گیرند. دردناک شدن خفیف دندان ها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد کاملا منتظره است. برای رفع این درد توضیحات قسمت بعدی کمک کننده است. ضمنا چنانچه جدا کننده از محل خارج گردید، می بایست ۲ تا ۳ روز قبل از نوبت ملاقات تعیین شده مجددا به کلینیک مراجعه نمایید تا جداکننده جدید تعبیه گردد.

 

درد دندانها

مشکلات روز های اول ارتودنسی

در روزهای نخست نصب دستگاه ارتودنسی و یا پس از هربار ویزیت ممکن است اندکی درد در دندان های خود احساس کنید. بهترین مسکن برای کاهش این درد، جویدن مداوم خوراکی هایی با قوام متوسط است. آدامس های فاقد قند Sugar-Free یک انتخاب عالی است. دقت داشته باشید نخوردن غذا یا بسنده کردن به غذاهای آبکی و نرم به بهانه دردناک بودن دندادن ها، شرایط را بدتر و درد دندان ها را طولاتی تر می کند. در عین حال مصرف استامینوفن یا بروفن در فواصل ۴ ساعت برای حداکثر یکی دو روز می تواند مفید باشد.

 

آزردگی گونه و لب ها

مشکلات روز های اول ارتودنسی

پس از نصب دستگاه ها چند روز طول می کشد تا گونه ها و لب های شما به برجستگی های براکت ها و یا بند ها عادت کند. ممکن است آزردگی های جزئی برای چند روز اول روی گونه ها و یا لبها ایجاد شود. برای کاهش نارارحتی مربوط به آن ها می توانید قطعاتی از موم های مخصوصی که در اختیار شما قرار گرفته است را روی نقاط آزار دهنده قرار دهید. دهانشویه مرتب آب نمک ولرم بهمراه ماساژ نقاط آزرده به کمک انگشتان نیز کمک کننده خواهد بود. حتی بدون انجام این کارها، حداکثر ظرف یک هفته این مشکلات بر طرف می گردد.

تمیز کردن زیر بند ارتودنسی

رژیم غذایی

 

مشکلات روز های اول ارتودنسی

همانطور که پیشتر ذکر شده، جویدن برای کاهش دردهای خفیف ناشی از ارتودنسی بسیار مفید فایده است. لیکن از آنجایی که براکت ها با یک چسب کاملا ظریف به دندان ها چسبانده شده است، پس از نصب براکت ها دیگر شما مجاز به گاز زدن هرگونه غذا و خوراکی محکم از قبیل میوه های خام، تنقلات، ساندویچ و .. نیستید. چنانچه ناچارا باید خوراکی سفتی میل کنید، حتی الامکان آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و به آهستگی آن را میل کنید. توجه داشته باشید کنده شدن براکت ها علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به شما، تبعات دیگری نظیر افزایش طول درمان، آسیب به دندانها و … را بهمراه خواهد داشت.