ارتودنسی-فلوشیپ ارتودنسی جراحی

از آنجاییکه امروزه تخصص های پزشکی گسترش و پیشرفت روز افزونی پیدا کرده اند، ممکن است نام فلوشیپ ارتودنسی نیز به گوش شما خورده باشد. اما دقیقا فلوشیپ ارتودنسی چیست؟ تفاوت فلوشیپ ارتودنسی جراحی با ارتوسرجری و ارتودنسی در چیست؟

در این مقاله سعی داریم تا شما را با این موضوع آشنا سازیم.

تعریف فلوشیپ

در پزشکی، دوره آموزشی کوتاه مدتی وجود دارد که به فلوشیپ نام گذاری شده است. در این دوره به تخصص های خاص در زمینه پزشکی پرداخته می شود. اما به طور مجزا نمی توان به عنوان یک تخصص به فلوشیپ نگاه کرد. بلکه زمینه ای می باشد تا پزشکان علاقه مند، بتوانند مهارت و دانش خود را به روز کنند و ارتقا دهند.

در واقع می توان بیان داشت برای تکمیل دوره رزیدنسی، پس از گذراندن دوره تخصصی، پزشکان می توانند برای فلوشیپ اقدام نمایند.

به طور کلی می توان بیان داشت که فلوشیپ یک تخصص نیست و تنها پزشکان متخصص می توانند برای کسب دانش و مهارت بیشتر می توانند در این دوره شرکت کنند. شرکت در این دوره ها تنها با در دست داشتن مدرک معتبر پزشکی صورت می پذیرد.

ارتودنسی-فلوشیپ ارتودنسی جراحی

فلوشیپ ارتودنسی جراحی چیست؟

همانطور که در بالا یادآور شدیم به دوره های کسب دانش و مهارت پس از دوره ی تخصص، فلوشیپ گفته می شود.

رشته های تخصصی عموما شامل 10 گرایش می باشند که برای گذراندن هر یک از این تخصص ها می بایست 3 تا 5 سال برای به تحصیل در این رشته پرداخت.

برای برای گذراندن دوره فلوشیپ ارتودنسی نیاز به دوره ی یک تا یک سال و نیم می باشد و پزشکان می بایست تخصص قبلی را دریافت کرده باشند.

انواع فلوشیپ

فلوشیپ به خودی خود شامل دوره های متفاوت در زمینه های مختلفی می شود که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنفس دهانی و ارتودنسی

• فلوشیپ پروتز فک و صورت

• فلوشیپ ایمپلنت

• فلوشیپ ارتوسرجری

• فلوشیپ میکرو جراحی

• و…

ارتودنسی-فلوشیپ ارتودنسی جراحی

آیا فلوشیپ به معنی فوق تخصص می باشد؟

برای پاسخ به این سوال می بایست گفت که اینطور نیست. بلکه فلوشیپ تنها دوره ای می باشد که می توان پس از گذراندن دوره ی تخصص برای این دوره اقدام کرد. فلوشیپ یک تخصص نیست.

انواع تخصص های دندانپزشکی

تخصص های دندان پزشکی را می توان در دسته بندی های مختلفی قرار داد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

متخصص ارتودنسی

• متخصص درمان ریشه یا اندودانتیست

• متخصص جراحی فک و دندان

• متخصص جراحی لثه و ایمپلنت یا پریودانتیست

• متخصص پروتزهای دندان و ایمپلنت یا پروستودانتیست

• متخصص رادیولوژی فک و صورت

• متخصص آسیب شناسی فک و صورت یا پاتولوژیست

• متخصص بیماری های دهانی

• متخصص اطفال

• متخصص ترمیمی

ارتودنسی و ارتوسرجری

ارتودنسی به دوره ی تخصصی گفته می شود که پزشکان پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی به مدت سه سال برای تخصص ارتودنسی اقدام می کنند. پس از اتمام این دوره ی تخصصی، پزشکان به متخصص ارتودنسی تغییر نام می دهند.

پس از گذراندن این دوره، متخصص ارتودنسی قادر خواهد بود تا برای درمان ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک به مراجعه کنندگان خدمات ارائه کنند.

لازم به ذکر است که بدانید یک پزشک عمومی نمی تواند برای درمان ارتودنسی اقدام کند و نتیجه ی مطلوبی را نیز دریافت نماید. برای درمان ناهنجاری های فکی و دندانی خود حتما نیاز است تا به پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که بدانید هزینه ارتودنسی با مراجعه به متخصص ارتودنسی بالاتر از پزشک عمومی است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که به دلیل پرداخت کمتر، سلامت دندان هایتان را به خطر نیاندازید.

دندان های شیری از چه سنی می افتد و ترتیب افتادن

ارتوسرجری یا نام دیگر آن ارتوگناتیک، همانطور که در مقالات گذشته نیز یادآور شدیم، به درمان هایی گفته می شود که علاوه بر نیاز به انجام ارتودنسی، برای جراحی فک و دندان نیز می بایست اقدام شود.

این حالت برای بیمارانی با مشکلات ناهنجاری جلو بودن فک پایین، جلو بودن فک بالا، عقب بودن فک پایین و انحراف فک ممکن است وجود داشته باشد. و در نتیجه علاوه بر درمان ارتودنسی می بایست برای جراحی ارتوسرجری نیز اقدام شود تا بهترین نتیجه را دریافت نمایند.

ارتودنسی-فلوشیپ ارتودنسی جراحی

برای دریافت مشاوره در خصوص ناهنجاری فک و دندانی خود نیاز است تا متخصص ارتودنسی از نزدیک به بررسی مشکلات دهانی شما بپردازد.

در سایت دکتر داوودیان قسمتی برای مراجعه کنندگان وجود دارد که افراد می توانند با ارسال عکس های رادیوگرافی خود از مشاوره ی مختصر دکتر داوودیان، متخصص ارتودنسی استفاده کنند. برای این منظور به صفحه پرسش و پاسخ مراجعه کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *