نگهدارنده-ثابت-ارتودنسی-min

زمانی که درمان ارتودنسی به پایان می رسد و دستگاه ارتودنسی خارج می شود، اقدام مهمی در جهت جلوگیری بازگشت دندان ها باید انجام گیرد. نگهدارنده ثابت ارتودنسی یا استفاده از رتینر از مهم ترین اقداماتی است که برای جلوگیری بازگشت دندان ها و حفظ نتایج درمان بعد از اتمام کار توسط متخصص ارتودنسی باید انجام گیرد.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت یا فیکس ریتینر به شکل سیم مخصوصی است که پشت دندان ها بعد از خارج کردن دستگاه های ارتودنسی متحرک یا ثابت چسبانده می شود. مزایای آن نسبت به شکل متحرک شامل در دید نبودن، حفظ صد در صدی نتایج ارتودنسی و نهایتا کاهش مشکلاتی نظیر شکستن و گم شدن می باشد. در واقع می‌توان گفت فارغ از اینکه نوع دستگاه ارتودنسی چه نوعی باشد، لازم است برای حفظ نتیجه بعد از اتمام ارتودنسی لازم است از ریتینر یا نگهدارنده استفاده شود. استفاده از نگهدارنده بعد از اتمام درمان ارتودنسی ثابت که یکی از مرسوم‌ترین روش‌های درمان ارتودنسی است، یکی از الزامات مهم این روش درمانی است.
 
با این حال در صورت گاز گرفتن غذاهای سفت با دندانهای جلو امکان جداشدن این سیم ها در برخی نواحی از دندان ها وجود دارد که در این صورت می تواند حتی ظرف چند ساعت چابجایی دندان های ردیف شده را به همراه داشته باشد. لذا در این موارد می بایست در اولین فرصت ممکن به متخصص ارتودنسی مراجعه نمود.
این دستگاه ها به مدت ۵ تا ۱۰ سال و بدون کوچکترین مزاحمتی برای شما در محل باقی می مانند. با این حال رعایت بهداشت این سیم ها خصوصا استفاده از همان نخ دندان های ارتودنسی ضروری است زیرا در غیر این صورت می تواند تورم شدید لثه ها را در پی داشته باشد.

اگر نگهدارنده ارتودنسی شکست چیکار کنیم

در صورت مواجهه با شکستن سیم پشت دندان می بایست در اولین فرصت برای تعمیر شکسنگی و جلوگیری از برگشت نامرتبی و کجی دندان ها به مطب ارتودنتیست معالج مراجعه کنید.
شکستن نگهدارنده ارتودنسی

انواع نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ها یا رتینر های ارتودنسی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند. نگهدارنده ثابت ارتودنسی به دندان ها می چسبند و امکان جدا کردن آن وجود ندارد تا زمانی که دوره درمانی تکمیل گردد. اما نگه دارنده های متحرک بگونه ای طراحی شده اند که بیمار می تواند آن ها را از دهان خود خارج کند. این مورد در ارتودنسی نامرئی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. در ادامه شما را با انواع نگهداره ارتودنسی آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

ارتودنسی مجدد | درمان مجدد ارتودنسی غلط

رتینر هالی

نگهدارنده هالی از یک قطعه پلاستیکی متناسب با قالب دندان ساخته شده است که توسط یک سیم فلزی به سطح دندان های جلویی وصل می شوند. نگهدارنده متحرک هالی به منظور اصلاح موقعیت دندان ها و حرکات جزئی ساخته شده است.

رتینر شفاف یا اسیکس

نگهدارنده شفاف کاملا از پلاستیک شفاف ساخته شده است که مثل اینویزیلاین تمامی دندان ها را در بر می گیرد. تنها برای تثبیت موقعیت جدید دندان ها از آن استفادده می کنند. به دلیل نامرئی بودن اکثر افراد استفاده از این نگهدارنده را ترجیح می دهند اما متاسفانه طول عمر بالایی ندارند.

رتینر ثابت

نگهدارنده ثابت ارتودنسی از یک سیم فلزی که به پشت دندان ها متصل می شود، ساخته شده است و امکان جابه جایی آن وجود ندارد. به دلیل اینکه در پشت دندان ها قرار می گیرد در نتیجه پیدا نیست و حکم رتینر مخفی را دارد. ممکن است برای ثبیت دندان ها سال ها از این رتینر استفاده شود به همین دلیل برای چسبیدن آن به دندان ها از مواد کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می کنند. از مزیت های خوبی که نگهدارنده ثابت دارد این است که نیاز به همکاری بیمار نیست.
ولی در نگهدارنده های متحرک باید بیمار بطور مرتب از آن استفاده کند در صورتی که رتینر را از دهان خود خارج کند و فراموش کند که دوباره درون دهان قرار دهد سبب می شود تا رتینر نتواند عملکرد درستی داشته باشد.

انواع-نگهدارنده-ارتودنسی

رعایت نکات بهداشتی در استفاده نگهدارنده ثابت ارتودنسی

زمانی که از نگهدارنده ثابت ارتودنسی استفاده می کنید باید به آموزش بهداشت ارتودنسی اهمیت بیشتری دهید. همانند براکت ارتودنسی اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید احتمال تجمع پلاک و باکتری ها بین دهان افزایش پیدا می کند در نتیجه موجب پوسیدگی و التهاب لثه می شود. استفاده از نخ دندان و مسواک باید به صورت مرتب صورت گیرد.

بعد از ارتودنسی چه باید کرد؟ راهنمای بعد ارتودنسی

معایب استفاده از رتینر ثابت چیست؟

اگر از دندان های جلویی برای خوردن یا گاز زدن مواد غذایی سفت استفاده کنید ممکن است نگهدارنده ثابت ارتودنسی بشکند یا سیم آن کج شود. سعی کنید از گاز زدن موارد زیر اجتناب کنید:

  • یخ
  • میوه های هسته دار
  • نان خشک
  • ته دیگ
  • آبنبات های سخت
  • و …

حدالامکان سعی کنید به خوبی از رتینر ثابت خود نگهداری کنید زیرا برای هرگونه تعمیر یا تعویض رتینر باید هزینه ای پرداخت کنید. که این به خودی خود در مجموع بر هزینه ارتودنسی شما می افزاید.

کاربرد استفاده از نگهدارنده ثابت چیست؟

بعد از اتمام درمان ارتودنسی برای حفظ موقعیت دندان ها از رتینر استفاده می کنند. اما در مواردی از نگهدارنده ها در حفظ فضا برای رویش دندان ای دائمی نیز استفاده می شود. در مواردی که دندان شیری کودک زود تر از زمان موعد بیوفتد باید از رتینر استفاده کرد در غیر این صورت ممکن است در آینده دچار نامرتبی دندان ها شود.

نگهدارنده ثابت ارتودنسی و ارتودنسی مجدد
ارتباط بین استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی و ارتودنسی مجدد

مدت زمان استفاده از نگهدارنده ثابت ارتودنسی چقدر است؟

دوره تکمیل دندان ها و حفظ موقعیت آن ها 9 ماه طول می کشد و در این مدت به دندان ها اجازه حرکت داده نمی شود. به همین خاطر نگهدارنده ها باید شبانه روز استفاده شوند. از این رو استفاده از نگهدارنده ثابت توصیه می شود. اگر هم از رتینر های متحرک استفاده می کنید تنها در زمان غذا خوردن باید آن را از دهان خارج کنید.

نتیجه گیری در رابطه با نگهدارنده ارتودنسی

نتیجه گیری

استفاده از نگهدارنده ها بعد از اتمام دوره درمانی ضروری است ولی بیمار میتواند با توجه به شرایط خود از نگهدارنده های ثابت یا متحرک استفاده نماید، توجه کنید که از هر کدام از آن ها مزایا و معایبی دارند که نظر متخصص ارتودنسی در انتخاب مدل نگهدارنده ارتودنسی برای بیمار بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاه ها

49 پاسخ به “نگهدارنده ثابت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد”

  1. Helma گفت:

    سلام.من چندسال پیش ارتودنسی کردم والان دندان عقلم دراومده و خیلی دیر فهمیدم دندان جلویی رو کج کرده.جدای از بحث کشیدن دندان عقل،این دندان آسیا که کج شده را باید چیکار کرد؟😭ارتودنسی مجدد بشه؟! باتشکر

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مسئله که درآمدن دندان عقل باعث کج شدن دندان‌های جلویی می‌شود، سال‌هاست که رد شده است. ولی جدای این مورد، میزان کج شدن دندان شما باید بررسی شود اگر زیاد باشد لازم است ارتودنسی انجام شود که عموما هم ارتودنسی ثابت توصیه می‌شود.

  2. Noah گفت:

    سلام، اگر رتینر ثابت داشته باشیم نیازی به استفاده از رتینر متحرک هم هست؟
    به من پیشنهاد شده با وجود داشتن رتینر ثابت شبانه روز حدود ۱۶ ساعت متحرک هم بزارم، اما اگر فقط یکیشون نیازه چرا باید اینکار رو بکنم؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام گاهی اوقات با توجه به طرح درمان متخصص ارتودنسی که بر اساس شرایط بیمار تعیین می‌شود، علاوه بر ریتینر ثابت از ریتینر متحرک هم استفاده می‌شود. این مسئله کاملا وابسته به کیس و به تشخیص متخصص ارتودنسی تعیین می‌شود.

  3. سارا گفت:

    سلام تقریبا 6 ساله که من رتینر ثابت دارم، با چندین متخصص ارتودنسی صحبت کردم میگن حتما باید پیش شخصی که انجام دادید دربیارید ولی اون شهرستان بود و من الان ساکن تهران هستم. به نظر شما چه اقدامی باید انجام بدم؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام ما همواره توصیه می کنیم که باید ریتینر ثابت تا پایان عمر استفاده شود. با این وجود در نهایت باید با متخصص ارتودنسی خودتان مشورت کنید.

  4. پونیو گفت:

    اگه این سیم ها ثابت تا آخر عمر بامون بمونن چی میشه ؟ اگه نریم درشون بیارن

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      اگر منظورتون از سیم های ثابت، فیکس ریتینر یا همان نگهدارنده ثابت است بله اتفاقا لازم است که این سیم ها تا پایان عمر پشت دندان‌ها باشند.

  5. فاطمه گفت:

    سلام دکتر به من گفتن ۵ سال باید نگهدارنده بزارم مدت خیلی زیادی نیست؟

    • drdavoudian_orthodontist گفت:

      سلام دوست عزیز نگهدارنده یا ریتینر برای حفظ نتیجه ارتودنسی است، 5 سال نه تنها زیاد نیست بلکه توصیه ما این است که تا پایان عمر باید از ریتینر استفاده شود تا دندان‌ها مجددا به حالت قبل برنگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *