ارتودنسی تک دندان کج

با توجه به ضرورت ردیف بودن دندان‌ها، همواره ارتودنسی به عنوان یک روش درمانی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوتی ندارد که این نامرتبی مربوط به یک دندان و یا چند دندان باشد، چون حتی با ارتودنسی تک دندان کج هم می‌توان بسیاری از عوارض بعدی این ناهماهنگی را کاهش داد.

گاهی ممکن است یک دندان شما در جهت اشتباهی جابجا شود، همین اندک جابجایی کافی است تا زیبایی لبخند شما را تحت تأثیر قرار داده و اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که، افراد در هر سنی با دندان‌های مرتب و لبخندهای زیباتر در جامعه مقبولیت بیشتری دارند. هم‌چنین مرتب شدن دندان‌های نامنظم باعث ایجاد سلامتی بیشتر در فرد می‌شود.

اما چگونه می‌توان دندان کج شده را درمان کرد؟ اگر دندان ما کج شود چه عوارضی ممکن است به دنبال داشته باشد؟ و آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای داشتن دندان‌های زیبا چیست؟

ارتودنسی تک دندان کج

چرا و چگونه دندان‌ها ممکن است کج رشد کنند؟

وقتی دندان‌ها جای کافی برای رشد نداشته باشند و به اصطلاح سقف دهان باریک باشد دندان‌ها به ناچار روی هم و فشرده رشد می‌کنند. درست مانند این است که عده زیادی قصد تجمع در یک مکان کوچک را داشته باشند، پس امکان اینکه بتوانند منظم کنار هم قرار بگیرند بسیار کم است. و اینجاست که ارتودنسی دندان به کمک می‌آید تا نگرانی فرد را پایان دهد.

عوارض وجود دندان کج برای سلامتی فرد

1) فشار آمدن به دندان‌های کناری و در نتیجه ایجاد پوسیدگی در آن‌ها
2) فشار وارد شدن به خود دندان کج و پوسیدگی زودرس
3) فراهم شدن یک محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها به دلیل تمیز نشدن صحیح دندان‌ها
4) ایجاد انحراف در فک‌ها
5) تأثیر بر تکلم و ادای کلمات

کلینیک دندانپزشکی

مقاله ارتودنسی

همچنین بخوانید:

ارتودنسی یک دندان

روش‌های انجام ارتودنسی تک دندان کج

برای ارتودنسی کردن دندان کج سه روش وجود دارد:
ارتودنسی ثابت
ارتودنسی متحرک
وارتودنسی نامرئی
انتخاب هر کدام از این روش‌ها به شخص خودتان و هم‌چنین مشاوره و راهنمایی متخصص ارتودنسی بستگی دارد، اگر فراموش‌کار هستید و یادتان می‌رود در زمان‌های تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی از براکت استفاده کنید، می‌توانید روش ارتودنسی ثابت را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید در این روش مراجعه به متخصص در زمان‌های تعیین شده بسیار اهمیت دارد.

ارتودنسی تک دندان کج

اما اگر دوست ندارید در تمام سخنرانی‌ها و مهمانی‌ها با دستگاه‌های ارتودنسی ظاهر شوید روش ارتودنسی متحرک گزینه مطلوب‌تری برای شما خواهد بود، اما باید توجه داشته باشید که در استفاده از آن تنبلی نکنید!
و اما ارتودنسی نامرئی که دو نوع ثابت و متحرک دارد، به صورتی است که براکت های استفاده شده برای دندان‌ها ازجنس سرامیک یا پلاستیک شفاف و هم‌رنگ دندان ساخته می‌شود و در بهبود انواع ناهنجاری‌های دندان بسیار مؤثر و هم‌چنین پر طرفدار است.
ارتودنستی نامرئی می‌تواند به شکلی ساخته شود که توسط خودتان قابل جابجایی یا متحرک باشد یا به صورت ثابت برای مدتی معین روی دندان‌ها قرار بگیرد که ممکن است پس از مدتی دچار شکستگی شود و چون قیمت نسبتاً بالایی دارد که هزینه‌های آن توسط اکثر بیمه‌ها قابل پرداخت نیست باید در انتخاب آن دقت بیشتری داشته باشید.

مقاله ارتودنسی

همچنین بخوانید:

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

آیا ارتودنسی تک دندان کج امکان پذیر است؟

با توجه به پیشرفت علم و ابزارهایی که در دسترس متخصص ارتودنسی قرار دارد، می‌تواند حتی یک دندان کج را هم ارتودنسی کند و شما را از انجام لمینیت و کامپوزیت بی نیاز کند.

ارتودنسی تک دندان کج

هزینه‌های ارتودنسی

هزینه‌های ارتودنسی به چند عامل بستگی دارد و ممکن است اگر شما به چند متخصص مراجعه کنید با برآورد هزینه‌های متفاوتی مواجه شوید. از جمله عوامل مؤثر در هزینه شما کارهایی است که قبل از شروع ارتودنسی باید انجام دهید. مثلاً طبق مشاوره و نظر متخصص ارتودنسی گاهی لازم است چند دندان کشیده یا پر شوند که این خود هزینه بردار است.
عامل دیگری که تأثیر به‌سزایی در هزینه دارد جنس موادی است که قرار است متخصص برای شما استفاده کند که این مواد و لوازم ممکن است قیمت بالا یا پایینی داشته باشند و با توجه به شرایط شما توسط دکتر متخصص ارتودنسی به شما پیشنهاد داده می‌شود.

بلوغ و فرصت اصلاح مشکلات فکی

عامل مؤثر دیگر در بحث هزینه استفاده کردن از نگهدارنده است، که فرد متخصص تشخیص دهد پس از پایان زمان درمان آیا احتیاج دارید از نگهدارنده برای ثبات دندان‌ها استفاده کنید یا خیر.
و آخرین عامل، میزان پرداخت هزینه‌های ارتودنسی توسط بیمه‌ای که شما تحت پوشش آن هستید. شما می‌توانید قبل از انجام ارتودنسی مبلغی که بیمه شما ملزم به پرداخت آن است را جویا شده و تصمیم گیری بهتری داشته باشید.
با وجود همه موارد فوق در نظر داشته باشید حتی اگر هزینه‌های ارتودنسی تک دندان کج شده برای شما زیاد به نظر می‌رسد از انجام آن سر باز نزنید، زیرا در بلندمدت هزینه‌هایی که برای عوارض جانبی این ناهنجاری پرداخت می‌کنید بسیار بیشتر خواهد بود، ممکن است ردیف نبودن دندان‌ها باعث بروز پوسیدگی‌های مکرر و به دنبال آن از دست دادن دندان را در پی داشته باشد که در این‌صورت شما مجبور به پرداخت هزینه‌های پرکردن، کشیدن و در نهایت کاشت چندین دندان هستید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *