ارتودنسی-عوارض ارتودنسی

ارتودنسی دندان ها امروزه یکی از بهترین راهکارهایی است که برای مرتب کردن دندان ها وجود دارد و بسیاری از افراد در سنین مختلف اقدام به انجام این کار می کنند. آشنایی با عوارض ارتودنسی می تواند برای بسیاری از افراد مفید و کاربردی باشد چرا که بسیاری از افراد گمان می کنند که این کار هیچ گونه عوارضی را ندارد. این موضوع باعث شده است تا ما تصمیم بگیریم در این مطلب کمی بیشتر درباره عوارض ارتودنسی صحبت کنیم و نکات بسیار مهمی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد آشنایی بیشتر با عوارض ارتودنسی را دارید به شما توصیه می کنیم با ما در این مطلب همراه باشید.

ارتودنسی از جمله درمان هایی است که علاوه بر اصلاح شرایط ظاهری، سبب می شود تا بسیاری از مشکلات دهانی و دندانی و مسائل مرتبط با آن رفع گردد. اما در صورتی که در طول درمان، مطابق با دستورات متخصص ارتودنسی عمل نشود، شاهد عوارض ارتودنسی خواهید بود.

عوارض ارتودنسی

عوارض ارتودنسی چیست و در چه زمانی با این عوارض رو به رو خواهیم شد؟

به طور کلی می توان بیان داشت که ابتلا به عوارض و معایب ارتودنسی درصد خیلی کمی رخ خواهد داد. اما این موضوع در صورتی است که در زمان رخداد عوارض ارتودنسی، مشکلات جدی ای پیش رو خواهد بود.

یکی از راهکارهای پیشگیری از مشکلات بعد از ارتودنسی، انتخاب متخصص ارتودنسی با تجربه برای طول درمان ارتودنسی می باشد. در صورتی که ارتودنسی زیر نظر متخصص صورت نپذیرد، احتمال درگیری با مشکلات بعدی نیز بیشتر خواهد بود.

عوارض ارتودنسی دندان در صورت رعایت نکردن نکات مرتبط با طول درمان، در انواع روش های ارتودنسی اعم از ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی نامرئی و… نمود خواهد داشت.

درمان ارتودنسی مانند هر درمان دیگری در حوزه علم پزشکی و یا دندانپزشکی می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که آگاهی از انها در مورد تصمیم گیری شما نسبت به انجام درمان می تواند حائز اهمیت باشد. این عوارض شامل سه دسته می شوند:
  1. عوارض ناشی از سوء درمان
  2. عوارض ناشی از سوء همکاری بیمار
  3. عوارض ناخواسته

که توضیحات بیشتر را می توانید با کلیک بر روی آنها ببینید.

هدف از ارتودنسی چیست و آیا امکان دارد که این کار عوارضی را داشته باشد؟

قبل از آن که قصد داشته باشیم درباره عوارض ارتودنسی صحبت کنیم بهتر است ابتدا بیشتر با اهداف این کار آشنا شویم و درباره این موضوع صحبت کنیم که آیا در حین انجام این کار ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید؟ در پاسخ به این دو سوال باید گفت که هدف از انجام این عمل این است که دندان های فک بالا و فک پایین به صورت مرتب در کنار یکدیگر قرار گیرند و لب بالایی و لب پایینی نیز به خوبی بر روی یکدیگر قرار گیرند. در پاسخ به سوال دوم باید گفت که انجام ارتودنسی به خودی خود نمی تواند عوارض خاصی را برای مراجعه کننده به همراه داشته باشد ولی با این حال در صورتی که یک سری نکات بسیار مهم در انجام ارتودنسی و یا در مراقبت های بعد از آن انجام نشود ممکن است عوارضی را برای شما در پی داشته باشد که در ادامه بیشتر درباره این عوارض ارتودنسی صحبت خواهیم کرد.

عوارض ناشی از سوء درمان ارتودنسی
ارتودنسی-عوارض ارتودنسی

انواع عوارض ارتودنسی

از انواع این عوارض و مشکلات بعد از ارتودنسی می توان به پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی، لق شدن دندان در ارتودنسی، آفت و ایجاد زخم، واکنش های آلرژیک و… اشاره کرد که در ادامه به طور کامل به توضیح در خصوص هر یک می پردازیم:

1- پوسیدگی دندان

این سوال سوالی است که ممکن است بسیاری از افراد درباره عوارض ارتودنسی دندان داشته باشند و علاقه مند باشند که بدانند آیا با پرداخت هزینه ارتودنسی دندان های خود ممکن است انجام این کار باعث پوسیدگی دندان ها و در نتیجه زیان مالی برای آنها شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت براکت هایی که برای مرتب کردن دندان های شما مورد استفاده قرار می گیرند محل مناسبی برای گیر کردن تکه های غذا می باشند و این تکه های غذا نیز در نهایت منجر به تجمع باکتری در دهان و دندان های شما شده و در نهایت باعث پوسیدگی دندان های شما خواهد شد. بنابراین نکته ای که بعد از ارتودنسی نامرئی و یا ارتودنسی عادی دندان های خود باید به آن دقت کنید این است که حتما به صورت مرتب و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

رعایت بهداشت در ارتودنسی از موارد بسیار مهم و اساسی حین درمان می باشد که در صورت رعایت نکردن می توان با مشکلاتی نظیر پوسیدگی در زمان ارتودنسی و بعد از ارتودنسی مواجه شد.
اما برای رعایت بهداشت همواره از مسواک ارتودنسی و نخ دندان ارتودنسی استفاده نمایید تا از تجمع میکروب ها و باکتری ها زیر سیم های ارتودنسی و در ناحیه فک و دندان و در نتیجه از پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل آورده باشید.
عوارض ارتودنسی

2- زخم شدن و آفت در ناحیه دهانی

اگر با ارتودنسی آشنایی داشته باشید حتما می دانید که معمولا برای مرتب کردن دندان های بالا و پایین از براکت های فلزی انجام می شود که این براکت ها از طریق سیم به یکدیگر متصل می شوند و دندانپزشک شما می تواند از طریق این براکت ها فشار مورد نیاز برای تغییر موقعیت دندان ها را ایجاد کند. حال در برخی از مواقع اگر این براکت ها به درستی نصب نشوند و یا این که شما مراقبت های لازم را انجام ندهید می توانند خراش هایی را در دهان و لثه های شما ایجاد کنند که باعث ایجاد درد در دهان شما می شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتما برای ارتودنسی ثابت و یا ارتودنسی متحرک دندان های خود به یک متخصص ارتودنسی با تجربه مراجعه کنید و نکات مراقبتی را نیز به خوبی انجام دهید. در روزهای ابتدایی ارتودنسی به دلیل وجود سیم ها و براکت ارتودنسی به عنوان جسم خارجی در دهان، ممکن است ببافت دهان در اثر برخورد با بریس ها حساس شوند و در نتیجه آفت در دهان ظاهر شود و یا خراشی در اثر آنها ایجاد شود. در صورت بروز این مشکلات می توانید از دستورات پزشک خود برای بهبود شرایط آفت و زخم استفاده نمایید.

ارتودنسی-عوارض ارتودنسی

3- تحلیل ریشه دندان

درصد کمی از بیماران وجود دارند که حین درمان ارتودنسی با مشکل کوتاه شدن ریشه دندان و تحلیل آن مواجه می شوند. این مشکل را نمی توان پیش بینی کرد اما برای اطلاعات بیشتر با متخصص ارتودنسی در این زمینه مشورت نمایید. کوتاه شدن ریشه دندان عوامل مشخصی ندارد، اما در صورت بروز، می تواند طول عمر دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

4- از بین رفتن مینای دندان

مینای دندان در اثر استفاده از دستگاه ارتودنسی سبب می شود که تحت تاثیر قرار گیرد و فرسوده شود. مینا در واقع مواد معدنی می باشد که در اثر عوامل متعددی دچار فرسودگی خواهد شد. و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، سبب پوسیدگی و ایجاد لکه های رنگی بر روی دندان می شود.
به منظور جلوگیری از این مشکلات می توانید از دهان شویه ارتودنسی استفاده نمایید.

5- بیماری پریودنتال لثه

بیماری پریودنتال لثه هنگامی نمایان می شود که ملاحظلات بهداشتی را در حین درمان ارتودنسی رعایت نکرده باشید. در این صورت با شروع پوسیدگی دندان، در صورت پیشرفت این پوسیدگی، شاهد بیماری پریودنتال لثه خواهید بود.
ارتودنسی-عوارض ارتودنسی

6- واکنش آلرژیک

در برخی از افراد استفاده از کش ارتودنسی و براکت ارتودنسی سبب ایجاد حساسیت هایی می شود که در نتیجه باعث واکنش های آلرژیک خواهد شد. به همین منظور در جلسه ابتدایی ارتودنسی و جلسه مشاوره تمام مسائل آلرژیک خود را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید.

سایر عوارض و مشکلات ارتودنسی

معمولا افراد گمان می کنند که کوتاه شدن طول ریشه یکی از مهمترین عوارض ارتودنسی به شمار می آید ولی شما باید بدانید که ارتودنسی نهایتا 5 تا 7 درصد باعث کوتاه شدن طول ریشه می شود که این عدد نیز تنها در تعداد کمی از افراد رخ می دهد. در صورتی که متخصص ارتودنسی شما تجربه کافی داشته باشد نیازی نیست که درباره این موضوع نیز نگرانی چندانی داشته باشید. طول دوره درمان ارتودنسی بستگی به عوامل مختلفی از جمله تخصص و تجربه متخصص ارتودنسی، ملاحظه کاری های انجام شده برای درمان، وجود بیماری های زمینه ای و …. دارد ولی معمولا بین یک تا دو سال به طول می انجامد.

ارتودنتیست کیست؟

آیا برگشت دندان ها به حالت قبل از عوارض ارتودنسی است؟

خیر، بعد از این که شما اقدام به ارتودنسی دندان های خود کردید به هیچ وجه دندان های شما به حالت قبل باز نمی گردند و نیازی نیست که نگرانی خاصی درباره این موضوع داشته باشید.

عوارض ارتودنسی

بنابراین با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که اکثر مشکلات مرتبط با عوارض ارتودنسی مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندانی می باشد. به همین منظور هیچ از در این موضوع غفلت نکنید.

شما می توانید از مشاوره ی دکتر مسعود داوودیان، متخصص ارتودنسی، در راطه با ارتودنسی و پاسخ به سوالات خود از طریق صفحه پرسش و پاسخ بهره مند شوید.
هم چنین برای اطلاع از هزینه ارتودنسی می بایست متخصص از نزدیک به بررسی ناهنجاری ها و مسائل مرتبط با هانو دندان بیمار بپردازد. زیرا متناسب با نوع و شدت ناهنجاری، روش های درمان متفاوت خواهد بود و در نتیجه هزینه ارتودنسی نیز برای هر فرد متغیر می باشد.

دیدگاه ها

4 پاسخ به “عوارض ارتودنسی”

  1. نادر گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت شما دکتر داودیان عزیز اقا شرمنده من الان تقریبا 50 سالمه و دندونام بهم ریختن میخواستم بیام ارتودنسی کنم ولی از چند تا شنیدم که یه سری عوارضایی داره برا همون مزاحمتون شدم که در مورد عوارض ارتودنسی در سنین بالا هم یه سری توضیحات بدین تا مطمئن تر شم

    • سلام
      انجام این درمان و ردیف کردن دندان‌ها در هر سنی امکان پذیر است، گر چه سنین پیش از نوجوانی برای درمان ارتودنسی مناسب تر محسوب می‌شود اما در سنین بزرگسالی نیز می‌توان درمان ارتودنسی را انجام داد و این درمان محدودیت سنی ندارد.

  2. سهیلا گفت:

    سلام حسته نباشید من هر سایتی که دیدم در مورد عوارض ارتودنسی نوشته بودن که ممکنه این مشکلات پیش بیاد و فلان ولی هیجا نگفتن که عوارض ارتودنسی نکردن چیه میشه بی زخمت شما در این مورد بهم کمک کنید

    • سلام
      اولین نکته قابل توجه نا مرتب بودن دندان هاست که تاثیر منفی بر روی زیبایی فرد میگذارد و از موارد دیگر میتوان مشکلاتی که در هنگام غذا خوردن برای فرد ایجاد میشود که در صورت انجام ارتودنسی و قرار گرفتن صحیح دندان ها روی هم این مشکلات به حداقل میرسد.
      با سپاس
      دکتر داودیان متخصص ارتودنسی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *