نگهدارنده-ثابت-ارتودنسی-min

زمانی که درمان ارتودنسی به پایان می رسد و دستگاه ارتودنسی خارج می شود، اقدام مهمی در جهت جلوگیری بازگشت دندان ها باید انجام گیرد. نگهدارنده ثابت ارتودنسی یا استفاده از رتینر از مهم ترین اقداماتی است که برای جلوگیری بازگشت دندان ها و حفظ نتایج درمان بعد از اتمام کار توسط متخصص ارتودنسی باید انجام گیرد.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت یا فیکس ریتینر به شکل سیم مخصوصی است که پشت دندان ها بعد از خارج کردن دستگاه های ارتودنسی متحرک یا ثابت چسبانده می شود. مزایای آن نسبت به شکل متحرک شامل در دید نبودن، حفظ صد در صدی نتایج ارتودنسی و نهایتا کاهش مشکلاتی نظیر شکستن و گم شدن می باشد. در واقع می‌توان گفت فارغ از اینکه نوع دستگاه ارتودنسی چه نوعی باشد، لازم است برای حفظ نتیجه بعد از اتمام ارتودنسی لازم است از ریتینر یا نگهدارنده استفاده شود. استفاده از نگهدارنده بعد از اتمام درمان ارتودنسی ثابت که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های درمان ارتودنسی است، یکی از الزامات مهم این روش درمانی است.
 
با این حال در صورت گاز گرفتن غذاهای سفت با دندانهای جلو امکان جداشدن این سیم ها در برخی نواحی از دندان ها وجود دارد که در این صورت می تواند حتی ظرف چند ساعت چابجایی دندان های ردیف شده را به همراه داشته باشد. لذا در این موارد می بایست در اولین فرصت ممکن به متخصص ارتودنسی مراجعه نمود.
این دستگاه ها به مدت ۵ تا ۱۰ سال و بدون کوچکترین مزاحمتی برای شما در محل باقی می مانند. با این حال رعایت بهداشت این سیم ها خصوصا استفاده از همان نخ دندان های ارتودنسی ضروری است زیرا در غیر این صورت می تواند تورم شدید لثه ها را در پی داشته باشد.

اگر نگهدارنده ارتودنسی شکست چیکار کنیم

در صورت مواجهه با شکستن سیم پشت دندان می بایست در اولین فرصت برای تعمیر شکسنگی و جلوگیری از برگشت نامرتبی و کجی دندان ها به مطب ارتودنتیست معالج مراجعه کنید.
شکستن نگهدارنده ارتودنسی

انواع نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ها یا رتینر های ارتودنسی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. نگهدارنده ثابت ارتودنسی به دندان ها می چسبند و امکان جدا کردن آن وجود ندارد تا زمانی که دوره درمانی تکمیل گردد. اما نگه دارنده های متحرک بگونه ای طراحی شده اند که بیمار می تواند آن ها را از دهان خود خارج کند. این مورد در ارتودنسی نامرئی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه شما را با انواع نگهداره ارتودنسی آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

پس از درمان ارتودنسی

رتینر هالی

نگهدارنده هالی از یک قطعه پلاستیکی متناسب با قالب دندان ساخته شده است که توسط یک سیم فلزی به سطح دندان های جلویی وصل می شوند. نگهدارنده متحرک هالی به منظور اصلاح موقعیت دندان ها و حرکات جزئی ساخته شده است.

رتینر شفاف یا اسیکس

نگهدارنده شفاف کاملا از پلاستیک شفاف ساخته شده است که مثل اینویزیلاین تمامی دندان ها را در بر می گیرد. تنها برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها از آن استفادده می کنند. به دلیل نامرئی بودن اکثر افراد استفاده از این نگهدارنده را ترجیح می دهند اما متاسفانه طول عمر بالایی ندارند.

رتینر ثابت

نگهدارنده ثابت ارتودنسی از یک سیم فلزی که به پشت دندان ها متصل می شود، ساخته شده است و امکان جابه جایی آن وجود ندارد. به دلیل اینکه در پشت دندان ها قرار می گیرد در نتیجه پیدا نیست و حکم رتینر مخفی را دارد. ممکن است برای ثبیت دندان ها سال ها از این رتینر استفاده شود به همین دلیل برای چسبیدن آن به دندان ها از مواد کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می کنند. از مزیت های خوبی که نگهدارنده ثابت دارد این است که نیاز به همکاری بیمار نیست.
ولی در نگهدارنده های متحرک باید بیمار بطور مرتب از آن استفاده کند در صورتی که رتینر را از دهان خود خارج کند و فراموش کند که دوباره درون دهان قرار دهد سبب می شود تا رتینر نتواند عملکرد درستی داشته باشد.

انواع-نگهدارنده-ارتودنسی

رعایت نکات بهداشتی در استفاده نگهدارنده ثابت ارتودنسی

زمانی که از نگهدارنده ثابت ارتودنسی استفاده می کنید باید به آموزش بهداشت ارتودنسی اهمیت بیشتری دهید. همانند براکت ارتودنسی اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید احتمال تجمع پلاک و باکتری ها بین دهان افزایش پیدا می کند در نتیجه موجب پوسیدگی و التهاب لثه می شود. استفاده از نخ دندان و مسواک باید به صورت مرتب صورت گیرد.

انواع نخ دندان ارتودنسی و چگونگی استفاده از آن ها

معایب استفاده از رتینر ثابت چیست؟

اگر از دندان های جلویی برای خوردن یا گاز زدن مواد غذایی سفت استفاده کنید ممکن است نگهدارنده ثابت ارتودنسی بشکند یا سیم آن کج شود. سعی کنید از گاز زدن موارد زیر اجتناب کنید:

  • یخ
  • میوه های هسته دار
  • نان خشک
  • ته دیگ
  • آبنبات های سخت
  • و …

حدالامکان سعی کنید به خوبی از رتینر ثابت خود نگهداری کنید زیرا برای هرگونه تعمیر یا تعویض رتینر باید هزینه ای پرداخت کنید. که این به خودی خود در مجموع بر هزینه ارتودنسی شما می افزاید.

کاربرد استفاده از نگهدارنده ثابت چیست؟

بعد از اتمام درمان ارتودنسی برای حفظ موقعیت دندان ها از رتینر استفاده می کنند. اما در مواردی از نگهدارنده ها در حفظ فضا برای رویش دندان ای دائمی نیز استفاده می شود. در مواردی که دندان شیری کودک زود تر از زمان موعد بیوفتد باید از رتینر استفاده کرد در غیر این صورت ممکن است در آینده دچار نامرتبی دندان ها شود.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی و ارتودنسی مجدد
ارتباط بین استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی و ارتودنسی مجدد

مدت زمان استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی چقدر است؟

دوره تکمیل دندان ها و حفظ موقعیت آن ها 9 ماه طول می کشد و در این مدت به دندان ها اجازه حرکت داده نمی شود. به همین خاطر نگهدارنده ها باید شبانه روز استفاده شوند. از این رو استفاده از نگهدارنده ثابت توصیه می شود. اگر هم از رتینر های متحرک استفاده می کنید تنها در زمان غذا خوردن باید آن را از دهان خارج کنید.

نتیجه گیری در رابطه با نگهدارنده ارتودنسی

نتیجه گیری

استفاده از نگهدارنده ها بعد از اتمام دوره درمانی ضروری است ولی بیمار میتواند با توجه به شرایط خود از نگهدارنده های ثابت یا متحرک استفاده نماید، توجه کنید که از هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند که نظر متخصص ارتودنسی در انتخاب مدل نگهدارنده ارتودنسی برای بیمار بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه ها

49 پاسخ به “نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد”

  1. مهسا ابریزان گفت:

    سلام دکتر داوودیان. آیا استفاده از پودر سفید کننده برای ریتینر ثابت ( مرحله دوم ارتودنسی نگهدارنده دندان) ضرر دارد یا به نوعی باعث کنده شدن چسب آن می شود؟مرسی

    • admin گفت:

      با توجه به ماهیت سایش پذیر چسب کامپوزیتی بکار رفته در فیکس ریتینر توصیه می گردد از عوامل ساینده ای نظیر خمیر دندانهای سفید کننده و یا پودر هایی که به این منظور در بازار به فروش می رسد استفاده نکنید. بهترین پیشنهاد برای کاهش جلب جرم دندانها در حضور نگهدارنده ثابت، افزایش دفعات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد.

  2. ترنم افشار گفت:

    سلام دکتر داوودیان من دندان هام رو ارتودنسی انجام دادم و پس از اتمام ارتودنسی برام به صورت سیم نازک نگهدارنده ثابت گذاشتن ولی دندان‌های خرگوشی و کنارش ۱ مبل فاصله گرفته به دکترم هم میگم قبول نمیکنن علت این فاصله چی هست ؟ ممنون

  3. No name گفت:

    سلام وقت بخیر یک تیکه از چسب نگهدارنده ثابتم قسمت پایینش در اومده ایا ضرری داره و باید به دکتر ارتودنسی نشون بدم

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام
      این مورد نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط متخصص دندانپزشک به صورت حضوری دارد.
      جهت مشاوره مستقیم با متخصصین دندانپزشکی کلینیک دکتر داودیان و دریافت نوبت حضوری از لینک زیر استفاده کنید.
      https://wa.link/simadent

  4. مرتضی گفت:

    با عرض سلام
    دمتر ریتینر دندون من تو قسمت دندون شماره سه راست پایین جدا شده
    به نظرتون کلا تعویض بشه یا اون قسمتو جدا کنم
    با توجه به سخت پیداکردن ارتودنستیست تو شهرمون

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام،
      همان قسمتی که آسیب دیده است، تعویض ریتینر انجام می‌شود.

      جهت مشاوره مستقیم با متخصصین دندانپزشکی کلینیک دکتر داودیان و دریافت نوبت حضوری از لینک زیر استفاده کنید.
      https://wa.link/simadent
      با تشکر

  5. Gh گفت:

    سلام. من رتینر ثابتم سه بالا، شکسته و بعد سه چهار هفته به دکتر مراجعه کنم تغییری در شکل دندون ها ایجاد میشه؟!

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام،
      باید سریعا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. مشکل حادی به وجود نمی‌آید.
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  6. امیررضا گفت:

    سلام دکتر وقتتون بخیر،
    من به تازگی درمان ارتودنسی ام تمام شده ولی از نتیجه کار راضی نیستم؛ دندان های آسیاب به سمت داخل کج شده اند و خط لبخند نیز شکل نگرفته است. دندان های ردیف پایین هم کج هستند.
    میتونم طرح درمان جدید را با شما آغاز کنم؟ (تصاویر قبل و بعد درمان را می تونم براتون بفرستم؟)

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام
      لطفا عکس هایی از دندان ها و نیم رخ صورت را با موبایل عکس گرفته برای ما ارسال کنید تا بتوانیم بهتر راهنماییئ کنیم
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  7. لیلا گفت:

    سلام خب ریتینرثابت گذاشتن ازچه نخ دندونی بایداستفاده کرد؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام
      نخ دندان مخصوص ارتودنسی (نخ دندان سوپرفلاس)
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  8. لیلا گفت:

    سلام ماچجوری نخ بکشیم اخه پشت دندان هیلی سخته؟میشه راهنمایی کنید

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      با سلام
      از نخ دندان های مخصوص ارتودنسی حتما استفاده شود و حتما این نخ دندان ها از زیر سیم ثابت پشت دندان رد شود و با حرکت عمودی زیر لثه هدایت شود تا پلاک های زیر لثه را تمیز نمایند و اگر با خونریزی همراه شود امر مهمی نیست و معمولا بعد از چند روز رعایت نظم بهداشت خونریزی کمتر خواهد شد
      با سپاس،
      راه‌های ارتباط با کلینیک‌های دندانپزشکی دکتر داودیان:
      کلینیک دکتر داودیان شریعتی : ۲۶۷۱۰۷۶۰
      کلینیک دکتر داودیان ستارخان : ۶۶۵۲۰۹۸۰
      شماره موبایل واتساپ مطب : 09371357373

  9. حمیده گفت:

    سلام وقت بخیر،دکترمن ۴سال پیش ارتوم تموم شده وریتینر دارم،،احتیاج هست که بردارم یا فعلن بمونه؟باتوجه به اینکه بهداشتو کامل رعایت میکنم ولی شنیدم میگن خودچسب باعث پوسیدگی دندان میشه،،لطفن راهنمایی کنید،ممنون

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام عموماً توصیه می شود که تا جایی که ممکن است برای ثبات نتیجه ارتودنسی از ریتینر استفاده شود. با توجه به اینکه فرمودید بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنید بنابراین چسب ها باعث پوسیدگی نخواهد شد. با این وجود بهتر است با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

  10. فرشته گفت:

    سلام من دوسال ارتودنسیم باز کردم داندان جلویم فک بالا فاصله افتاد به نظر شما فیکس ریتینر استفاد کنم به فک پایین فشار نمیاد

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که بین دندان ها فاصله افتاده است، در ابتدا باید با ارتودنسی مجدداً این فاصله بسته شود و سپس بعد از اتمام دوره درمان، از ریتینر استفاده شود.

  11. زهرا گفت:

    با سلام ، من چند سال پیش ارتودنسی کردم و پشت دندونام ی سیم ثابت گذاشتن الان کم کم داره دندونای فک پایینم کج میشه و براثر فشار ی قسمت سیم کج شده ، دکترم هم گفت یا باید سیم نگهدارنده رو عوض کنی یا از ریتینر متحرک استفاده کنی ، میخاستم بپرسم کدوم روش بهتره و اینکه ایا امکانش هست فقط اون قسمتی از سیم ک کج شده رو تعمیر کرد یا باید کلا عوض بشه ؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوع ریتینر و نگهدارنده بعد از اتمام درمان ارتودنسی با توجه به شرایط هر فردی تعیین می شود. معمولاً تا حد امکان بهتر است از نگهدارنده ثابت به دلیل استفاده راحت تر و حفظ بهتر نتیجه ارتودنسی استفاده شود. ولی با این وجود باید با توجه به وضعیت دندان های شما نوع ریتینر توسط متخصص ارتودنسی تعیین شود.

  12. راضیه نعمتی گفت:

    سلام جناب دکتر من حدودا 4سال ونیم ارتودنسی داشتم وتازه دیروز برداشتم اما خوب راسیتش اصلا دندونهامو خوب نشده بود وبخاطر اینکه تمام دندونهامو پوسیدگی پیداکرده وخودم دیگه خسته شدم ودرصمن متوجه شدم که اصلا دکتر بلد نیست درستشون کنه تصمیم گرفتم بردارم…والان هم برام فیکس ثابت کردند. حالا بنظرتون دیگه کاریش میشه کرد

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز، پیشنهاد میکنیک که حتماً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و یا تصویر دندان‌هایتان را از طریق واتساپ و یا دایرکت اینستاگرام برای ما ارسال کنید تا دقیقتر راهنمایی کنیم.

  13. مهراد گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید. یک سوال داشتم. بنده نزدیک به چهار سال هستش که دارم ریتنر ثابت استفاده می کنم. و خوب به دکتر قبلیم دسترسی ندارم زیرا ایشون بازنشسته شدن. امکانش هست به یک دکتر دیگر مرجعه کنم؟
    بعد بنظرتون این ریتنر ثابت چقدر بماند خوب است؟ بعضی ها می گن تا آخر عمر باید باشه که خوب رو مخ هستش الان چند وقتی هست احساس درد می کنم انگار به دندونام فشار می اد ولی چیزی نشکسته.
    با تشکر بابت وقتی که گذاشتید.

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز بله به یک متخصص ارتودنسی دیگر مراجعه کنید. در رابطه با ریتینر هم معمولاً توصیه می‌شود تا پایان عمر استفاده شود تا نتیجه ارتودنسی ثابت باقی بماند.

  14. Arian گفت:

    سلام ببخشید بعد از تموم شدن دوره
    یعنی همه دندون ها منظم سرجاشون باشن بعد مثلا یکی مثل من بخواد سیم های ارتودنسی به عنوان مدل بمونه چنین چیزی میشع؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفا کمی دقیق تر سوالتان را بپرسید.
      ولی به طور بعد از اتمام ارتودنسی لازم است جهت حفظ ثبات نتیجه درمان، از ریتینر استفاده شود.

  15. فاطمه رستمی گفت:

    سلام.من ریتینر ثابت فک پایینم جدا شده نمیتونم غذا بخورم چون بقیه هم دارن جدا میشن دکترم ایران نیستن چیکار باید کنم

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز لازم است به صورت حضوری معاینه شوید. اگر نظم دندان‌ها از حداقل شرایط برخوردار باشد همان ریتینر تجدید می‌شود؛ در غیر اینصورت شاید نیاز به انجام ارتودنسی مجدد وجود داشته باشد.

  16. کیمیا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من تقریبا ۴ سال هست که سیم فیکس دارم، برای نخ دندون و مراقبت یه مقدار اذیت هستم میخواستم بدونم تا چند سال کافی هست ؟
    چون بهم گفتن تا ۱۰ سال اینا باید باشه ؟! الان نمیتونم برشون دارم؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام مدت زمان استفاده از ریتینر بستگی به نوع و شدت ناهنجاری اولیه دندانی فکی شما دارد. به طور کلی توصیه می‌شود تا پایان عمر از ریتینر استفاده شود ولی در صورت تمایل به باز کردن ریتینر به صورت حضوری مراجعه کنید تا با بررسی شرایط و وضعیت دندان‌های شما تصمیم گرفته شود.

  17. مینا گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه من دندونامویه سالی میشه ارتودنسی انجام دادم فقط مشکلش این بود فک بالا دوتا دندون جلو ازهم فاصله داشت خواستم بدونم امکانش هست بعداز اتمام دوره ارتودنسی دوباره به حالت اولش برگرده حتی اگه نگهدارنده هم بزنم ؟؟
    وسوال دیگم اینه که دکترم گفته دندوناتو باید سفید کنم و جدم گیری خواستم بدونم آیا به دندون ضرری نمیرسونه این سفیدکننده ها و نوشیدنی یا چای بخوام بخورم لکش باقی نمیمونه روی دندان؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام در صورت عدم استفاده از ریتینر احتمال برگشت به وضعیت قبلی دندان‌ها وجود دارد. با این وجود می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر، تصاویر دندان‌های خود را از طریق واتس اپ و یا دایرکت اینستاگرام برای ما ارسال بفرمایید.
      در مورد سوال دوم شما، به طور کلی توصیه می‌شود اقدامات زیبایی مانند بلیچینگ بعد از ارتودنسی حداقل بعد از گذشت یک الی دو ماه از اتمام ارتودنسی انجام شود. در واقع لازم است دندان‌ ها به لحاظ نیرویی که در طول ارتودنسی به آن‌ها وارد می‌شود و یا بهداشت بهتر دندان‌ها و لثه مدتی صبر کرده و بعد از گذشت زمان ذکر شده در صورت تشخیص دندانپزشک می‌توان درمان‌های زیبایی دندانپزشکی را انجام داد.

  18. آزاده زرین گفت:

    ممنون از صبوریتون در پاسخ به همه ی سوالات دوستان, بنده کلی استفاده کردم و از پاسخ های جامعتون جواب سوالات خودم رو هم گرفتم.

  19. رویای پنهان گفت:

    سلام جناب دکتر ،ممنونم که وقت می‌ذارید….الان شش ماه هست که فک بالا رو بخاطر فاصله بین دندونام ارتودنسی کردم دکترم الان میگه جلسه بعدکه جلسه هفتم هست سیم ثابت پشت دندونات می‌ذارم….
    چون دندونای بالایی من شش تای جلوییم ببینشون فاصله بود الان با ارتودنسی بعد از هفت ماه فاصله بین این چندتا ازبین رفته خب این دندونا ک کنار هم اومدن، هرچی به دکترم میگم مگه میشه اینا که کنار هم اومدن دوتای سمت راست و چپ که داخل سیم نیستند که اینام بیان کنار دندونای دیگه،مطمئنا بینشون فاصله میفته میگه نه فاصله ای نمیفته…خواستم نظر شما رو بدونم میشه به حرفاشون اطمینان کرد

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز، در صورتی که درمانگر شما متخصص ارتودنسی هستند بهتر است به طرح درمانشان اعتماد کنید ولی در غیر اینصورت حتماً با یک متخصص ارتودنسی قبل از دیباند مشورت کنید.

  20. فاطمه گفت:

    سلام و وقت بخیر
    ریتینر فک پایینم تیزه بغل زبونم میسوزه وقتی حرف میزنم ،دندونپزشکم میگه اگه کاریش کنه کارایی شو از دست میده ،عادیه یا برم پیش یک دندانپزشک دیگه ؟اخه یکسالم باید استفاده ش کنم !

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام، این مسئله بستگی به نظر متخصص ارتودنسی شما دارد، عموما در صورتی که ریتینر اذیت کننده باشد می‌توان درست کرد ولی درنهایت نظر تخصصی ارتودنتیست شما مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *