ارتودنسی-ارتودنسی در بارداری

دوره بارداری یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر زن است، با توجه به این موضوع که خانم ها اکثرا بیشتر از آقایان به ظاهر و زیبایی خود اهمیت می دهند در این دوره حساس تر شده و نگاهشان به خود و اطافیان کمی متفاوت تر می شود، از این رو اگر خانمی دچار مشکلات ناهنجاری و نامرتبی دندان ها باشد به فکر انجام ارتودنسی و سروسامان دادن به دندان هایش می افتد.

ولی در این بین ممکن است برای شما خانم های عزیز سوالی پیش آید که آیا ارتودنسی برای بارداری ضرر دارد؟ در پاسخ باید بگوییم به طور کلی به غیر از موارد خاص مشکلی وجود ندارد که خانم های باردار نتوانند به سمت انجام ارتودنسی متحرک یا دیگر روش ها نروند. در این مقاله قصد داریم تمام موارد مربوط به ارتودنسی در حین بارداری را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا درمان ارتودنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

این که درطول بارداری تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید، کاملاً بی خطر است. هرچند که اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، باید حتما به ارتودنتیست خود بگویید. زیرا ممکن است برخی از روندهای درمان شما را تغییر دهد. بارداری دوران هیجان انگیزی است و باعث تغییر در زندگی شما می شود. با این وجود هیچ دلیلی وجود ندارد که این امر باید تأثیر عمده ای در کار ارتودنسی مداوم شما داشته باشد.

موردی که بسیار حائز اهمیت است و باید به آن دقت کنید این است که یک زن باردار به دلیل وجود جنین در بدن خود در این دوران حساس نمی تواند از داروها یا درمان های خاصی استفاده کند. از آنجایی که مصرف بسیاری از داروها در این دوران ممنوع است، دندان درد و مشکلاتی از این دست را باید با کمک درمان های خانگی کنترل کرد، اما خوشبختانه صاف کردن دندان ها برای خانم باردار خطرناک نیست، اما بهتر است قبل از شروع کامل دوره درمان با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

ارتودنسی حین بارداری

دوران بارداری دوران آسیب پذیری می باشد و با توجه به خطرات احتمالی، برخی از خانم ها ممکن است در طول بارداری، خود را از انجام درمان های ارتودنسی دریغ کنند. ترس از قرار گرفتن درمعرض اشعه برای تصویربرداری پزشکی یکی ازعلل شایع آن می باشد، و طبیعی است که مادران نگران اثرات منفی احتمالی آن برجنین باشند.
با این حال، همان طور که این مقاله نشان می دهد، درمان ارتودنسی در دوران بارداری نه تنها بی خطر است بلکه برای سلامتی شما و کودکتان مفید نیز می باشد. بارداری نوسانات هورمونی را ایجاد می کند که می توانند مشکلاتی چون بوی بد دهان، تولید بیش ازحد بزاق و دربرخی موارد حتی دندان های شل را به دنبال داشته باشند. با این حساب مراجعه به متخصص ارتودنسی خود دراین دوران بسیاربه نفع شماست.

ارتودنسی در بارداری

آیا در دوران بارداری می توان درمان ارتودنسی را ادامه داد؟

اگر تازه باردار شده اید و ازقبل تحت درمان ارتودنسی قرارداشته اید، ممکن است تعجب کنید که آیا ادامه ی کار ارتودنسی در این زمان عاقلانه است؟ برای بسیاری ازخانم ها، بزرگترین ترس مربوط به تماس با اشعه است. با این فرض که اشعه ایکس شما را در معرض پرتو ناچیزی از نظر پزشکی قرار می دهد اما آیا برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند؟
درست است که قرار گرفتن در معرض اشعه به طور بالقوه برای جنین مضر است، اما خوشبختانه ارتودنتیست شما برای پوشاندن شکم و اطمینان ازایمنی کودک درهنگام رادیوگرافی شما را به پتوهای محافظ مخصوصی مجهز خواهد کرد. قبل از قرارملاقات بعدی حتماً متخصص ارتودنسی خود را از بارداری آگاه کنید تا از انجام اقدامات احتیاطی لازم اطمینان حاصل شود.

ارتودنسی در بارداری

چرا لازم است که متخصص ارتودنسی را از بارداری خود آگاه کنید؟

گذشته از نیاز به محافظت از خود و کودک خود در برابر خطرات سلامتی مرتبط با اشعه ایکس، دلایل زیادی وجود دارد که باید متخصص ارتودنسی خود را از بارداری خود مطلع سازید. در برخی از خانم ها، بارداری می تواند باعث افزایش بیش از حد وزن شود که می تواند ابعاد صورت و دهان را تغییر دهد. در بعضی موارد، ممکن است متخصص ارتودنسی شما نیاز به ایجاد قالب های جدید دهان شما داشته باشد تا این تغییرات را به حساب آورد.

عفونت دندان و ارتودنسی

علاوه بر آن، بارداری می تواند مشکلات دندانی دیگری را نیزبه دنبال داشته باشد. التهاب های دهان می تواند باعث ایجاد تغییربر وضعیت دندان های شما شود. در برخی موارد ممکن است منجر به سردرد و حتی ریزش دندان شود. پس درچنین مواردی مهم است که متخصص ارتودنسی شما آگاه باشد تا بتواند تنظیمات لازم را برای جلوگیری از رشد نادرست دندان در لثه ها انجام دهد.

مراحل مراقبت از براکت های ارتودنسی در هنگام بارداری

اگر دردوران بارداری دارای براکت های ارتودنسی هستید، بسیار مهم است که از این براکت ها به درستی مراقبت کنید تا از بروزهرگونه مشکل دندان جلوگیری کنید.

  • شستن درست و به موقع دهان
  • انتخاب خمیر دندان مناسب
  • نخ دندان مناسب
  • مراجعه ی به موقع به دندانپرشک

اگر می خواهید بدانید که آیا خانم های باردار می توانند ارتودنسی انجام بدهند یا خیر، پاسخ آن مثبت است. هرچند اگر در این دوران قصد دریافت براکت دارید، توصیه می کنیم جنبه های زیر را در نظر داشته باشید.

ارتودنسی در بارداری
  • در مورد بارداری خود به پزشکتان بگویید تا داروهای ایمن تری برای شما تجویز کند.
  • برخی از داروها یا داروها ممکن است تأثیر منفی بر بارداری و حرکت دندان شما بگذارد.
  • تغییر هورمونهای حاملگی ممکن است بر حرکت دندان تأثیر بگذارد.
  • مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سلامت لثه و دندان شما درشرایط بهتری حفظ شود.
  • برخی از مشکلات مربوط به لثه که ممکن است در دوران بارداری رخ دهند.

غذایی هایی که در دوران ارتودنسی در حین بارداری نباید بخوریم

اگر در دوران بارداری از براکت استفاده می کنید، شاید بهتر باشد که از مواد غذایی زیر اجتناب کنید.

  • یخ
  • آجیل وخشکبار
  • شکلات ها وآبنبات هایی که جویدن آن سخت می باشد.
  • چیپس پف فیل
  • گوشت های سفت
ارتودنسی در بارداری

مشکلاتی که ممکن است برای شما در انجام ارتودنسی حین بارداری پیش آید

با توجه به اینکه در این دوره وضعیت جسمانی و بدنی بانوان نسبت به قبل دچار تغییر و تحولاتی شده است ممکن است در طول درمان مشکلاتی برایتان پیش آید که در ادامه قصد داریم آن ها نام برده و برای هر کدام راه حل هایی نیز شرح دهیم با ما همراه باشید.

تاثیر ارتودنسی بر بینی - ارتودنسی و عمل بینی همزمان میشود؟

ناراحتی ناشی از استفاده از براکت ها هنگام بارداری چیست؟

هرکسی که قصد دارد تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرد، باید به سلامت دندان خود دقت بیشتری کند. اگر در دوران بارداری تحت هر نوع درمان ارتودنسی مانند براکت ها قرار گرفتید، باید توجه بیشتری به سلامت دندان خود داشته باشید. این امر به این دلیل است که ممکن است تمیز کردن دندان های دارای براکت دشوار شود، و یک زن باردار را مستعد ابتلا به مشکلات مختلف لثه کند. بنابراین برای اینکه از بروز مشکلات لثه و لک های دندان به دلیل براکت دور باشید و برای جلوگیری از هرگونه عارضه دندان، باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

ارتودنسی در بارداری و خطر رادیوگرافی

اگر به هر دلیلی در طی طول درمان ارتودنسی باردار شدید نسبت به بهداشت دهان و دندان خود مراقبت بیشتری را انجام دهید. و همچنین پزشک متخصص ارتودنسی خود را در جریان قرار دهید تا در صورتی که نیاز به عکس برداری و رادیوگرافی آن هم در موارد جدی شد از دستیار خود بخواهد تا موارد امنیتی را در طی عکسبرداری رعایت کند چرا که نور و اشعه رادیوگرافی برای خانم باردار مضر است.

ارتودنسی در بارداری

ارتودنسی در بارداری و حالت تهوع

برخی از خانم های باردار در اوایل دوره بارداری در ابتدای روز دچار حالت تهوع میشوند که این امر در حالتی که خانم باردار قرار است از پلاک ارتودنسی استفاده کند و یا ارتودنسی ثابت در دهان دارد ممکن است باعث تشدید حالت تهوع وی گردد.

ارتودنسی در بارداری و استفاده از داروها و آرام بخش ها

در روزهای اول ارتودنسی به دلیل عادت نداشتن دهان و دندان به دستگاه های ارتودنسی ممکن است دچار درد گردید که البته این درد گذرا و کوتاه مدت است اما برای رهایی از درد ارتودنسی اکثر افراد به داروها و آرام بخش ها روی می آورند و مصرف این سبک داروها برای خانمی که باردار است ممکن است خطرناک باشد.

ارتودنسی در بارداری و تاثیر ارتودنسی بر روی لثه ها

در دوران بارداری خانم ها با تغییراتی که در هورمون های آن ها رخ میدهد لثه های آن ها دچار التهاب میگردد اگر چه دستگاه های ارتودنسی دلیل این مشکلات نیستند اما میتوانند این مشکلات را تشدید کند. همچنین با توجه به اینکه در طی دوران بارداری میزان هورمون پروژسترون در بدن خانم باردار افزایش پیدا میکند باعث حرکت دندان ها می گردد.

نتیجه گیری

با توجه به تمامی موارد ذکر شده و خطراتی که بیمار را در طی دوران بارداری تهدید میکند از جمله مشکلات لثه و تورم لثه که در موارد نادری میتواند باعث زایمان زودرس و یا وزن کم نوزاد در بدو تولد گردد بنابراین بهتر است چنانچه تصمیم به ارتودنسی دارید پس از پایان دوره بارداری خود اقدام کنید و یا اگر در طی دوره ارتودنسی باردار شدید حتما با رعایت بهداشت دهان و دندان خود از بروز مشکلات جلوگیری کنید و حتما پزشک متخصص ارتودنسی را در جریان قرار دهید و به جای استفاده از دارو و مسکن از درمان خانگی برای دندان درد استفاده کنید.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *