علت تغییر رنگ دندان ها

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها متنوع بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و این دلایل ممکن است ناشی از عادات اشتباهی باشد که فرد در زندگی روزانه خود رعایت می‌کند و ممکن است به دلایل ژنتیکی باشد. همچنین قابل توجه است بدانید که رنگ طبیعی دندان‌ها سفید است و ما در مقاله بلیچینگ دندان توضیحات کاملی در این رابطه داده ایم.
اما تغییر رنگ دندان‌ها معمولاً در اثر عوامل و دلایل متعددی در فرد ایجاد می‌شود که در آن دندان‌ها رنگ سفید روشن خود را از دست داده و تیره می‌شوند یا ممکن است رنگ دندان‌ها تغییر کند. از سفید گرفته تا رنگ‌های مختلف مانند زرد یا سیاه، یا ممکن است لکه‌های سفید یا قهوه‌‌ای روی برخی از دندان‌ها ظاهر شود. در این مقاله به علل تغییر رنگ دندان‌ها در افراد مختلف و روش‌های مختلف درمان آن می‌پردازیم.

علت تغییر رنگ دندان‌ها در افراد مختلف

با توجه به اینکه دندان های هر فرد متفاوت بوده و هر شخضی در شرایط مختلفی زندگی می‌کند دلایل گوناگونی می‌تواند باعث ایجاد این مشکل یاشد، تغییر رنگ دندان‌ها از رنگ سفید طبیعی به خاکستری به دلایلی مختلفی اتفاق می افتد که در ادامه شما را با این دلایل آشنا خواهیم کرد.

افزایش سن

 با افزایش سن، لایه خارجی دندان که به لایه مینای دندان معروف است، بسیار ضعیف و نازک می‌شود و این به نوبه خود به ظهور لایه بعدی عاج کمک می‌کند که مشخصه آن خاکستری تیره است.

 رژیم‌های غذایی ناسالم

 که در آن نوشیدنی‌هایی وجود دارد که بسیاری بدون اطلاع خود می‌پذیرند که به تغییر رنگ دندان به خاکستری کمک می‌کنند، مانند:

  • انواع نوشابه‌های گازدار
  • چای
  • قهوه
  • الکل
  • و…

فلوئوروزیس

این اتفاق برای کودکان زیر ۸ سال رخ می‌دهد و در این دوره دندان‌های کودک هنوز در مرحله شکل گیری است و بنابراین اگر کودک آب آشامیدنی حاوی مقدار زیادی فلوئور مصرف کند، منجر به معدنی شدن مینای دندان می‌شود. عاج، که منجر به تغییر رنگ دندان در خاکستری می‌شود. برای درمان این مشکل می توانید یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید از ایشان در این رابطه کمک بگیرید.

عوامل موثر در هزینه ایمپلنت دندان

انجام عمل ارتودنسی

برخی از افراد ممکن است هنگام انجام ارتودنسی دچار عفونت شوند که منجر به تغییر رنگ طبیعی دندان می‌شود. نکته ای که باید خدمت شما عرض کنیم این است که اگر شما قصد ارتودنسی کردن دارید ولی نمیخوابید براکت های ارتودنسی شما معلوم باشد میتوانید از ارتودنسی متحرک بهره ببرید.

مسواک نزدن

مسواک نکردن روزانه و عدم توجه به آنها منجر به تجمع کثیفی و فضولات می‌شود که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. شما میتوانید از مسواک ارتودنسی برای بهتر تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

استفاده از داروی تتراسایکلین

این دارو آنتی بیوتیکی است که برای تغییر رنگ دندان‌ها به خصوص اگر در دوران کودکی مصرف شده باشد، عمل می‌کند.

قرار گرفتن در معرض آسیب ها

 آسیب ممکن است منجر به نقص در تشکیل مینای دندان شود و این منجر به خاکستری شدن دندان‌ها می‌شود و این معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد و آسیب ممکن است منجر به کمبود خون رسانی به دندان‌ها شود.

 مرگ دندان

برخی عفونت‌ها یا بیماری‌های عفونی وجود دارد که منجر به آسیب رساندن به دندان می‌شود و این آسیب به نوبه خود به تغییر رنگ دندان‌ها کمک می‌کند.

دلیل تغییر رنگ دندان‌ها به شفاف

در برخی موارد ممکن است دندان‌ها به رنگ شفاف و متفاوت از رنگ طبیعی ظاهر شوند و در اینجا دلایل تغییر رنگ دندان‌ها به رنگ شفاف آورده شده است:

  1. کمبود کلسیم و فلوئور
  2. علل ژنتیکی
  3. تغذیه ناسالم و عدم علاقه به خوردن سبزیجات و میوه جات و نوشیدن مایعات.
  4. استفاده از برخی مواد مضر در هنگام مسواک زدن مانند زغال سنگ و نمک لیمو.

دلایل تغییر رنگ دندان ها به شفاف

بیشتر بخوانید: علت خونریزی لثه

تغییر رنگ دندان در کودکان

داشتن دندان‌های سفیدتر در کودکان نسبت به بزرگسالان طبیعی است، اما گاهی اوقات به دلایلی مشاهده می‌شود که رنگ دندان‌های کودک از رنگ طبیعی تغییر می‌کند، مانند:

  1. استفاده نادرست از مسواک، زیرا منجر به رشد برخی از انواع باکتری‌ها در دندان‌ها می‌شود که در صورت تجمع، رنگ دندان‌های کودک تغییر می‌کند.
  2. داروهایی مانند تتراسایکلین و برخی دیگر از داروهایی که آهن بالایی دارند باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.
  3. صدمات، اگر کودک در اثر افتادن روی صورتش آسیب ببیند، ممکن است منجر به خونریزی داخل دندان‌ها شود که منجر به تغییر رنگ آنها می‌شود.
  4. علل ژنتیکی که منجر به نقص در تشکیل مینای دندان به طور طبیعی می‌شود که منجر به شکنندگی و ضعف آن و در نتیجه تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
  5. ممکن است کودک با بیماری‌هایی مانند هیپربیلی روبینمی به دنیا بیاید و این به نوبه خود به تغییر رنگ دندان‌های کودک به رنگ زرد تیره کمک می‌کند.
جرم گیری قبل از ارتودنسی دندان

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از ارتودنسی

تغییر رنگ دندان پس از کشیدن عصب

  1. زمانی که پوسیدگی دندان رخ می‌دهد، این یکی از عواملی است که به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند و این باکتری‌ها توانایی نفوذ به دندان و رسیدن به حفره داخلی که به عنوان پالپ دندان شناخته می‌شود را دارند.
  2. پالپ دندان شامل گروهی از رگ‌های خونی است که دندان‌ها و همچنین اعصاب را تغذیه می‌کند.
  3. باکتری‌ها به آسیب عروق خونی و مرگ اعصاب کمک می‌کنند که به تغییر رنگ دندان‌ها کمک می‌کند، در این صورت باید عصب کشی انجام شود.
  4. بعد از عمل ممکن است تغییر رنگ دندان‌ها ادامه پیدا کند، زیرا عفونت‌های داخل دندان ممکن است امتداد یافته و به لایه مینا نفوذ کند و بنابراین برای به دست آوردن رنگ طبیعی برای دندان‌ها، باید تمام بافت‌های آسیب دیده داخل دندان برداشته شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *